• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

luminox ja eller nej?

Marcilus

Cartier
2-Faktor
Vad tycks folket?
Den längst till höger har sin charm, även den näst längst bort? Dom ligger på ungefär samma prisklass runt 6500kr klockan ska användas som vardags klocka hade jag tänkt
 

Bilagor

  • IMG_20140616_202727.jpg
    IMG_20140616_202727.jpg
    224.8 KB · Visningar: 728

Ako

Rolex
2-Faktor
Tyvärr nej för mig..
Finns bättre alt. i mitt tycke...
Jag är iof en mögel kille , för 6.5k så får man en fin "gubba klocka" eller kanske en vintage dykare... Annars om det måste vara nytt eller nästan nytt kanske spara lite till och köp en Sinn?
 

Emil

Cartier
Ingen klocka som jag hade satsat på, jag har redan en Luminox och den får ingen handledstid alls. för de stålarna hade jag sneglat mot Seiko, CWC eller liknande arbetshästar.
 

mega

Rolex
Jag har en Luminox, den står på en hylla vid sängen. Ganska mysigt med dom små Tritiumrören som lyser i mörkret. Gillar konceptet men använder den bara på natten för att se vad klockan är.
Kvaliten är ok men inte mer. Skulle nog inte köpa en ny till fullpris (igen).
PM:a om du vill köpa min. Har funderat på att sälja men aldrig kommit till skott.



WALU-1833.01.jpg
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Njae, inte för 6.5k. För det kan man få annat kul, varför inte en Certina Actioner diver för runt 5k, bra daily beater med stabilt urverk och snygg dessutom.

Har haft en Luminox navy sea 3051 som man kan få beg i fint skick för en bra peng, bekväm och bra lume. Förstår varför den används mycket av olika förband men 6,5k för en Luminox är lite väl mycket.
 

Kattsand

Breitling
Om du är ute efter den typ av klocka, kolla närmare på Traser istället. I min mening så är som ett steg upp.
 

mouqvist

Rolex
Har haft modellen 3051 Colormark, var supernöjd med den.

Annars kan jag tipsa om Traser Commander modell P6506, en klocka som jag hade tänkt sälja men ångrade mig. Titanboett, safirglas, tritiumtuber på visarna och index, vridring i kolfiberförstärkt plast, vattentät 200m och en skön storlek på 43 mm som ser mindre ut pga tjocka vridringen. Har monterat ett Hirsch Pure armband på den, den blir min sommarbeater.
Den säljs på Urtid för 4300 tror jag, du får pengar över!

knifeart_2267_236007900.jpg
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Jag har haft några Luminoxar. Senaste var en 3051 Navy Seal.
Jag jobbar själv som polis i aktiv och stundtals våldsam tjänst och Luminox som märke har visat sig vara skit när det gäller stryktålighet - har flera kollegor med negativa erfarenheter.
Min senaste Navy seal sprack glaset på av okänd anledning.
Den känns billig på handleden också.
Detta gäller även deras stålmodeller.

Gå dessutom inte på den falska marknadsföringen om hur de är till för specialförband osv. Köp hellre en stålklocka av kvalitetstillverkare.
Seiko, Certina, etc skulle jag satsat på. I vissa fall t om billigare och mångfalt bättre.

Vill du ha Tritium satsa på Deep Blue-klockor eller kanske Traser.
 

Sorubim

Audemars
Har haft modellen 3051 Colormark, var supernöjd med den.

Annars kan jag tipsa om Traser Commander modell P6506, en klocka som jag hade tänkt sälja men ångrade mig. Titanboett, safirglas, tritiumtuber på visarna och index, vridring i kolfiberförstärkt plast, vattentät 200m och en skön storlek på 43 mm som ser mindre ut pga tjocka vridringen. Har monterat ett Hirsch Pure armband på den, den blir min sommarbeater.
Den säljs på Urtid för 4300 tror jag, du får pengar över!

Håller med angående Traser. Jag har en Traser P6502 Navigator med stålboett och mineralglas. Gillar designen och tufft med tritiumglow nattetid. Köpte min begagnad men i nyskick här på forumet för en rimlig peng. 6500:- låter för blodigt tycker jag.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Skulle inte. Certina har skitfina dykare t ex, i princip alla DS Action är prisvärda. Haft en med röd ring och svart tavla, mer tålig dinka får man leta efter i priklass 5-6t.
 

Marcilus

Cartier
2-Faktor
Tack för alla tips, lutar nu åt en certina action diver.. Alt spara lite mer och sikta in sig på en beg omega!
 

Kattsand

Breitling
Jag kan även tillägga att jag har ägt två stycken Luminox 3051, en SAR och en helsvart (?). Jag hade min Traser P6506 samtidigt som jag ägde båda. När man sitter med dom och jämför så kändes, för mig, Luminoxarna aningen plastiga. Jag gjorde mig av med dom, en vän fick den ena och en kollega fick köpa den andra förmånligt.

Den första dog orginalarmbandet på rätt omgående, det sprack. Den andra dog efter ca ett år, nån av lysstavarna lossnade och hamnade under en av visarna. Kollegan lämnade in den och det lät inte som att det var direkt billigt att få den fixad.

Nej, av de tre, Trasern alla dagar i veckan.
 

Fritz1

Omega
Jag är supernöjd med min Luminox. Jag har den modellen du kikat på fast med kronograf. Tung, gedigen kvalité som hållit sig i samma skick år efter år! Rekommenderas av mig iaf. Finns i Sthlm om du vill "testklämma"...
 
Topp