• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lurad genom Chrono24 på 65.000kr

eliasantoine

Breitling
Kära medlemmar i Klocksnack, jag har tidigare inte varit aktiv på forumet då jag är en som lär mig mer än att lära ut. Idag vill jag varna er för att inte vara lika dumma som mig samt även försöka få hjälp på hur jag bör gå till väga.
Förra veckan kontaktade jag en säljare på Chrono24 angående en Rolex GMT, han kallade sig Luis Fredo. Han gav mig informationen om att Chrono24 har klockan hos sig och att de agerar mellanhand. Jag tänkte inte mer på det utan att det var bra av dem att göra på det sättet. Han sa att Chrono24 skulle skicka mig informationen om hur jag ska gå tillväga.
Jag får ett mail från en sändare vars mailadress är "[email protected]", jag tänker inte mer på det då hela mailet såg väldigt likt Chrono24s egna mail, där får jag bilder på klockan och hur jag ska betala.
Vidare så betalar jag till den tyska banken vara uppgifter jag fått och därifrån så mailar jag tillbaka, efter att det har gått några dagar så får jag svar om att pengarna fortfarande inte kommit fram.
Ironin i det hela är att jag oftast är smart gällande sånt här, senast förra veckan stoppade jag en vän från att handla från en sida som jag ansåg vara bluff och så var fallet. Tyvärr så var jag inte lika smart, jag ringde Chrono24 idag för att ta reda på vad som händer, de ger mig informationen om en annan transaktion jag tidigare haft via dem, det är då jag inser att jag blivit lurad. De bekräftar att deras mail inte är "[email protected]" utan "[email protected]". Jag inser att jag är en idiot. Snabbt ringer jag banken och skyndar mig till Polisen.
Hos Polisen gör jag en anmälan och via banken gör jag en "återkallelse", banken kommer försöka begära pengarna tillbaka men troligvis är de borta för alltid.

Jag vill varna er för bluff-fakturor och dylikt, jag har personligen köpt och sålt klockor flertal gånger, speciellt utomlands och tyvärr råkar även jag ut för sådant. Nu i efterhand så inser jag hur otroligt dum jag är.
Min fråga är då, har någon råkat ut för liknande? Finns det något annat sätt man kan gå tillväga? Kan försäkringen hjälpa en?

Tack på förhand,
EliasAntoine
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Kära medlemmar i Klocksnack, jag har tidigare inte varit aktiv på forumet då jag är en som lär mig mer än att lära ut. Idag vill jag varna er för att inte vara lika dumma som mig samt även försöka få hjälp på hur jag bör gå till väga.
Förra veckan kontaktade jag en säljare på Chrono24 angående en Rolex GMT, han kallade sig Luis Fredo. Han gav mig informationen om att Chrono24 har klockan hos sig och att de agerar mellanhand. Jag tänkte inte mer på det utan att det var bra av dem att göra på det sättet. Han sa att Chrono24 skulle skicka mig informationen om hur jag ska gå tillväga.
Jag får ett mail från en sändare vars mailadress är "[email protected]", jag tänker inte mer på det då hela mailet såg väldigt likt Chrono24s egna mail, där får jag bilder på klockan och hur jag ska betala.
Vidare så betalar jag till den tyska banken vara uppgifter jag fått och därifrån så mailar jag tillbaka, efter att det har gått några dagar så får jag svar om att pengarna fortfarande inte kommit fram.
Ironin i det hela är att jag oftast är smart gällande sånt här, senast förra veckan stoppade jag en vän från att handla från en sida som jag ansåg vara bluff och så var fallet. Tyvärr så var jag inte lika smart, jag ringde Chrono24 idag för att ta reda på vad som händer, de ger mig informationen om en annan transaktion jag tidigare haft via dem, det är då jag inser att jag blivit lurad. De bekräftar att deras mail inte är "[email protected]" utan "[email protected]". Jag inser att jag är en idiot. Snabbt ringer jag banken och skyndar mig till Polisen.
Hos Polisen gör jag en anmälan och via banken gör jag en "återkallelse", banken kommer försöka begära pengarna tillbaka men troligvis är de borta för alltid.

Jag vill varna er för bluff-fakturor och dylikt, jag har personligen köpt och sålt klockor flertal gånger, speciellt utomlands och tyvärr råkar även jag ut för sådant. Nu i efterhand så inser jag hur otroligt dum jag är.
Min fråga är då, har någon råkat ut för liknande? Finns det något annat sätt man kan gå tillväga? Kan försäkringen hjälpa en?

Tack på förhand,
EliasAntoine
Aj då, beklagar! Hoppas du får tillbaka pengarna. Länk till annonsen och säljaren?
 

joca

Patek
2-Faktor
Fan vad tråkigt..
Vill även tipsa om att vara försiktiga även om mailen kommer från "rätt adress".. Går/gick ändra "från-adress" på lite olika sätt tidigare tex via vissa hemsidor där man kunde maila ifrån och sedan själv välja vilken mail-adress det skulle skickas från så var lite försiktiga generellt :)
 

sunspot

Breitling
Supertrist, beklagar! Har läst om liknande grejer, så man ska vara försiktig även om just phishing är svårt att upptäcka.

Jag köpte en Submariner på Chrono24 och det gick bra, men visst är det läskigt att betala i förskott. Men ett tips är att kontakta Chrono24s support i förväg och be om historiken på säljaren som har objektet du är intresserad av. Det har jag gjort flera gånger och dem jag har handlat av har haft tusentals fläckfria försäljningar bakom sig och då är risken liten att det går fel. Är det däremot en ny säljare utan historik, då skulle jag vara vaksam.
 

M.U

Rolex
Fyfan va surt.... hoppas det löser sig! Det var väl uppe en tråd om just han Luis Fredo nyss? Eller har jag drömt?
 

Sverker2

Breitling
Hur dum får man vara?

Skojare lever och frodas på idioter som inte har koll på läget. Inget försvar för lurifaxar, har man inte koll på läget så blir man grundlurad.
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Hur dum får man vara?

Skojare lever och frodas på idioter som inte har koll på läget. Inget försvar för lurifaxar, har man inte koll på läget så blir man grundlurad.
Brukar sällan mata troll men det här inlägget var borderline efterblivet. Tänker inte lägga ut texten mer då jag själv varit ung.
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Fruktansvärt tråkigt att du blivit blåst på så mycket pengar . Hoppas verkligen att banken kan stoppa betalningen . Och att Chrono24 tar sitt ansvar i dessa fall . Det är ett stort mörkertal när dom förmedlar klockor från s.k private seller .
 
Tråkigt att höra! Känns nästan overkligt att det finns människor som kan med att blåsa folk på så stora summor... Tror personligen att du kan få tillbaka det mesta (om inte hela summan) av pengarna via banken och/eller försäkringar. Internetbedrägerier är ett av bankernas vanligaste ärenden nu för tiden, så de vet förmodligen hur de ska gå till väga för att hjälpa dig på ett så bra sätt som möjligt. Hoppas det löser sig för dig!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tråkigt att höra! Känns nästan overkligt att det finns människor som kan med att blåsa folk på så stora summor... Tror personligen att du kan få tillbaka det mesta (om inte hela summan) av pengarna via banken och/eller försäkringar. Internetbedrägerier är ett av bankernas vanligaste ärenden nu för tiden, så de vet förmodligen hur de ska gå till väga för att hjälpa dig på ett så bra sätt som möjligt. Hoppas det löser sig för dig!
Hoppas kan man ju såklart men man har ju olika möjligheter beroende på hur man sätter över pengar. Generellt är det kreditkort > betalkort > överföring. En överföring som gått igenom kan vara svår att stoppa om man inte är snabb nog. Oftast kommer ju folk på att de blivit blåsta efter flera dagar och då kan det redan vara kört.
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Sånt här gör mig alltid så förbannad!
Avskum som inte kan tjäna pengar på vanligt hedligt sätt och istället lurar folk på sina besparingar.
Hoppas verkligen att banken kan stoppa betalningen så du inte står där både utan klocka och pengar.. :(
 
Topp