• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Luxury Watches på Manolo.se

Whedda

Rolex
De dyker upp hos AD som beställda, inget du ser... Vi hade GTG hos sponsor och fick se klockor som aldrig syns i disken.. Bla en PP för strax under fem mille.. De har väl inte samma behov av att flasha..

Säkert så som du säger men faktum kvarstår...Även beställningar kan ta tid eller vara svåra att få för AD.

Leveranstiden på t ex en 5396R hos Rob har varit över ett år utan lista...Skall jag ha den vill jag ha den ny och har inget problem att vänta och lär med största sannolikhet därför köpa via Rob om det blir aktuellt men det finns uppenbarligen en marknad för ett företag som inte behöver begränsas av hur många klockor respektive återförsäljare får beställa. Förstår inte varför man behöver utesluta något alternativ? Är extremt nöjd med Rob E:s som butik men känns lite hjärntvättat att inte kunna se fördelar med fler butiker än dem?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Säkert så som du säger men faktum kvarstår...Även beställningar kan ta tid eller vara svåra att få för AD.

Leveranstiden på t ex en 5396R hos Rob har varit över ett år utan lista...Skall jag ha den vill jag ha den ny och har inget problem att vänta och lär med största sannolikhet därför köpa via Rob om det blir aktuellt men det finns uppenbarligen en marknad för ett företag som inte behöver begränsas av hur många klockor respektive återförsäljare får beställa. Förstår inte varför man behöver utesluta något alternativ? Är extremt nöjd med Rob E:s som butik men känns lite hjärntvättat att inte kunna se fördelar med fler butiker än dem?

Visst men då skulle jag vända mig mot en av de större AD:s på Patek och inte en småskuttare.
 

Whedda

Rolex
Visst men då skulle jag vända mig not ena v de större AD:S på Patek och inte en småskuttare.

Det skulle jag med men AD:s oavsett butik är bundna av samma problematik och fördelar. Sen har vi ju bara diskuterat nyköp hittills. LW har ju även vintage och avslutade modellserier som AD:s inte kan beställa. Exempel på detta som fanns hemma hos LW var Patek 3970, 3974 och 5070.

Det hela blir en löjlig diskussion då jag först och främst inte är spekulant på dessa klockor ändå. Jag håller med om storheten med återförsäljare och anser bara att det är trångsynt att inte se något annat än dessa som alternativ om man är faktiskt är en seriös intressent av modeller som dessa.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Det skulle jag med men AD:s oavsett butik är bundna av samma problematik och fördelar. Sen har vi ju bara diskuterat nyköp hittills. LW har ju även vintage och avslutade modellserier som AD:s inte kan beställa. Exempel på detta som fanns hemma hos LW var Patek 3970, 3974 och 5070.

Det hela blir en löjlig diskussion då jag först och främst inte är spekulant på dessa klockor ändå. Jag håller med om storheten med återförsäljare och anser bara att det är trångsynt att inte se något annat än dessa som alternativ om man är faktiskt är en seriös intressent av modeller som dessa.

Var och en fattar sina egna beslut om vem de vill ge sitt pund. I mitt fall är det inte en sådan aktör.
 

DrDre

Patek
Det är väl bra att båda alternativen finns. De som vill handla hos AD kan göra det och de som gillar andra alternativ handlar där. Och så finns det väl många av oss som kan handla lite var som helst beroende på den specifika situationen. Själv kan jag tänka mig att handla från nästan vem som helst, allt från Rob till DrWatch till en privatannons på KS, så länge det känns säkert och hederligt.

(Det finns egentligen bara en butik i Sthlm jag inte vill handla hos, men det handlar om helt andra saker än butiken och klockorna, och det har redan diskuterats tidigare och blir bara OT om vi fortsätter med det igen).
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tror en bra AD kan få fram samma klockor som LW, skillnaden är att de inte har något intresse av det då de livnär sig främst på nya klockor. Det är liksom ingen vetenskap, vi lever i en global värld där de flesta klockor går att hitta om man slantar upp.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Kastar mig in i diskussionen, med en parentes.
När vi var parallellimportörer av MC (tycker ordet gråhandlare skickar signaler om att det skulle vara något lurt) så hade vi också sjukt mycket lättare att få fram "omöjliga" hojar än AD. Som AD har du exakt en kanal för att få fram en produkt, kör du själv kan du välja mellan väldigt många leverantörer.
Vi sålde en hel del hoj till folk som ville ha en specifik modell där AD faktiskt inte kunde få fram modellen (kunden var mära släkt och god vän till en AD så viljan fanns), medan vi kunde leverera den inom ett par veckor.

Jag ser - som flera andra - fördelarna med olika sätt att göra affärer. En sak som alltid kvarstår är att om man inte gynnar sin lokala handlare försvinner den.
 

Whedda

Rolex
Tror en bra AD kan få fram samma klockor som LW, skillnaden är att de inte har något intresse av det då de livnär sig främst på nya klockor. Det är liksom ingen vetenskap, vi lever i en global värld där de flesta klockor går att hitta om man slantar upp.

Det handlar väl inte om vad de skulle kunna få utan vad de kan med dagens verksamhet. Jag har full förståelse för att man säljer nytt där marginalerna finns men som köpare kan det såklart finnas intresse även för vintage eller utgångna modeller.

Hade jag haft pengarna hade jag valt en 5970 eller 3970 alla dagar framför dagens 5270 t ex.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Tror en bra AD kan få fram samma klockor som LW, skillnaden är att de inte har något intresse av det då de livnär sig främst på nya klockor. Det är liksom ingen vetenskap, vi lever i en global värld där de flesta klockor går att hitta om man slantar upp.
Nä. Visst, Rob har sålt några beg klockor osv men att de skulle fixa fram sådana klockor som LW tror jag inte på.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Återigen, en annan branch, men ändå. Då vi blev AD för ett stort japanskt märke så var vi tvugna att skriva avtal om att inte ta in hojar (även av andra märken) via våra gamla kanaler. Gissar att Rob och de andra har liknande avtal som begränsar dem.
 

Målarn

The Steak
Intressant reportage @Whedda ! Hur kommer det sig att LW kan få tag i sådana klockor som ingen annan (AD) i Sverige kan få tag på inom rimlig tid? Hur ser deras kontaktnät ut?

Har träffat en person från hans kontaktnät och hos denna person fanns det Löjligt Mycket feta Patek's och andra riktigt dyra och exklusiva klockor, så Tony har nog ingen större svårighet att skaka fram klockor...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nä. Visst, Rob har sålt några beg klockor osv men att de skulle fixa fram sådana klockor som LW tror jag inte på.
De har ju inget behov av att göra det. If there is a will, there is a way, som man säger.

Diskussionen blir ju konstig då det är två helt olika typer av verksamheter. Inte så konstigt att man är bäst på det man arbetar med.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
De har ju inget behov av att göra det. If there is a will, there is a way, som man säger.
Bättre lägga tid & energi på att kanske korta servicetider, förbättra kundbemötandet osv än att jaga exklusivare pjäser ja..

Diskussionen blir ju konstig då det är två helt olika typer av verksamheter. Inte så konstigt att man är bäst på det man arbetar med.
Precis.
 

Whedda

Rolex
De har ju inget behov av att göra det. If there is a will, there is a way, som man säger.

Diskussionen blir ju konstig då det är två helt olika typer av verksamheter. Inte så konstigt att man är bäst på det man arbetar med.

Jag håller helt med dig om det. Det är därför jag tycker det är märkligt att somliga inte kan se bägge butikerna som något positivt på svenska marknaden.
 
P

Philippe Stern

Guest
Ahaaa... Man kunde nästan tro att du var någon form av tomtenisse till Rob Engström, på sättet du attackerade grodjäveln.
Tomtenisse? Vilken förolämpning. Spencer är självaste fucking Santa Clause himself. Många med mig vet. Jag tror på tomten.

image.jpg


Den här snubben jag mötte ikväll var fan ingen tomte. Var sugen på att få med min Rolex på bilden, men det hade kanske varit att gå för långt.

image.jpg
 

Malakias

Friends of KS
2-Faktor
Tomtenisse? Vilken förolämpning. Spencer är självaste fucking Santa Clause himself. Många med mig vet. Jag tror på tomten.

image.jpg


Den här snubben jag mötte ikväll var fan ingen tomte. Var sugen på att få med min Rolex på bilden, men det hade kanske varit att gå för långt.

image.jpg
Och exakt vad hade du gjort som förtjänade den mannens uppmärksamhet? ;)
 

Malakias

Friends of KS
2-Faktor
Körde om en jävla raggarbil innan ett krön. Efter krönet stod bängen med laser. Gick liiiite för snabbt. Fuuuuuuck!
Har kört för fort i 30 år, aldrig åkt dit... I Sverige alltså. I Florida blev jag jagad och stoppad av Highway Patrol förra sommaren vid en rätt rejäl fortkörning, fick en utskällning men bylingen orkade tydligen inte med pappersarbetet det skulle innebära att bötfälla en utlänning...
IMG_0150.JPG

Däremot insisterade polisen i Nya Zeeland på att få betalt för min fortkörning där 2008. 112 på 100-väg, motsvarande 250 spänn i böter, okej då...
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Jag har inget problem med LW, tyckte bara grodjävelns kommentar var konstig när han hävdade att alla nya klockor skulle köpas där..

Nja.. Sa att om någon vill ha hjälp med en klocka eller om jag kommer köpa en klocka ur butik så sker det där. Det är inte konstigt då jag trivs bäst där av alla butiker jag varit på och inte ser några problem med att inte handla från AD.

Det är väl ändå bara klockor vi talar om så det finns knappast något rätt eller fel.
 
Senast ändrad:

ZQT

The Banker
2-Faktor
Har kört för fort i 30 år, aldrig åkt dit... I Sverige alltså. I Florida blev jag jagad och stoppad av Highway Patrol förra sommaren vid en rätt rejäl fortkörning, fick en utskällning men bylingen orkade tydligen inte med pappersarbetet det skulle innebära att bötfälla en utlänning...
IMG_0150.JPG

Däremot insisterade polisen i Nya Zeeland på att få betalt för min fortkörning där 2008. 112 på 100-väg, motsvarande 250 spänn i böter, okej då...

Fjantigt att skryta med att "alltid kört för fort". Sluta utsätt andra för fara i trafiken istället.
 
Topp