• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Luminova på Sub?

MBx

Cartier
En kanske enkel fråga men hittar inte svaret själv.:bag:

När kom luminova/supenluminova på Rolex Submariner? Skedde det samtidigt på alla modellerna (med/utan datum och SD)?
 

MBx

Cartier
Hittade detta svar:

When did Rolex change from Trutium to luminova?
Hi,
When did Rolex change from Tritium marked dial ( SWISS - T<25 ) to the SWISS only on the Rolex 14060 Submariner watch??
Thanks, David


>Around end of 1998 or early 99? if memory serves me.

>The A-series and some P-series have "swiss" only on the dial in the change from tritium to >luminova. Thereafter, they went to Superluminova ("SWISS MADE"). However, if you see "SWISS" >outside of these serial pre-fixes, then chances are its a service dial.

http://www.network54.com/Forum/2075...n+did+Rolex+change+from+Trutium+to+luminova+-

Stämmer detta?:bookworm:
 

morrism

Audemars
The late U-series (1998) and A-series (1999) are easily recognized since they just read "Swiss" at 6 o'clock.
Why? Because in late 1998, Rolex replaced tritium with luminova, so the "T < 25" marking (which denotes the amount of tritium being emited) was no longer necessary. By 2000, Swiss had become Swiss Made. Thus, these watches marked "Swiss" had a relatively short production life.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Min 14060 som ska va från 00 ca har swiss made iaf.

Har dock ej kollat själv via serienr utan går på vad förra ägaren sa.

Den har förövrigt lug holes.
 

MBx

Cartier
Min 14060 som ska va från 00 ca har swiss made iaf.

Har dock ej kollat själv via serienr utan går på vad förra ägaren sa.

Den har förövrigt lug holes.

Kan du kolla serienumret? Ändrades inte 1406 lug holes senare än för övriga modeller?:facepalm: (Jag är i första hand intresserad av förändringarna avseende Sub med datum, trots att det inte tydligt framgått, men är nyfiken på förändringar hos "kusinerna").

Har den lugholes och "Swiss"/"Swiss Made" på tavlan så har du hittat rätt

Läst i mitt surfande att de sista T<25-tavlorna förseddas med Luminova, men vad vet jag?o_O Tavlan kan också vara utbytt men en Sub med datum, "Swiss"/"Swiss Made" och lug holes är nog vad jag är ute efter.:)

(Hittade för en tid sedanen utmärkt hemsida med "alla" förändringar av Rolex Submariner genom tiderna men kan inte hitta den - någon som har ett länktips?)
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Kan du kolla serienumret? Ändrades inte 1406 lug holes senare än för övriga modeller?:facepalm: (Jag är i första hand intresserad av förändringarna avseende Sub med datum, trots att det inte tydligt framgått, men är nyfiken på förändringar hos "kusinerna").



Läst i mitt surfande att de sista T<25-tavlorna förseddas med Luminova, men vad vet jag?o_O Tavlan kan också vara utbytt men en Sub med datum, "Swiss"/"Swiss Made" och lug holes är nog vad jag är ute efter.:)

(Hittade för en tid sedanen utmärkt hemsida med "alla" förändringar av Rolex Submariner genom tiderna men kan inte hitta den - någon som har ett länktips?)




Vad jag vet så har 14060 samt M alltid lug holes.

För övriga var det väl runt 2002/03 om jag minns rätt.
 
Topp