• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lurad på en klocka (Panerai Ferrari Collection Scuderia GMT Ref#:FER00009)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det gör han bara föra att dra ut på polisanmälan. Det är vanligt att bedragare försöker förhala.

Jag sätter min ena njure på att han tog bort överföringen cirkus 2 minuter efter han fick klockan. Det går till och med att göra i mobilappen för vissa banker.
 

Moreno

Cartier
Tror han håller hus i Malmö-området. Varför åka från Stockholm för att blåsa någon i Malmö? Om han nu blåst dig så verkar det korkat att han ens svarar i telefon, eller?
Ja det tycker jag också är konstigt, jag hade slängt det sim kortet om jag hade varit han, men jag tror att han blåser flera andra med samma nr samtidigt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det gör han bara föra att dra ut på polisanmälan. Det är vanligt att bedragare försöker förhala.

Jag sätter min ena njure på att han tog bort överföringen cirkus 2 minuter efter han fick klockan. Det går till och med att göra i mobilappen för vissa banker.
Eller så gör man det i lugn och ro på datorn när man kommit hem. Finns ingen anledning att vänta med anmälan eller dylikt precis som du säger. Pengarna kommer aldrig dyka upp så då har man två val.
1: Ta reda på var han bor och åka dit.
2: Ta reda på så mycket info som möjligt och ge all info till polisen.
 

Hugii

Audemars
Eller så gör man det i lugn och ro på datorn när man kommit hem. Finns ingen anledning att vänta med anmälan eller dylikt precis som du säger. Pengarna kommer aldrig dyka upp så då har man två val.
1: Ta reda på var han bor och åka dit.
2: Ta reda på så mycket info som möjligt och ge all info till polisen.
Ta reda på vad?.. hur?
"ursäkta att jag ringer på ditt oreggade nummer men vad heter du och var bor du, jag vill polisanmäla dig men jag vet inte vad du heter".
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Har du väl registrerat en överföring som ska gå per omgående går den inte att på något sätt återkalla.
Väl transaktionen är gjord kan banken inte på eget bevåg eller på inrådan av någon annan manulera den.
Sedan går det självklart utmärkt att lägga en överföring med ett datum som ligger längre fram i tiden som sedan går att ta bort. Ett icke vaksamt öga kan säkert uppfatta det som att en transaktion sker i realtid.
Gör en polisanmälan - skulle du mot all förmodan ha några uppgifter som kan knyta honom till en bank eller konto så kan polisen begära in uppgifterna från berörd bank som i sin tur lämnar ut dem till polismyndigheten utan att bryta någon banksekretess.
Men nu när du inte ens har ett namn känns det ju ganska lönlöst.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Fy fan, lider med TS. Tycker det ploppar upp en del sådana här trådar med jämna mellanrum ofta är det en ny-reggad användare som inte vet vad hen ska göra och kommer hit och ber/vädjar om hjälp. Man blir fan sjukt nojig.
TS hoppas det reder sig.
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Riktigt tråkigt, jag tror på @Chrisse -spåret, för utan hjälp med Polisen, så lägger de ner det inom 10 sekunder......... När jag blev av med pengar på internet i somras la de ned det direkt. De orkade inte ens maila "butiken" som dragit pengarna från mitt konto....nu var det förvisso inte 30.000 kr utan bara härade 5-6 tusen kronor.....men jag tror att utan namn så tar det inte lång tid att lägga ned, OM inte Chrisses poliskontakt hjälper till.

Lycka till!
 

Plomeros

Omega
Riktigt tråkigt, jag tror på @Chrisse -spåret, för utan hjälp med Polisen, så lägger de ner det inom 10 sekunder......... När jag blev av med pengar på internet i somras la de ned det direkt. De orkade inte ens maila "butiken" som dragit pengarna från mitt konto....nu var det förvisso inte 30.000 kr utan bara härade 5-6 tusen kronor.....men jag tror att utan namn så tar det inte lång tid att lägga ned, OM inte Chrisses poliskontakt hjälper till.

Lycka till!

Japp. Om det inte berör mycket stora summor så bryr sig polisen knappt.
 
R

Redster

Guest
Hej allihopa,
Jag skulle sälja en Panerai Ferrari Collection Scuderia GMT Ref#: FER00009 via blocket. Lade in annonsen och efter 2 dagar ringer en kille som ska åka ner fr sthlm till Malmö för att kolla på klockan. Vi träffas utanför Jägersro Center i Malmö, i hans bil, en ny snygg Mercedes C-klass AMG. Vi hade kommit överens om att han skulle betala kontakt ifall han var intresserad, men i bilen när efter att han kollat på klockan och allt är som det ska berättar han en lång historia om att han tagit ut för mycket pengar på banken och att därför inte kan ge mig pengar i handen, han hade bara 5000 kontakt som han gav mig, resten förde han över via SEB mobil app (30 000). Jag kollade på när han förde över pengarna till mitt konto och allt stämde med överföringen via hans telefon. Senare har jag inte fått pengarna, pratat med min bank (Swedbank) som berättar att jag skulle fått dom i måndags (igår). Har också anmält honom till polisen.

Killen var inte Svensk, smal, såg ut som han var Romsk (Zigenare). Glasögon och brunt kort hår. Har två tel nr till honom, båda är kontaktkort (enligt Polisen), han svarar såklart inte på något av nr.

Någon som har drabbats av en liknande person eller på ett liknande sätt?
Tack för alla svar!

Hela Sverige drabbas av sådant pack, det har 87% röstat för, säker du med, så misströsta inte.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Om man nu lyckas få tag på personen så misstänker jag att det finns fler krav på denne, samt att inga pengar finns. Så även om man nu mot all förmodan lyckas få personen dömd så lär man tyvärr aldrig se röken av pengarna igen.
 

Tapiren

Cartier
Man får sätta in 15k i veckan utan att det rapporteras.
Bara dela upp det två gånger.
Det är tyvärr lite godtyckligt, jag blev förvägrad att sätta in 2000kr för någon vecka sedan, på Nordea. Sen om det var rätt eller fel vet jag inte, men jag hade inte tid att stå kvar och bråka hur mycket som helst om den saken.
 

Wi

NLA
2-Faktor
Man får sätta in 15k i veckan utan att det rapporteras.
Bara dela upp det två gånger.

Det där stämmer inte riktigt.
Svenska banker har skyldighet att rapportera alla misstänksamma transaktioner oavsett belopp. Nu vet jag inte vilken bank du syftar på, men har väldigt svårt att tro att någon svensk bank kör efter det systemet du påstår.

Mao är det inte så jätteovanligt att bli nekad insättning på 2' som ovan nämner. Är kontanternas ursprung och syfte med transaktionen inte tydligt får handläggaren neka
 

Tapiren

Cartier
Testa att använda en insättningsautomat
Det hade nog fungerat, absolut. Dock max 20.000kr per månad via automat.

Motiveringen var att jag inte hade något kvitto på var pengarna kom ifrån.

Nu var det inte viktigt för mig, jag var där i ett annat ärende, så jag bråkade inte om det men det var något förvånande.
 

romanov

Cartier
Det hade nog fungerat, absolut. Dock max 20.000kr per månad via automat.

Motiveringen var att jag inte hade något kvitto på var pengarna kom ifrån.

Nu var det inte viktigt för mig, jag var där i ett annat ärende, så jag bråkade inte om det men det var något förvånande.

Okej, tänkte mest som att en sista lösning om man nu verkligen vill sätta in pengarna :)
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Det där stämmer inte riktigt.
Svenska banker har skyldighet att rapportera alla misstänksamma transaktioner oavsett belopp. Nu vet jag inte vilken bank du syftar på, men har väldigt svårt att tro att någon svensk bank kör efter det systemet du påstår.

Mao är det inte så jätteovanligt att bli nekad insättning på 2' som ovan nämner. Är kontanternas ursprung och syfte med transaktionen inte tydligt får handläggaren neka
10k var det visst.
Har bara hört att de har skyldighet att rapportera om det överstiger ett visst belopp.
Tror att vi pratar om olika saker. Frågade precis syrran som jobbar på bank. De frågar alla, men rapporterar om det överstiger över ett visst belopp. 10-15k.

Konstigt att tjajsa om 2k.
image.jpg
 

Wi

NLA
2-Faktor
10k var det visst.
Har bara hört att de har skyldighet att rapportera om det överstiger ett visst belopp.
Tror att vi pratar om olika saker. Frågade precis syrran som jobbar på bank. De frågar alla, men rapporterar om det överstiger över ett visst belopp. 10-15k.

Konstigt att tjajsa om 2k.
image.jpg

Alla banker har sina egna insättningsgränser, som framgår av @Porsan inlägg. Dock finns det eu-direktiv på att alla transaktioner som motsvarar 1000eur kräver identifiering av kunden och viss rapportering.

Men insättningar där man misstänker antingen penningtvätt eller terrorfinansiering är en annan sak. Där rapporterar man oavsett belopp. 2' är lite väl extremt, men om det är så att personen är återkommande eller inte "sammarbetsvillig" är det np att neka. Vissa banker år hårdare än andra, vissa handläggare är hårdare än andra.

Flikar in att jag har 4års erfarenhet av kassa/kundtjänst på två olika banker. :)

Sorry för Ot
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp