• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Luminoxtråden

Doncorleone

Cartier
Tänkte starta en diskussionstråd om märket Luminox då jag inte kan se att en sådan redan finns.

Stötte på märket för en vecka sedan och tycker dom ser balla ut, speciellt deras kronografer:angel:

Är nyfiken på vad ni har för erfarenheter kring märket, och om vi har några Luminox "nördar" här på forumet som kan dela med sig av bilder på era diton :)

over and out!
 

Doncorleone

Cartier
Denna fastnade jag för! Såg riktigt frän ut!

image.jpg
 
  • Like
Reactions: ssl
Det var luminox som startade mitt klockintresse på riktigt för ett par år sedan. Köpte då en 3051.BO
Fungerade som beater bra länge. Har mest legat i lådan sista året, men ibland så åker den med på lite äventyr!

attachment.php


Tycker det är roliga klockor, även om det finns mycket annat kul i samma prisklass.
Tritiumtuber är klockrent, och jag har aldrig varit med om ett tillfälle då jag inte kunnat läsa av tiden.
Just mitt gamla härke är ganska lätt eftersom boetten är i nått polykarbonat och den kommer på en silikongummistronk av något slag.
Saknar tyngden av , och nu när man är van vid 904L är det svårt att gå tillbaka :)
 

Doncorleone

Cartier
Jag drogs ursprungligen till Luminox combat-stil på klockorna. Tritium är häftigt utan tvekan.

Problemet med Luminox är att de har mycket varierande kvalitet. Jag har haft två stycken 3051 Navy Seals som båda spruckit på glaset av oklara anledningar, samt ett armband (gummit) som gett med sig ganska snart.
Har även kollegor som haft/har Luminox med tyvärr övervägande negativa erfarenheter av Luminox liknande de problem jag själv haft.

Tycker deras Field Day/Date-modeller är ganska snygga med men tyvärr lite för mycket klotter på urtavlan.

Kommer troligtvis inte köpa någon mer Luminox pga de negativa erfarenheter jag haft och hört alldeles för mycket om. Hade de varit lite billigare hade det varit OK men de kostar ju en del.

Sen kör de ju falsk marknadsföring med deras "Navy Seals"-grej. Alla elitsoldater kör G-Shock och vissa fall Suunto - allt annat är bullshit och undantag :)

Skall du ha en Luminox för utseendets skull är det en sak, men skall du använda de till det de är tänkt för (dvs hårt arbete, ex polis, brandman, i övrigt beater-stuk) så skall du ha en G-Shock om du vill att de ska hålla. Luminox känns lite väl plastigt i handen måste jag säga.
Även om jag själv inte har någon erfarenhet av Traser så skulle jag hellre rekommendera dem om du vill ha något som liknar Luminox med tritium m.m - har hört mer gott om dem kvalitetsmässigt.

Tack för att du delar ned dig, precis sånt som är bra att få reda på. Har inte något sug efter deras klockor då dom inte tilltalar mig förutom att de ser balla ut:) köper hellre en G-schock för en röding än en Lum för 4000.-
 

PCB

Audemars
haft 2, en blackout i plast och en i stål
tycker framförallt glasen är under all kritik om man ser till prisläget.
coola klockor annars ,men e det tritium man vill åt hade jag hellre gått på marathon,traser och ej att förglömma NITE.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Har följt Luminox genom åren sedan de började sälja kommersiellt på nittiotalet.

Min första 1601 SEAL diver köpte jag via Cabelas postorder redan 1997 och jag tror(?) jag har bland de första prod batcharna.
I början var det riktigt bra kvalitet och tester på klockorna.
Den jag har följt med mig genom livet, lumpen på K1 och otaliga resor runt om i världen och klarat det mesta.
Endast bytt batteri 2 gånger på snart 20 år och Rhonda urverket har verkligen levererat precision och tillförlitlighet. har kunnat läsa av tritiumvisarna i konstant mörker på otaliga övningar, vandringar, skidturer, strapatser samt under vattnet.

Har även den mer ovanliga Diver ref 3602 i solitt titan som varken produceras eller finns till salu längre. Även den mkt bra kvalitet för pengarna även om jag inte använt den lika mkt som 1601.an.

har även ägt deras enorma Deep diver och 1864 black kronograf, men där har kvalitén och designen inte övertygat.
 

Bilagor

  • IMG_0777.JPG
    IMG_0777.JPG
    146.6 KB · Visningar: 135
  • IMG_0781.JPG
    IMG_0781.JPG
    183.7 KB · Visningar: 134

SSL

Audemars
Väl representerat märke inom bevakningsbranchen. Brukar säljas på utrustningshemsidor så antar det är en av faktorerna. Sen att dom ser hårda ut. Ingen modell som fått mig att dansa små grodorna än iaf.
 

Code

AKA Vincent B
Luminox är grymma. Har en på jobbet och har ett "fysiskt" arbete, den tål väldigt mycket stryck...
 

Bilagor

  • 20160730_134608.jpg
    20160730_134608.jpg
    72.2 KB · Visningar: 138
  • Like
Reactions: JLC

lofgreno

Audemars
Jag gillar Luminox, har tre st. Dock är jag lite tveksam på kvaliten. Armbanden i gummi brukar inte hålla speciellt länge. Men dom självlysande tritiumrören är faktiskt riktigt coola.
Och min Chrono gick det sådär för en sen utekväll...
Luminox (Large).jpg
 

Bottega

Cartier
Tycker vissa utav deras klockor är riktigt coola! Fick för mig för ett tag sen att jag såg någonstans att de har en(?) automatisk klocka, typ top of the line variant?
 

ekan76

Omega
Jag har haft två. På den första lossade sekundvisaren lite och blev sned, så den gick emot minutvisaren. Lätt fixat hos urmakare och kanske inget konstigt fel - kan kanske drabba alla märken. På den andra dog urverket helt och fick bytas. Kostade runt 1000kr om jag inte missminner mig. Ingen av klockorna fungerade som beater, så jag tycker nog att de skulle hålla.

Kan tillägga att jag har den enklaste Trasern (5900) oxå. Den har varit min arbetsklocka i flera år på ambulansen och har varit med om det mesta och aldrig strulat. Nu är den min hemvärnsklocka och med på alla övningar etc. Grym klocka för pengen!
 

MeaCulpa

Breitling
Min begränsade erfarenhet av märket innefattande marknadsföringen säger mig att det är klockvärldens svar på Magnumkängor. Much MÖP-appeal, kass kvalitet och bärs företrädesvis av väktare. Köp G-shock och Lundhags istället.
 

lofgreno

Audemars
Min begränsade erfarenhet av märket innefattande marknadsföringen säger mig att det är klockvärldens svar på Magnumkängor. Much MÖP-appeal, kass kvalitet och bärs företrädesvis av väktare. Köp G-shock och Lundhags istället.
Ja, börjar mer och mer luta åt att allt handlar om bra marknadsföring och produktplacerning hos diverse SWAT´s och SEAL snubbar. :)
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Jag gillar Luminox, har tre st. Dock är jag lite tveksam på kvaliten. Armbanden i gummi brukar inte hålla speciellt länge. Men dom självlysande tritiumrören är faktiskt riktigt coola.
Och min Chrono gick det sådär för en sen utekväll...
Luminox (Large).jpg
Håller med, dock höll arbanden som inte var lika mjuka bättre på de första batcharna de släppte på sent nittiotal bättre.
 

Jonkop

Omega
Har nog haft den här i närmare 20 år nu. En trevlig bruksklocka, må så vara att glaset repas lite väl lätt.

IMG_20170305_123113.jpg
 
Topp