• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Luminox mariner 6252 ja/nej?

alfgren

Rolex
2-Faktor
Räkna med 50% värdefall samma sekund som du öppnar kartongen. Om det är ett problem eller ej får du avgöra. Svårflippad.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Sportar inte Sylvester en sån dinka? :)

Edit:
I alla fall på film...
QAfSdom.jpg
 

Wi

NLA
2-Faktor
Nja..
I den prisklassen hade jag hellre valt en ball klocka från Certina..Kanske DS Action eller DS Podium.
Eller lägg till någon lapp till och köp beggad Oris Aquis eller ny Longines Hydroconquest.

eriksson850 Använder Stallone något annat än Panerai? =O
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Nja..
I den prisklassen hade jag hellre valt en ball klocka från Certina..Kanske DS Action eller DS Podium.
Eller lägg till någon lapp till och köp beggad Oris Aquis eller ny Longines Hydroconquest.

eriksson850 Använder Stallone något annat än Panerai? =O


Han sportar väl alla möjliga sorters "klockor"

Den här är ju ganska tjusig... ;)

hzChros.jpg


Myndigheten, om du gillar klockan och inte tänk sälja den inom kort så tycker jag att du kan gå på den. Annars kan du ju kolla ebay och liknande, då den säkert inte har ett så starkt andrahandsvärde.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Vill du ha tritium tuber för belysning (vilket är coolt och bra) så kolla med fördel på traser också. I min mening billigare och bättre än luminox.

I ung samma prisklass som din luminox finns även brittiska nite watches, också med tritium.
Och även amerikanska Marathon.

I prisklass över vad du nämnt (en bit upp i pris..) så finns ju amerikanska Ball watches som också använder tritium.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Vad söker du? Hur tänker du använda den? Luminoxen är inget man har på ett kontor, men jobbar man i skogen kan den passa, även om det finns andra alternativ som är mer "klassiska". Exempelvis aqualand, seiko skx007/009 eller en g-shock. De håller nog dessutom värdet bättre.

Hur tänker du dig användandet?
 

Myndigheten

Omega
2-Faktor
Vad söker du? Hur tänker du använda den? Luminoxen är inget man har på ett kontor, men jobbar man i skogen kan den passa, även om det finns andra alternativ som är mer "klassiska". Exempelvis aqualand, seiko skx007/009 eller en g-shock. De håller nog dessutom värdet bättre.

Hur tänker du dig användandet?

Letar efter en klocka jag kan bära till det mesta, något som funkar till allt :)
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Jag har en Luminox ur Colormark-serien som jag är väldigt nöjd med. Tritiumet gör att den är perfekt på natten. Jag kör den som beater, passar inte till de lite mer uppklädda sammanhangen skulle jag våga påstå... ;) Andrahandsvärdet är som sagt ingen höjdare. Men jag upplever inte kvalitetskänslan som särskilt dålig, så planerar man att behålla den spelar det ju mindre roll.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Stål
4500kr+-
obetydlig
vattentäthet är en fördel
länk
tritium är inte ett måste
:)
Obetydlig storlek? Ska det tolkas som liten eller att storleken inte är av betydelse? Kör på så länge:

Den empiriskt bevisat bästa dykarklockan under 5000kr är SEIKO sumo

På bilden ovan har den en annan länk än originallänken. En fördel är att det finns en hel del olika länkar man kan köpa som passar. Helt ok urverk, bra lys, bra känsla.

Dessutom får du pengar över till en g-shock som tål allt. Vill du ha kvarts, så googla marathon eller CWC.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Obetydlig storlek? Ska det tolkas som liten eller att storleken inte är av betydelse? Kör på så länge:

Den empiriskt bevisat bästa dykarklockan under 5000kr är SEIKO sumo

På bilden ovan har den en annan länk än originallänken. En fördel är att det finns en hel del olika länkar man kan köpa som passar. Helt ok urverk, bra lys, bra känsla.

Dessutom får du pengar över till en g-shock som tål allt. Vill du ha kvarts, så googla marathon eller CWC.

Håller nog med, sumo är grymt prisvärd. Jag slog till på en skx007 tidigt i somras. Efter 6-7 v ville jag prova något nytt, och såle den här. Klockan hade inte tappat många tior så den kan också ses som en bra instegsklocka.

Som ett alternativ till den kan du kolla på glycine combat sub. Finns två till salu på k&s just nu. En vanlig och en golden eye. De är något mindre och något tunnare. Jag håller definitivt med yonsson att cwc och maraton är bra alternativ, men om länk är ett måste faller i alla fall cwc bort.

Du skriver att den skall gå till allt, betyder det skjorta och blazer på dagarna, eller är det en oljig overall? Det är inte lätt att hitta något som passar till båda alternativen. Du borde kanske kolla på något militärinspirerat.
http://www.watchhubs.com/en/seiko/221-seiko-divers-mens-5-snzg15k1-snzg15.html

Eller en flygare.
http://www.urtid.com/klockor-fr-honom/pilot-h
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det givna om man är virrig är ju att som Kejsaren säger köpa en skx007 och köpa en riktigt bra länk till. För 2000kr har man då en kanonklocka att utgå ifrån. Gillar man den så klättrar man uppåt på seikostegen och gör man det inte så hoppar man till en annan stege.

Edit: Jag har för övrigt min femte SEIKO skx inkommande. Inget direkt värdetapp och de är väldigt lättsålda, så är jag uttråkad så är det en stor risk att jag köper en igen och igen och igen.
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Myndigheten - Lyssna på alla kloka röster. Undvik Luminox. Och skulle du ändå vilja köpa en så köp definitivt ingen ny. Satsa istället på Marathon. Aningen dyrare men milsskillnad i kvalitet.
 

KMS

Rolex
Skippa Luminoxen. du får nästan en Longines HQ för dom pengarna. Annars är väl Glycine, Certina, Tissot, Hamilton, Seiko bra märken att kolla på för den pengen.
 
Topp