• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lume: Solen "laddar" mer??

MJ24

Patek
2-Faktor
Dum fråga kanske....men varför verkar det som att lumen "laddas" med i solen än under artificiellt ljus?
Är det någon mer än jag som tror sig se det, eller inbillar jag mig bara?
Finns det någon förkaring, eller är det inte ens sant (bara något man tror)?

//Michael
 

Sten

Cartier
Har själv märkt samma sak. Nu är jag ingen energiexpert men solen är x-gånger starkare jämfört med en vanlig inomhuslampa. Enkel och logisk förklaring.
 
Tror även man måste se till det spektrum av ljus vi inte kan se som en lampa inte har. Därför solen är så otroligt mycket mer effektiv. Ir och andra våglängder på ljus påverkar garanterat lumen.

Skickat från min Nexus 4 med Tapatalk 4
 

ludde28

Omega
det har med energi att göra.
Solljus innehåller även UV-ljus som har mkt. energi.
Testa att ladda klockan under en UV-lampa, typ sådan som man kollar äkthet på sedlar.
Då kommer du kunna se att den lampan slår solen.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Solen lyser som hela världens lampor, - så är det! Men pröva att ladda lumen med xenonljus.... - blir ett jäkla tryck på lumen av det!
 

joh.jonsson

Panerai
Har märkt av samma sak med samma slutsats också =)
Noob fråga kanske, men hur länge "håller" lumen? Är det beroende på klockmärke (lume-blandning) eller mer på antal gånger om man kan säga så, som det laddats upp?
 

max

Dancing Queen
I Jönköping skiner aldrig solen, och ljuset hämmas av Vätterns tjocka dimma...!:arghh:;)

Då är det som sagt mkt energi som behöver träffa lumen.
Man blir inte solbränd av vardagsrumslampan och klockan kommer inte heller att träffas av nämnvärt mycket energi.

Eftersom solen inte är närvarande i jönköping kan du prova med en halogenlampa utan skydd framför (de i fläktkåpor brukar det vara drag i). Billigare/gamla halogenare har oftast sämre uv-skydd och laddar därmed bättre (men har såklart massor av nackdelar för dess normala syfte).
UV-lampor, xenon, kamerablixtar, lysrör utan skydd är ljuskällor som kan ge ett ok resultat. Även många ficklampor brukar sakna uv-filter.

Har märkt av samma sak med samma slutsats också =)
Noob fråga kanske, men hur länge "håller" lumen? Är det beroende på klockmärke (lume-blandning) eller mer på antal gånger om man kan säga så, som det laddats upp?
Beror på blandning och mängd lysmassa. Finns tex tritiumtuber som håller väldigt länge men klockorna ser ofta ut som stryk :)


För den som vill nörda lite i lysmassa så finns det en, visserligen gammal men tämligen välskriven, text på denna länk: http://kronometric.org/article/lume/
 
Topp