Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Luminox vs Lum Tec

Diskussion i 'Diskussion' startad av mouqvist, 23 februari 2015.

1. Vilken av dessa två är mest prisvärd?

luminox A4221 ( 5800:- ) eller LumTec M56 ( 4000:- )?

Luminox mäter 45mm, LumTec 43mm (utan vridring dock, upplevs troligen som lika stor)
    Båda har safirglas och stålboett (PVD behandlad hos Luminox), WR200m (Lumtec 300m)
    lumtec fås med tre band (läder, gummi och stål), medans endast Nato till Luminox

ssl gillar detta.
  2. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Beror ju på vad du skall ha den till.
    Skall du kriga eller steka ?

mouqvist gillar detta.
  3. Kriga blir det ej!
    Tänkte mig ha en bra beater att ha med mig i Sälen eller på stranden eller när jag busar med sonen och som är lite tuff på jobbet!

4. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Luminoxen är värd pengen.
    Tål det mesta men är väl ingen vardagsklocka
    enl mig.
    Den andra har jag ingen koll på eg.

5. Erik1

Erik1 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Lum-tec:en är snyggare enligt mig. Panerai-vibbar men klarar hommage spärren, åtminstone för mig.

Luminoxen får mig att associera till TAG Heuer formula 1 serien, på ett dåligt sätt alltså..

Bramster och Jockinho gillar detta.
  6. Tripeiro.

Tripeiro. Friends of KS

Tänkte likt ovan talare på Tag F1 när jag såg Luminoxen. Kronan/Kronskyddet är heller inte så roligt.

Utan att veta vad som finns inuti så skulle jag i denna prisklass välja Lüm-tec alla gånger. :)

Erik1 gillar detta.
  7. don segundo

don segundo Biskop

Har inte ägt någon av dem, men baserat på vad du skriver säger jag Lüm-Tec - känns lite mer allround stylingmässigt.

8. Sorubim

Sorubim Biskop

Lüm-Tec!
    Är kanske lite partisk då jag precis i dagarna funderat på att köpa den där Lüm-Tec modellen, fast pvd.
    Om jag skulle köpa en klocka med tritiumtuber så skulle jag köpa en Marathon eller en Traser istället för Luminox, tycker att de flesta av Luminox modeller ser plottriga och plastiga ut.

Parabellum gillar detta.
  9. Parabellum

Parabellum Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Har ägt Luminox och har flera kollegor som gjort det. Samtliga missnöjda över skiftande kvalitet på dels glas och dels armbanden (hänvisar till mitt inlägg i denna Luminoxtråd: http://klocksnack.se/threads/luminox.35425/#post-801737).
    Sen måste jag säga att Luminox kostar på tok för mycket för att ha som "beater" då det finns betyligt stabilare klockor för det ändamålet som kostar 1/5 av Luminox. Luminoxen passar heller inte till något annat än beater i min mening då den känns och ser på tok för plastig ut. Urtavlorna (förutom på Atacamamodellerna) tycker jag ser billiga och ditmålade ut med.

För de här pengarna skulle jag satsat på Lum-Tec som verkar vara ett stabilt mikromärke. Dessutom är modellen enligt mig riktigt snygg och går att använda till annat med. Kul med flera originalband som medföljer också!

Bramster, Sorubim och Jonte73 gillar detta.
  10. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Rent skräp alltså ?
    Mina kollegor från tiden i kronan var rånöjda med märket ?
    Detta var väl 5-6 år sedan .
    Försämrad kvalitet kanske ?

11. Parabellum

Parabellum Stadsbo

Från:
    Stockholm

Jag borde naturligtvis inte döma ut hela märket - jag har själv varit riktigt inne i Luminox förut men blivit tokbesviken pga både det jag själv och flera av mina kollegor erfarit kvalitetsmässigt. Blev såklart en liten "jäklar, nu måste jag skaffa en till och ge det en ny chans"-moment då jag såg att Stallone och Schwarzenegger bar varsin i "Escape Plan".. :D

Om man googlar lite på Luminox quality och dylikt så kan man läsa i diverse utländska forum att det verkar vara som så att Luminox lider av lite ojämn kvalité. Sen är det ju som med mycket annat att man kan råka få ett dåligt exemplar - men när det drabbar en själv + flera man känner blir man ju såklart extra färgad :)

Jag har hört minst lika många som missnöjda som såklart är jättenöjda med Luminox - men jag personligen kommer nog inte att köpa något därifrån igen på ett tag. Skulle helst vilja ha lite mer clean tavla på Navy Seals-modellerna om inte annat.

Som jag skrev i tråden (som jag länkade min egen post i) så tycker jag att man ska satsa på Luminox om man nu älskar designen men personligen tycker jag att det finns bättre klockor (åtminstone med bättre rykte och lämpligare prisbild) såsom Traser eller ännu hellre någon Marathon-variant.

Sorubim och Jonte73 gillar detta.
  12. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    Victorinox INOX ligger i samma prisspann, 43mm kvarts.
    image.jpg

Watch out, JaTack, Eurenius och 3 andra gillar detta.
  13. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Är ordningen god därute btw ?

14. Sorubim

Sorubim Biskop

Just ja, den där måste man ju pröva på också. Too many watches, too little time.
    Har du en INOX, ssl ?

15. Parabellum

Parabellum Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Nja, sålde iväg min Sinn och ersatte med Planet Ocean, så för tillfället är jag klocklös på jobbet, en G-Shock GW6900 landar i brevlådan först nästa vecka, först då kan jag börja jaga bus igen :D

16. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    Prioriteringar Sorubim
    Nä tyvärr inte, hittade den igår faktiskt.

Sorubim gillar detta.
  17. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Haha ok.
    Den klockan lirar ju till det, snyggt .

18. Jockinho

Jockinho Friends of KS

Från:
    Motala
    Tycker luminoxen ser sjukt ful ut, lum tecen däremot fin och skulle kunna tänka mig en själv. Lite dyr kanske men nog en bra vardagsklocka, hade den inte haft sekundvisare hade det varit bättre för egen del. Orange lume är fint iaf!

19. Maxis554

Maxis554 Friends of KS

Från:
    Göteborg
    IMG_0279.JPG
    Part i målet men.....

20. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Alltså luminoxen är ju en klocka som används främst av yrkesfolk som militär, polis eller folk i säkerhetssvängen.
    Navy seals tex kör hårt med det märket sägs det.

Kvalitén har jag ingen aning om men däremot
    så är det ingen klocka jag skulle bära.
    Krigar inte så mycket längre och tycker förövrigt att de är råfula.

Men i rätt miljö så visst. Som vardagsklocka nej tack.

21. Kan förtydliga att Luminox klockan som jag hänvisar till är i PVD-belagt stål, ej plast.
    Har provat den igår och den känns som en fet klump, går ej att jämföra med plastmodellerna. Diametern är 45mm, den är alltså 2mm breddare också.
    Safirglaset är fantastiskt!
    Den skruvade kronan är lite liten och vridringen inte lika krispig som jag hade önskat, alldeles för lättmanövrerad. Man ska ha dock ett gummiband till den, nato-bandet är för tunnt för en sån tjock klocka
    Har fått ner priset till 5300:- (med valfritt band) inkl ett års försäkring. Butiken hävdar att priserna ska gå upp med 10% jättesnart.
    Är sen med i matchen vid det priset?
    Btw, blev också sugen på en Certina DS First Ceramic, varför ska det vara så svårt att bestämma sig

22. Och Inoxen måste jag prova!

Watch out, Sorubim och ssl gillar detta.
  23. ironcastle

ironcastle Borgare

Från:
    Söder om Stan
    Låter som att Luminoxen leder på poäng.
    LÜM-TEC:en tycker jag har tittat rätt hårt åt Panerai-hållet. Men jag skulle nog säga att de tittat ännu mer åt andra håll.

8605868632_cc0d5b1c7e_b.jpg

Bilden är från nätet och visar en nu (tror jag) utgången 656:a.
    Jag skulle inte välja Luminoxen för att jag tycker den ser ut som nåt som kostar ca 1/5 av vad den listar för.
    Vad LÜM-TEC anbelangar tycker jag bilden ovan ihop med Panna-varningen talar sitt tydliga språk.

ssl gillar detta.
  24. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    Ser ut som en 856a
    https://www.sinn.de/mobile/en/Modell/856.htm

25. ironcastle

ironcastle Borgare

Från:
    Söder om Stan
    ssl gillar detta.