• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lyckades få bort boetten på Omega Seamastern

Hej!
Försöker få fram lite information om min Omega Seamaster.
Enligt vad jag läst mig till skulle man kunna få fram tillverkningsår genom att ta bort boetten och tyda serienummer på urverket? Bifogar en bild nedan på hur det ser ut i mitt urverk. Klockan är i fint skick dock så har fjädern fastnat på maxuppskruvat? Är detta något som jag kan åtgärda själv eller åtminstone se vad som kan ha hänt?

Tack på förhand!

Med Vänlig Hälsning
Andreas

MinOmega2.jpg
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Enligt serienumret är din klocka från ~57. På insidan av boettlocket som du skruvade av finns det några siffror, dessa siffror är referensnumret.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Kolla om det finns något ref.nummer i boettlocket. Har man det kan man söka i Omegas öppna arkiv för att få fram mer information.
 
Hej igen!
Här kommer ytterliggare ett foto. På insidan av bakstycket.

Tack för all hjälp med att få fram information om klockan.


/Andreas

Omega3.jpg
 

Bilagor

  • Omega3.jpg
    Omega3.jpg
    158 KB · Visningar: 78

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Verket ser ut att vara i behov av rengöring ( svarta smutsprickar mm)
Men om du är försiktig kan du själv på egen risk släppa på spärren för uppdrag och se
Om den överhuvudtaget går igång.( enkelt men prova på billigare klocka först om du är osäker
Du ser bäst på ett fickur där verket är större )
Tag fram något instrument med en tunn spets. Dvs mycket litet knivblad
Eller en tjockare nål osv.
Håll kronan fullt uppdragen dvs ytterligare lite till men väldigt
Försiktigt Då ser du det svarta "hjulet" i nedre kant (bredvid hjulet med serienummer bredvid )
Kommer att röra sig lite så piggen som sticker ut och låser hjulet ändrar läge.
Peta försiktigt ner piggen med spetsen på tex fickknivens spets
Samtidigt som du belastar kronan.
Fjädern kommer då att släppa ( hörs tydligt)
Drag nu upp den ungefär till hälften eller lite till och vicka uret försiktigt från sida
Till sida. Ev börjar klockan gå några sekunder åtminstone
Och förhoppningsvis betydligt längre och längre efter upprepade vickningar
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Verket ser ut att vara i behov av rengöring ( svarta smutsprickar mm)
Men om du är försiktig kan du själv på egen risk släppa på spärren för uppdrag och se
Om den överhuvudtaget går igång.( enkelt men prova på billigare klocka först om du är osäker
Du ser bäst på ett fickur där verket är större )
Tag fram något instrument med en tunn spets. Dvs mycket litet knivblad
Eller en tjockare nål osv.
Håll kronan fullt uppdragen dvs ytterligare lite till men väldigt
Försiktigt Då ser du det svarta "hjulet" i nedre kant (bredvid hjulet med serienummer bredvid )
Kommer att röra sig lite så piggen som sticker ut och låser hjulet ändrar läge.
Peta försiktigt ner piggen med spetsen på tex fickknivens spets
Samtidigt som du belastar kronan.
Fjädern kommer då att släppa ( hörs tydligt)
Drag nu upp den ungefär till hälften eller lite till och vicka uret försiktigt från sida
Till sida. Ev börjar klockan gå några sekunder åtminstone
Och förhoppningsvis betydligt längre och längre efter upprepade vickningar
Kunde du inte sagt det där för ett halvår sedan när min farfars omega låste sig? :D
Mycket bra info!
 

Minuteman

Rolex
Verket ser ut att vara i behov av rengöring ( svarta smutsprickar mm)
Men om du är försiktig kan du själv på egen risk släppa på spärren för uppdrag och se
Om den överhuvudtaget går igång.( enkelt men prova på billigare klocka först om du är osäker
Du ser bäst på ett fickur där verket är större )
Tag fram något instrument med en tunn spets. Dvs mycket litet knivblad
Eller en tjockare nål osv.
Håll kronan fullt uppdragen dvs ytterligare lite till men väldigt
Försiktigt Då ser du det svarta "hjulet" i nedre kant (bredvid hjulet med serienummer bredvid )
Kommer att röra sig lite så piggen som sticker ut och låser hjulet ändrar läge.
Peta försiktigt ner piggen med spetsen på tex fickknivens spets
Samtidigt som du belastar kronan.
Fjädern kommer då att släppa ( hörs tydligt)
Drag nu upp den ungefär till hälften eller lite till och vicka uret försiktigt från sida
Till sida. Ev börjar klockan gå några sekunder åtminstone
Och förhoppningsvis betydligt längre och längre efter upprepade vickningar
Kan vara bra att tillägga att man behöver släppa liiite på greppet om kronan för att låta fjäderspänningen släppa. Dvs att man skall låta kronan snurra (sakta) medan man bromsar den med fingrarna. Det är inte så bra att släppa på hela fjäderspänningen direkt.

Att den sedan skulle gå bättre bara för att man släppt på spänningen i fjädern är nog hyggligt osannorlikt. Problemet med att den har fastnat från början (orsakat av ökad friktion på grund av smuts / oljepriset eller att något har hakat upp sig i verket) kvarstår sannolikt.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Även om du skulle få igång den så är det där precis som Minuteman säger tydliga tecken att den behöver en service, bara onödigt att slita ut ett fint verk genom att torrköra den med gamla oljor!
 
Topp