• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lumen

CarlV

Cartier
jag har en Oris Aguis som jag har på armen när jag sover! Nu har jag börjat med att belysa urtavlan med en Led ficklampa innan jag drar mig tillbaka. När jag "laddar lumen så kan jag iaf i 8timmar se vad klockan är när det är mörkt ! Kan man skada luminansen på något sätt med detta beteende?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag vet inte svaret, men det finns ju en möjlighet att det påverkar lumen på ett annat sätt än solljus, lysrör, månsken etc. Min gissning är att det är en försumbar skillnad.

Men frågan kan ju utökas till: Minskar livstiden för lumen ju mer ljus den utsätts för, eller är det bara bra att "motionera" lumen med ljus? Följdfråga: Är det skillnad på ljus och ljus i frågan?



När det gäller motion så motionerar jag inte så mycket eftersom jag tänker att det är bättre att spara konditionen istället för att slösa på den... ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nej det tar ingen skada. I så fall skulle ju klockor skadas av att få sol på sig. Solen är bra mycket starkare än en ficklampa. Ett tips är att köpa en UV-lampa. Laddar mycket snabbare än en LED-lampa.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Nej det tar ingen skada. I så fall skulle ju klockor skadas av att få sol på sig. Solen är bra mycket starkare än en ficklampa. Ett tips är att köpa en UV-lampa. Laddar mycket snabbare än en LED-lampa.
Så försämringen av lumen som kan ses på vintage-klockor är på grund av naturlig åldring av materialet och har inget att göra med hur mycket (eller lite) sol det har utsatts för?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Så försämringen av lumen som kan ses på vintage-klockor är på grund av naturlig åldring av materialet och har inget att göra med hur mycket (eller lite) sol det har utsatts för?
Det sa jag inte. Detta har diskuterats en miljard gånger tidigare. Luminova och superluminova reagerar inte på samma sätt som tritium. Han frågade om han skadar lumen med sin ficklampa vilket han inte gör.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Det sa jag inte. Detta har diskuterats en miljard gånger tidigare. Luminova och superluminova reagerar inte på samma sätt som tritium. Han frågade om han skadar lumen med sin ficklampa vilket han inte gör.
Ok. Snabb googling ger att superluminova inte åldras (teoretiskt sett) men att fukt försämrar lysegenskapen.

Klockan är inte ens 9 och jag har redan lärt mig något nytt. Dags att gå hem. :)
 
Topp