Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Lume - förgförändring

Diskussion i 'Vintage' startad av Sond, 7 juli 2013.

1. Sond
    Trådstartare

Sond Friends of KS

Diskuterade äldre klockor med en god vän häromdagen. Visade honom några bilder och han reagerade mycket starkt mot att lumen blivit brun/sojafärgad. Det ledde till en intressant diskussion. Två frågor/frågeställningar blev hängande i luften:
    - Varför är ofta vintagenördar(inkl jag själv) så inne på dessa bruna index och visare? Min vän skulle aldrig köpa en klocka ned multna index som han sa..:) Jag har aldrig på djupet funderat på varför jag gillar det så skarpt.
    - Varför mörknar de? Ptminstone vissa, tittat man på klockor från samma år verkar vissa nästan oförändrade medan andra ger mig ståpäls med sina sojafärgade index..;)

Ps. När jag berättade att vissa penslar soja på nya index såg han ut att må illa..:) Ds.

2. ZQT

ZQT The Banker

Färgen har att göra med att, rätta mig när jag har fel, tritiumet som finns i indexen i de äldre urtavlorna åldras i och med att de blir exponerade. Sen har det att göra med att tritiumets halveringstid innebär en färgförändring, något som jag däremot är mer osäker på om det verkligen stämmer.

Hardy gillar detta.
  3. Sond
    Trådstartare

Sond Friends of KS

Skulle man alltså enkelt kunna säga att när de är mer bruna har de använts mer?

4. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Tritium faller sönder oavsett om det ljusladdas eller inte. Halveringstiden bör absolut inte påverkas av förhållandena tritiumet lever i då det är en av grundämnets egenskaper. Kommer det däremot in fukt som reagerar med tritiumet, så missfärgas det.

5. Sond
    Trådstartare

Sond Friends of KS

Varför är det så olika hur Tritiumet ser ut på klockor från samma år(och samma modell)? Vissa kan vara klart (drag åt)vita medan andra fått sin tydliga bruna ton.

6. Reize

Reize Bonde

Från:
    Göteborg, Växjö
    Tritium ä ju ett radioaktivt ämne och måste därför i viss mån reagera med syre eller andra partiklar i luften när de bara är penslade på visare och index. Kan detta påverka ämnets färg? Jag pratar alltså inte om halveringstiden (som är 12,3 år).

Vet att nyare tritiumvisare på klockor har tritiumet lagrat i små glastuber på visarna, men jag kan inte avgöra om det är för att skydda tritiumet från omgivningen eller omgivningen från tritiumet...

7. yonsson

Från:
    GBG

Menar herrn att allt radioaktivt är reaktivt? ;) Radioaktivitet innebär att ämnet faller sönder och utsöndrar radioaktiv strålning i processen. Det har ingenting med reaktionsförmågan att göra. Hur fort ett ämne faller sönder påverkar hur mycket radioaktivitet det "stålar" ut. Ju fortare det faller sönder, ju större är strålningen. Alla radioaktiva ämnen är dock inte farliga.

Varken eller skulle jag säga. Glas skyddar inte mot strålning och så länge klockan är tät blir inte tritiumet utsatt för något syre (förutom det som kom in i klockan under tillverkningen).
    Jag ställer mig även tveksam till om syre över huvud taget påverkar tritiumet. Fukt däremot missfärgar.
    Tuberna möjliggör att man kan ha större mängd tritium än annars. Tänk själv hur många lager man skulle vara tvungen att måla på en urtavla för att få samma mängd som på bilden nedan. Självklart förenklar det även hanteringen.

8. yonsson

Från:
    GBG
    Precis som med luminova har det att göra med hur fuktig miljön i klockan har varit.

9. Sond
    Trådstartare

Sond Friends of KS

Fukt i klockan? Är det inte en ganska stabil miljö? Och om det är fukt; är det då ett negativt tecken med bruna index/visare?

10. Reize

Reize Bonde

Från:
    Göteborg, Växjö
    Du kan uppenbarligen mer än mig om detta... Jag erkänner mig besegrad!

11. yonsson

Från:
    GBG
    Fukt är ju alltid dåligt. Kollar du noga på urtavlor med missfärgad lume, så är det vanligt att även resten av urtavlan har missfärgats av fukt. På svarta tavlor, vilket är vanligast på dykarklockor, så syns det ju dock inte så tydligt, utan där man märker det tydligast är på lyspastan. Sen är ju gammal lyspasta ofta lite ruggig i texturen, vilket troligtvis gör att fukten gör mer effekt där än på den ofta blankare eller i alla fall slätare urtavlan.

Miljön är bara stabil om klockan är tät.vanligast är att packningen i baklocket, i kronan, eller att packningen i glaset släppt in varm luft, vilket innehåller fukt. Det betyder ju inte att urverket är skadat, utan det beror ju på var fukten kommit in, var i klockan den har befunnit sig och hur länge den varit där. Om fukten kommer in via glaset, så kan den ju ligga mestadels ovanpå urtavlan. Det är ju dock vanligt att klockor med missfärgade index och visare även fått ett fuktskadat urverk. Det är även vanligt att någon köpt en fuktskadad klocka och därefter bytt ut alla fuktskadade delar, men lämnat visare och urtavla. Då får man ju en klocka i bra skick, men med missfärgad lyspasta/urtavla. Därför bör man ALLTID be om en bild på urverket om man funderar på att köpa en klocka med missfärgad urtavla/lyspasta.

Det är ju ingen tävling, men så ser jag på ämnet. :)

Sond gillar detta.