• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lume - förgförändring

Sond

Patek
Diskuterade äldre klockor med en god vän häromdagen. Visade honom några bilder och han reagerade mycket starkt mot att lumen blivit brun/sojafärgad. Det ledde till en intressant diskussion. Två frågor/frågeställningar blev hängande i luften:
- Varför är ofta vintagenördar(inkl jag själv) så inne på dessa bruna index och visare? Min vän skulle aldrig köpa en klocka ned multna index som han sa..:) Jag har aldrig på djupet funderat på varför jag gillar det så skarpt.
- Varför mörknar de? Ptminstone vissa, tittat man på klockor från samma år verkar vissa nästan oförändrade medan andra ger mig ståpäls med sina sojafärgade index..;)

Ps. När jag berättade att vissa penslar soja på nya index såg han ut att må illa..:) Ds.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Färgen har att göra med att, rätta mig när jag har fel, tritiumet som finns i indexen i de äldre urtavlorna åldras i och med att de blir exponerade. Sen har det att göra med att tritiumets halveringstid innebär en färgförändring, något som jag däremot är mer osäker på om det verkligen stämmer.
 

Sond

Patek
Skulle man alltså enkelt kunna säga att när de är mer bruna har de använts mer?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tritium faller sönder oavsett om det ljusladdas eller inte. Halveringstiden bör absolut inte påverkas av förhållandena tritiumet lever i då det är en av grundämnets egenskaper. Kommer det däremot in fukt som reagerar med tritiumet, så missfärgas det.
 

Sond

Patek
Varför är det så olika hur Tritiumet ser ut på klockor från samma år(och samma modell)? Vissa kan vara klart (drag åt)vita medan andra fått sin tydliga bruna ton.
 

Reize

Omega
Tritium ä ju ett radioaktivt ämne och måste därför i viss mån reagera med syre eller andra partiklar i luften när de bara är penslade på visare och index. Kan detta påverka ämnets färg? Jag pratar alltså inte om halveringstiden (som är 12,3 år).

Vet att nyare tritiumvisare på klockor har tritiumet lagrat i små glastuber på visarna, men jag kan inte avgöra om det är för att skydda tritiumet från omgivningen eller omgivningen från tritiumet...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tritium ä ju ett radioaktivt ämne och måste därför i viss mån reagera med syre eller andra partiklar i luften när de bara är penslade på visare och index. Kan detta påverka ämnets färg? Jag pratar alltså inte om halveringstiden (som är 12,3 år).


Menar herrn att allt radioaktivt är reaktivt? ;) Radioaktivitet innebär att ämnet faller sönder och utsöndrar radioaktiv strålning i processen. Det har ingenting med reaktionsförmågan att göra. Hur fort ett ämne faller sönder påverkar hur mycket radioaktivitet det "stålar" ut. Ju fortare det faller sönder, ju större är strålningen. Alla radioaktiva ämnen är dock inte farliga.

Vet att nyare tritiumvisare på klockor har tritiumet lagrat i små glastuber på visarna, men jag kan inte avgöra om det är för att skydda tritiumet från omgivningen eller omgivningen från tritiumet...

Varken eller skulle jag säga. Glas skyddar inte mot strålning och så länge klockan är tät blir inte tritiumet utsatt för något syre (förutom det som kom in i klockan under tillverkningen).
Jag ställer mig även tveksam till om syre över huvud taget påverkar tritiumet. Fukt däremot missfärgar.
Tuberna möjliggör att man kan ha större mängd tritium än annars. Tänk själv hur många lager man skulle vara tvungen att måla på en urtavla för att få samma mängd som på bilden nedan. Självklart förenklar det även hanteringen.

BallAviatorGMT.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Varför är det så olika hur Tritiumet ser ut på klockor från samma år(och samma modell)? Vissa kan vara klart (drag åt)vita medan andra fått sin tydliga bruna ton.

Precis som med luminova har det att göra med hur fuktig miljön i klockan har varit.
 

Reize

Omega
Menar herrn att allt radioaktivt är reaktivt? ;) Radioaktivitet innebär att ämnet faller sönder och utsöndrar radioaktiv strålning i processen. Det har ingenting med reaktionsförmågan att göra. Hur fort ett ämne faller sönder påverkar hur mycket radioaktivitet det "stålar" ut. Ju fortare det faller sönder, ju större är strålningen. Alla radioaktiva ämnen är dock inte farliga.

Varken eller skulle jag säga. Glas skyddar inte mot strålning och så länge klockan är tät blir inte tritiumet utsatt för något syre (förutom det som kom in i klockan under tillverkningen).
Jag ställer mig även tveksam till om syre över huvud taget påverkar tritiumet. Fukt däremot missfärgar.
Tuberna möjliggör att man kan ha större mängd tritium än annars. Tänk själv hur många lager man skulle vara tvungen att måla på en urtavla för att få samma mängd som på bilden nedan. Självklart förenklar det även hanteringen.
Du kan uppenbarligen mer än mig om detta... Jag erkänner mig besegrad!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fukt i klockan? Är det inte en ganska stabil miljö? Och om det är fukt; är det då ett negativt tecken med bruna index/visare?
Fukt är ju alltid dåligt. Kollar du noga på urtavlor med missfärgad lume, så är det vanligt att även resten av urtavlan har missfärgats av fukt. På svarta tavlor, vilket är vanligast på dykarklockor, så syns det ju dock inte så tydligt, utan där man märker det tydligast är på lyspastan. Sen är ju gammal lyspasta ofta lite ruggig i texturen, vilket troligtvis gör att fukten gör mer effekt där än på den ofta blankare eller i alla fall slätare urtavlan.

Miljön är bara stabil om klockan är tät.vanligast är att packningen i baklocket, i kronan, eller att packningen i glaset släppt in varm luft, vilket innehåller fukt. Det betyder ju inte att urverket är skadat, utan det beror ju på var fukten kommit in, var i klockan den har befunnit sig och hur länge den varit där. Om fukten kommer in via glaset, så kan den ju ligga mestadels ovanpå urtavlan. Det är ju dock vanligt att klockor med missfärgade index och visare även fått ett fuktskadat urverk. Det är även vanligt att någon köpt en fuktskadad klocka och därefter bytt ut alla fuktskadade delar, men lämnat visare och urtavla. Då får man ju en klocka i bra skick, men med missfärgad lyspasta/urtavla. Därför bör man ALLTID be om en bild på urverket om man funderar på att köpa en klocka med missfärgad urtavla/lyspasta.

Du kan uppenbarligen mer än mig om detta... Jag erkänner mig besegrad!
Det är ju ingen tävling, men så ser jag på ämnet. :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Väcker liv i en väldigt gammal tråd då jag tyckte att rubriken bäst överensstämde med min fråga :)

Går det att säga vad en viss typ av missfärgning beror på? Exempelvis den här mer bruna färgen,skulle det kunna tyda på att det är en vatten/fuktskada, eller går det inte att generalisera på det sättet?

Skärmavbild 2019-01-09 kl. 22.15.42.png

Skärmavbild 2019-01-09 kl. 22.19.31.png
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Väcker liv i en väldigt gammal tråd då jag tyckte att rubriken bäst överensstämde med min fråga :)

Går det att säga vad en viss typ av missfärgning beror på? Exempelvis den här mer bruna färgen,skulle det kunna tyda på att det är en vatten/fuktskada, eller går det inte att generalisera på det sättet?

Skärmavbild 2019-01-09 kl. 22.15.42.png

Skärmavbild 2019-01-09 kl. 22.19.31.png
Skulle generellt vilja påstå att grönt är fukt och mörk/beige/orange/brunt är brist på ljus. Beror nog väldigt mycket på sammansättningen också så det är ju mer om man jämför klockor so var likadana från fabrik.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Skulle generellt vilja påstå att grönt är fukt och mörk/beige/orange/brunt är brist på ljus. Beror nog väldigt mycket på sammansättningen också så det är ju mer om man jämför klockor so var likadana från fabrik.

Toppen, tack för snabbt svar! Just den här klockan säljs som renoveringsobjekt. Den saknar bland annat en pusher så jag att det kanske hade kommit in fukt som missfärgat lumen.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Toppen, tack för snabbt svar! Just den här klockan säljs som renoveringsobjekt. Den saknar bland annat en pusher så jag att det kanske hade kommit in fukt som missfärgat lumen.
Helt klart möjligt, eller så har den legat undanstoppad någonstans mörkt just för att den var halt.
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Väcker liv i en väldigt gammal tråd då jag tyckte att rubriken bäst överensstämde med min fråga :)

Går det att säga vad en viss typ av missfärgning beror på? Exempelvis den här mer bruna färgen,skulle det kunna tyda på att det är en vatten/fuktskada, eller går det inte att generalisera på det sättet?

Skärmavbild 2019-01-09 kl. 22.15.42.png

Skärmavbild 2019-01-09 kl. 22.19.31.png
Min personliga erfarenhet är att tritium gulnar/mörknar om klockan förvaras mörkt, skulle kunna vara så på Sinnen, men det vore naturligtvis bra att får se verket innan du "chansar". Antar att du redan bett om bilder. Rostskador = dyrt. Om du skulle behöva en klocka med donatorverk så kostar väl Lemania 5100 minst 5k, förmodligen mer.

Jag har servat 5100 här med gott resultat: https://www.service-uhrwerk-5100.com/. De har även mycket delar.

*Edit: Såg nu att de även säljer lösa nyservade verk för 700 Euro: https://www.service-uhrwerk-5100.com/online-shop/
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Min personliga erfarenhet är att tritium gulnar/mörknar om klockan förvaras mörkt, skulle kunna vara så på Sinnen, men det vore naturligtvis bra att får se verket innan du "chansar". Antar att du redan bett om bilder. Rostskador = dyrt. Om du skulle behöva en klocka med donatorverk så kostar väl Lemania 5100 minst 5k, förmodligen mer.

Jag har servat 5100 här med gott resultat: https://www.service-uhrwerk-5100.com/. De har även mycket delar.

*Edit: Såg nu att de även säljer lösa nyservade verk för 700 Euro: https://www.service-uhrwerk-5100.com/online-shop/

Super, riktigt bra tips. Tack! Jag har bett om bilder men inte fått något svar än, men jag mailade idag så kanske dröjer.

Känns en smula bittert att jag inte kände till den där sidan tidigare :) De har haft en gen1 av Sinn 156 men som nu är såld. Det är egentligen den varianten jag letar efter, dvs den varianten med två register. De dyker verkligen inte upp med jämna mellanrum och jag har haft stolpe ut nu ett antal gånger :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Fast är det verkligen själva tritiumet som gulnar/mörknar? Lysmassan på den här tiden bestod väl av tritium som aktiverade ett annat ämne (kommer inte ihåg vilket) samt ett bindmedel.

Det måste väl vara valet av bindmedel och hur det reagerar med luft/fukt/ljus som sedan visar sig som "patina" ?
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Fast är det verkligen själva tritiumet som gulnar/mörknar? Lysmassan på den här tiden bestod väl av tritium som aktiverade ett annat ämne (kommer inte ihåg vilket) samt ett bindmedel.

Det måste väl vara valet av bindmedel och hur det reagerar med luft/fukt/ljus som sedan visar sig som "patina" ?
Det jag menade var att tavlor märkta "T" för tritium tenderar att gulna i mörker. Om det rent kemiskt är själva tritiumet som förändras eller någon annan beståndsdel vet jag inte.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det jag menade var att tavlor märkta "T" för tritium tenderar att gulna i mörker. Om det rent kemiskt är själva tritiumet som förändras eller någon annan beståndsdel vet jag inte.
Jo, jag har ingen egen erfarenhet av det men har också hört det. Kan det vara så att alla tavlor mörknar med tid men att de som är ute i ljuset solbleks? Dvs inte mörkret som gör att de mörknar utan istället ljuset som håller dem ljusa?

Tror även att det främst är bindmedlet (limmet) som ändrar färg.
 
Topp