Laddar...
Erikson Urhandel
Stäng notis
Klocksnackbloggen

Du har väl inte missat vi lanserat Klocksnackbloggen?
In, läs och diskutera gärna inläggen på forumet!

Klocksnackbloggen >>

Luminox!

Diskussion i 'Diskussion' startad av Doncorleone, 11 februari 2015.

1. Doncorleone
    Trådstartare

Doncorleone Y-Wing pilot

Från:
    Söder om Söder
    Tänkte starta en diskussionstråd om märket Luminox då jag inte kan se att en sådan redan finns.

Stötte på märket för en vecka sedan och tycker dom ser balla ut, speciellt deras kronografer:angel:

Är nyfiken på vad ni har för erfarenheter kring märket, och om vi har några Luminox "nördar" här på forumet som kan dela med sig av bilder på era diton :)

over and out!

Eurenius gillar detta.
  2. Doncorleone
    Trådstartare

Doncorleone Y-Wing pilot

Från:
    Söder om Söder
    Denna fastnade jag för! Såg riktigt frän ut!

image.jpg

ssl gillar detta.
  3. Sundström

Sundström X-Wing Pilot

Det var luminox som startade mitt klockintresse på riktigt för ett par år sedan. Köpte då en 3051.BO
    Fungerade som beater bra länge. Har mest legat i lådan sista året, men ibland så åker den med på lite äventyr!

Tycker det är roliga klockor, även om det finns mycket annat kul i samma prisklass.
    Tritiumtuber är klockrent, och jag har aldrig varit med om ett tillfälle då jag inte kunnat läsa av tiden.
    Just mitt gamla härke är ganska lätt eftersom boetten är i nått polykarbonat och den kommer på en silikongummistronk av något slag.
    Saknar tyngden av , och nu när man är van vid 904L är det svårt att gå tillbaka :)

Doncorleone gillar detta.
  4. Parabellum

Parabellum Y-Wing pilot

Från:
    Stockholm
    Jag drogs ursprungligen till Luminox combat-stil på klockorna. Tritium är häftigt utan tvekan.

Problemet med Luminox är att de har mycket varierande kvalitet. Jag har haft två stycken 3051 Navy Seals som båda spruckit på glaset av oklara anledningar, samt ett armband (gummit) som gett med sig ganska snart.
    Har även kollegor som haft/har Luminox med tyvärr övervägande negativa erfarenheter av Luminox liknande de problem jag själv haft.

Tycker deras Field Day/Date-modeller är ganska snygga med men tyvärr lite för mycket klotter på urtavlan.

Kommer troligtvis inte köpa någon mer Luminox pga de negativa erfarenheter jag haft och hört alldeles för mycket om. Hade de varit lite billigare hade det varit OK men de kostar ju en del.

Sen kör de ju falsk marknadsföring med deras "Navy Seals"-grej. Alla elitsoldater kör G-Shock och vissa fall Suunto - allt annat är bullshit och undantag :)

Skall du ha en Luminox för utseendets skull är det en sak, men skall du använda de till det de är tänkt för (dvs hårt arbete, ex polis, brandman, i övrigt beater-stuk) så skall du ha en G-Shock om du vill att de ska hålla. Luminox känns lite väl plastigt i handen måste jag säga.
    Även om jag själv inte har någon erfarenhet av Traser så skulle jag hellre rekommendera dem om du vill ha något som liknar Luminox med tritium m.m - har hört mer gott om dem kvalitetsmässigt.

5. Viktor.L

Viktor.L Stormtrooper

Såg ut som en trevlig flygare! Har någon mer info? Modell, mått och pris? :)

Doncorleone gillar detta.
  6. Doncorleone
    Trådstartare

Doncorleone Y-Wing pilot

Från:
    Söder om Söder
    Tack för att du delar ned dig, precis sånt som är bra att få reda på. Har inte något sug efter deras klockor då dom inte tilltalar mig förutom att de ser balla ut:) köper hellre en G-schock för en röding än en Lum för 4000.-

Parabellum gillar detta.
  7. Doncorleone
    Trådstartare

Doncorleone Y-Wing pilot

Från:
    Söder om Söder
    googla Luminox Chronograph så får du upp den serien

8. Magbra

Magbra Ewok

Från:
    Götene
    Hej

Delar viss erfarenhet om att kvaliten är varierande! Borde tåla mer än vad dom gör!

//magnus

9. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg
    Lite bilder från Basel 2016.

timevoid gillar detta.
  10. Foxbolt

Foxbolt Stormtrooper

Från:
    Sthlm
    image.jpeg image.jpeg Tycker de är rätt grymma och bekväma i synnerhet på kardborre :)

11. PCB

PCB X-Wing Pilot

Från:
    Blashyrkh
    haft 2, en blackout i plast och en i stål
    tycker framförallt glasen är under all kritik om man ser till prisläget.
    coola klockor annars ,men e det tritium man vill åt hade jag hellre gått på marathon,traser och ej att förglömma NITE.

Broke gillar detta.
  12. JLC

JLC Y-Wing pilot

Från:
    Sollentuna
    Har följt Luminox genom åren sedan de började sälja kommersiellt på nittiotalet.

Min första 1601 SEAL diver köpte jag via Cabelas postorder redan 1997 och jag tror(?) jag har bland de första prod batcharna.
    I början var det riktigt bra kvalitet och tester på klockorna.
    Den jag har följt med mig genom livet, lumpen på K1 och otaliga resor runt om i världen och klarat det mesta.
    Endast bytt batteri 2 gånger på snart 20 år och Rhonda urverket har verkligen levererat precision och tillförlitlighet. har kunnat läsa av tritiumvisarna i konstant mörker på otaliga övningar, vandringar, skidturer, strapatser samt under vattnet.

Har även den mer ovanliga Diver ref 3602 i solitt titan som varken produceras eller finns till salu längre. Även den mkt bra kvalitet för pengarna även om jag inte använt den lika mkt som 1601.an.

har även ägt deras enorma Deep diver och 1864 black kronograf, men där har kvalitén och designen inte övertygat.

Bifogade filer:

CaptainOats och SSL gillar detta.
  13. SSL

SSL Tie Fighter pilot

Väl representerat märke inom bevakningsbranchen. Brukar säljas på utrustningshemsidor så antar det är en av faktorerna. Sen att dom ser hårda ut. Ingen modell som fått mig att dansa små grodorna än iaf.

14. Vincentb

Vincentb Stormtrooper

Luminox är grymma. Har en på jobbet och har ett "fysiskt" arbete, den tål väldigt mycket stryck...

Bifogade filer:

JLC gillar detta.
  15. lofgreno

lofgreno Stormtrooper

Från:
    Stockholm
    Jag gillar Luminox, har tre st. Dock är jag lite tveksam på kvaliten. Armbanden i gummi brukar inte hålla speciellt länge. Men dom självlysande tritiumrören är faktiskt riktigt coola.
    Och min Chrono gick det sådär för en sen utekväll...
    Luminox (Large).jpg

16. Writer136

Writer136 Rebel soldier

De är lite snåla med materialet i glasen tycker jag. För det priset kan de gott sätta dit safir.

lofgreno gillar detta.
  17. Bottega

Bottega Rebel soldier

Från:
    Stockholm
    Tycker vissa utav deras klockor är riktigt coola! Fick för mig för ett tag sen att jag såg någonstans att de har en(?) automatisk klocka, typ top of the line variant?

18. ekan76

ekan76 Rebel soldier

Från:
    Höör
    Jag har haft två. På den första lossade sekundvisaren lite och blev sned, så den gick emot minutvisaren. Lätt fixat hos urmakare och kanske inget konstigt fel - kan kanske drabba alla märken. På den andra dog urverket helt och fick bytas. Kostade runt 1000kr om jag inte missminner mig. Ingen av klockorna fungerade som beater, så jag tycker nog att de skulle hålla.

Kan tillägga att jag har den enklaste Trasern (5900) oxå. Den har varit min arbetsklocka i flera år på ambulansen och har varit med om det mesta och aldrig strulat. Nu är den min hemvärnsklocka och med på alla övningar etc. Grym klocka för pengen!

19. lofgreno

lofgreno Stormtrooper

Från:
    Stockholm
    Trodde helt ärligt att det var safirglas på denna men det kan det ju inte vart...

20. MeaCulpa

MeaCulpa Ewok

Min begränsade erfarenhet av märket innefattande marknadsföringen säger mig att det är klockvärldens svar på Magnumkängor. Much MÖP-appeal, kass kvalitet och bärs företrädesvis av väktare. Köp G-shock och Lundhags istället.

Parabellum gillar detta.
  21. lofgreno

lofgreno Stormtrooper

Från:
    Stockholm
    Ja, börjar mer och mer luta åt att allt handlar om bra marknadsföring och produktplacerning hos diverse SWAT´s och SEAL snubbar. :)

22. JLC

JLC Y-Wing pilot

Från:
    Sollentuna
    Håller med, dock höll arbanden som inte var lika mjuka bättre på de första batcharna de släppte på sent nittiotal bättre.

23. lofgreno

lofgreno Stormtrooper

Från:
    Stockholm
    Ok. Där ser man.
    Kan ju bara jämföra med min G7710 Gshock där gummiarmbandet har funkat utan problem i minst 10 år... :)

24. JLC

JLC Y-Wing pilot

Från:
    Sollentuna
    Exakt och mitt på min luminox 1601 från 1997 funkar fortfarande. Första kommersiella batchen de släppte (tror jag)

lofgreno gillar detta.
  25. engelin.mikael

engelin.mikael Rebel soldier

Från:
    Alingsås.
  26. lofgreno

lofgreno Stormtrooper

Från:
    Stockholm
    Den lär du kunna duscha med. ☺️

27. engelin.mikael

engelin.mikael Rebel soldier

Från:
    Alingsås.
    Hahaha ja jo...hehe, kan priset stämma?? Är det orginal eller?? Verkar så med den boxen å allt tycker jag...?:happyhappy:

28. lofgreno

lofgreno Stormtrooper

Från:
    Stockholm
    Ja det borde det väl vara. Tror inte den säljs längre men har för mig att dom gick på runt 15k när det begav sig...

29. Jonkop

Jonkop Ewok

Har nog haft den här i närmare 20 år nu. En trevlig bruksklocka, må så vara att glaset repas lite väl lätt.

IMG_20170305_123113.jpg

30. lofgreno

lofgreno Stormtrooper

Från:
    Stockholm
    Stilig. ☺

Mårtenssons ur Brookfield