Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Lume & Urtavla, äldre Rolex?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Lapo Elkann, 28 november 2015.

1. Lapo Elkann
    Trådstartare

Lapo Elkann Stadsbo

Från:
    Vettet
    God morgon kamrater. Har en dj från -92 med döda visare. Är det rimligt? Hur länge höll lume på Rolex från den här tiden? Kan jag på något vis åtgärda detta eller skulle ett sådant ingrepp göra klockan mindre attraktiv? Vad skulle det kosta? Som en bonusfråga undrar jag också vart man kan finna urtavlor till en sådan, sägs att det skall finnas så mkt roliga tavlor att byta med till denna modell men jag tycker det verkar knapert... Kaplans har ju bara damtavlor...

2. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Du är skön du. Vet du inte vad du köpt? :)
    92= tritium. Tritium slutar lysa efter typ 10-15 år. Min Tudor från 89 har i och för sig liiiite lys kvar i sig men det är helt normalt att en tritiumklocka från 92 inte lyser längre.

AD har tavlor och visare du kan köpa, dessa kommer då ha superluminova, knappast bra lyspasta men det kommer lysa.

Affe, Flow och Lapo Elkann gillar detta.
  3. Johnne

Johnne Biskop

Från:
    Småland, bor Skåne
    Vet inte huruvida det är rimligt men vissa visare och tavlor till djn har lume andra inte. Hade en dj 16220 från 93 där lumen levde. Visst var det ingen seiko monster men funkade.
    Vill du ha lume är det bara byta tavla och visare. Finns massor, kolla datejust tråden. Alla rolex handlare har eller kan ta hem och byta. Angående värdet vågar jag inte uttala mig men 90tal är ju inte vintage och djn inte speciellt ovanlig... spar du tavla och visare är det ju bara att byta tillbaka.

4. Lapo Elkann
    Trådstartare

Lapo Elkann Stadsbo

Från:
    Vettet
    Korrekt @yonsson en fullskalig dd gjordes ikke innan inköp men får se detta som läropengar. Tack för klargörandet, när övergav man tritium på dj? Bytte man då till dagen superluminova? Trodde inte det var tritium eftersom det inte står t swiss t på tavlan utan swiss made.

5. Lapo Elkann
    Trådstartare

Lapo Elkann Stadsbo

Från:
    Vettet
    Om jag inte missminner mig från skolan så är Halveringstiden på den radiokativa isotopen tritium ca 12 år. Efter 24 år borde den då enligt mina högst rudimentära räknekunskaper lysa med 25% av ursprunglig styrka.

6. yonsson

Från:
    GBG
    Är inte så bra på Rolex ännu att jag kan svara på de frågorna men de flesta andra Rolexar gick över till luminova 98/99, senare superluminova (2000) och Rolex egna lyspasta typ 2008. Märkningen på DJ-tavlor har jag inte heller koll på, möjligt att den är utbytt till en luminovatavla. Har du testat lysladda den med ficklampa?

7. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Min GMT från 91 är rätt död i tavlan men kan leva i några minuter ibland men ytterst svagt.
    Visarna är något bättre och kan (ibland) faktiskt se att dom lyser! Så dom är nog utbytta.

8. Lapo Elkann
    Trådstartare

Lapo Elkann Stadsbo

Från:
    Vettet
    Ok, inte helt klart hur lysmassans utvekling skett historiskt mao. Får avvakta tills någon av de tunga grabbarna vaknar upp från sitt bakrus och kan informera tråden. Vad tror ni byte av urtavla går loss på hos ad? Låter som det kan va dyrt... Frågan är om man inte ska trycka på ett par nya visare också isf när de ändå skruvar. Är ett jäkla tryck i lume på tavlan så den är förmodligen nyare...

9. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Min Explorer från 91 vilar i frid.

Affe gillar detta.
  10. yonsson

Från:
    GBG
    Jo:
    1998: Luminova
    2000: Superluminova
    2008: Rolex egna lyspasta.
    Rolex från tidigt 90 ska alltså ha tritium.

eriksson850 gillar detta.
  11. ssp226

ssp226 Stadsbo

Från:
    Hong Kong
    Det är inte ovanligt med visare och tavlor som inte lyser från den tiden. Står det swiss made på tavlan så är det luminova för övrigt. Så fixa ett par lumivisare så matchar dom tavlan. Egentligen ska en DJ från -92 ha en tritium tavla och det bör stå swiss-t <25 på den. Inte hela världen dock.

Hur som helst så är det lätt att hitta lumivisare till datejust.

yonsson gillar detta.
  12. yonsson

Från:
    GBG
    Sen är ju grejen att luminova och superluminova ändå lyser rätt kass, även när det är helt nytt.

13. Lapo Elkann
    Trådstartare

Lapo Elkann Stadsbo

Från:
    Vettet
    Tack för info. Förslag på vart man inhandlar luminova visare? Gissar att de inte saluförs hos gemene stärnurmakare...

14. ssp226

ssp226 Stadsbo

Från:
    Hong Kong
    Japp det är långt ifrån en maxidial. Jag föredrar själv gamla 16xx som kom med tavlor och visare helt utan lysmassa, cleant och snyggt.

krämbulle, yonsson och Airman gillar detta.
  15. ssp226

ssp226 Stadsbo

Från:
    Hong Kong
    Leta lite på forum annars kan du kolla med Rob Engström vad dom tar för byte av visare, det bör inte vara alltför dyrt.

16. Airman

Airman Präst

Lumesås är för dykare ;)
    Skämt åsido, jag har ur som inte "lyser" särskilt mycket överhuvudtaget och det stör mig inte nämnvärt.

Lapo Elkann gillar detta.
  17. Lapo Elkann
    Trådstartare

Lapo Elkann Stadsbo

Från:
    Vettet
    Maxidial har väl samma typ av lysmassa bara mer, eller vad har jag missat?

18. Lapo Elkann
    Trådstartare

Lapo Elkann Stadsbo

Från:
    Vettet
    Tyckte de mumlade något om 1000kr per visare...

19. ssp226

ssp226 Stadsbo

Från:
    Hong Kong
    Du har inte missat något, det är bara mer lysmassa. 1000kr per visare? Det låter väldigt dyrt och skenar priset iväg känns det som att det inte är värt det. Visarna på datejust lyser inte särskilt mycket som sagt.

20. JLW

JLW Friends of KS

Från:
    首都
    Tudor DD från 90 har yttepytte lite lume som lever några sekunder, lite mer på visarna än på index. Min 16710 också från 90 är STENDÖD både på index och visare.
    DD från 96 är index stendöd men visarna lever några sekunder. Tritium håller inte så länge! Superluminovan på 16570 är brutal! Men lyser inte så länge, som påpekat kommer de aldrig i närheten av Seiko tex.
    Tror att de pyttesmå indexprickarna på DJ och DD gör att de blir ännu sämre.

Lapo Elkann och yonsson gillar detta.
  21. Lapo Elkann
    Trådstartare

Lapo Elkann Stadsbo

Från:
    Vettet
    Uppfattade det som att det skulle braka loss på en tusing att byta visare men det kanske iofs var alla tre, skall åka ner till rob o snacka med dem.. Är det bättre livslängd på de 6siffriga rollarnas lume eller dör den nya massan också efter 10år? Skumt att relativt dyra klockor har så kort lume livslängd.

JLW gillar detta.
  22. Lapo Elkann
    Trådstartare

Lapo Elkann Stadsbo

Från:
    Vettet
    En tusing var för alla visare, känns rätt rimligt ändå...

yonsson gillar detta.
  23. Lapo Elkann
    Trådstartare

Lapo Elkann Stadsbo

Från:
    Vettet
    Urtavla skulle gå på ca 5 brak.. Inte helt rimligt.

24. JensBP

JensBP Biskop

Från:
    Gliese 581
    Ebay är en guldgruva för trevliga och billiga tavlor. Det är ett hål utan botten. ;)

25. Taxman

Taxman Friends of KS

Lysmassan på 6-siffriga håller längre. Den laddas upp av ljus och "återlyser" när det blir mörkare. Hur många år detta håller törs jag dock inte svara på.

26. Bjoerlin76

Bjoerlin76 Biskop

Från:
    Sigtuna, Stockholm
    I teorin ska Chromalight (och Luminova/Superluminova hos de femsiffriga referenserna) ha en oändlig livslängd. Tritium är radioaktivt men det är inte dem jag nyss nämnde. Om livslängden sedan är "oändlig" är en annan sak. Förmodligen kommer yttre faktorer (fukt eller annat) påverka livslängden på lång sikt.

27. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Vilket lyser bäst när det är nytt? Tritium eller Chromalight?

28. Ville_W

Ville_W Friends of KS

Från:
    Skåne
    Det är inte tritium i sig som lyser. Tritium aktiverar andra ämnen i lysmassan så de börjar lysa. Det är dessa ämnen som tappar stinget.

29. Lapo Elkann
    Trådstartare

Lapo Elkann Stadsbo

Från:
    Vettet
    Hur säkerställer man lämpligast äktheten vid köp av tavla från bukten?

30. Lapo Elkann
    Trådstartare

Lapo Elkann Stadsbo

Från:
    Vettet
    Egen lysdeg avser chromalight då förmodar jag?

Mårtenssons ur Brookfield