Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I 2017 års första avsnitt av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi SIHH och Basel!
Det och ett enormt namedroppande av nya och gamla klockmodeller.

Lyssna på podden! >>

Produktionsbolag: Lejon Media

Lyckades få bort boetten på Omega Seamastern

Diskussion i 'Vintage' startad av SvepandeAndreas, 17 november 2014.

  1. SvepandeAndreas
    Trådstartare

    SvepandeAndreas Rebel soldier

    Inlägg:
    60
    Hej!
    Försöker få fram lite information om min Omega Seamaster.
    Enligt vad jag läst mig till skulle man kunna få fram tillverkningsår genom att ta bort boetten och tyda serienummer på urverket? Bifogar en bild nedan på hur det ser ut i mitt urverk. Klockan är i fint skick dock så har fjädern fastnat på maxuppskruvat? Är detta något som jag kan åtgärda själv eller åtminstone se vad som kan ha hänt?

    Tack på förhand!

    Med Vänlig Hälsning
    Andreas

    MinOmega2.jpg
     
    paradis gillar detta.
  2. Feskarn

    Feskarn Admiral Ackbar

    Inlägg:
    5.234
    Från:
    Göteborg
    Där går det att utläsa att urverket är ett cal 267 och serienumret på klockan är 15746066. Resten får någon annan svara på. Får tillägga att rätta benämningen på det du lossat är boettlocket.
     
    yonsson, Stomatologen, Icaras och 2 andra gillar detta.
  3. Vintage92

    Vintage92 Tie Fighter pilot

    Inlägg:
    3.838
    Enligt serienumret är din klocka från ~57. På insidan av boettlocket som du skruvade av finns det några siffror, dessa siffror är referensnumret.
     
  4. alexndr

    alexndr Y-Wing pilot

    Inlägg:
    952
    Från:
    Stockholm
    Fint verk! Urverk dragna i botten brukar vara i skrikande behov av rengöring och ny olja.
     
  5. alexndr

    alexndr Y-Wing pilot

    Inlägg:
    952
    Från:
    Stockholm
    Tycker verket ser orört ut. Kanske aldrig servats?
     
    eriksson850 gillar detta.
  6. alexndr

    alexndr Y-Wing pilot

    Inlägg:
    952
    Från:
    Stockholm
    Kolla om det finns något ref.nummer i boettlocket. Har man det kan man söka i Omegas öppna arkiv för att få fram mer information.
     
  7. SvepandeAndreas
    Trådstartare

    SvepandeAndreas Rebel soldier

    Inlägg:
    60
    Hej igen!
    Här kommer ytterliggare ett foto. På insidan av bakstycket.

    Tack för all hjälp med att få fram information om klockan.


    /Andreas

    Omega3.jpg
     

    Bifogade filer:

  8. alexndr

    alexndr Y-Wing pilot

    Inlägg:
    952
    Från:
    Stockholm
    Icaras gillar detta.
  9. MAK

    MAK Friends of KS

    Inlägg:
    266
  10. paradis

    paradis Tie Fighter pilot

    Inlägg:
    3.785
    Från:
    Malmö
    ock nu en bild på framsidan ,tavlan, tack


    edit-såg det nu....
     
  11. rogart-63

    rogart-63 Tie Fighter pilot

    Inlägg:
    4.982
    Från:
    Vettet.
    Känner hur svetten tränger fram i tinningen :eek: .Fin klocka som är väl värd att rengöras och servas .
     
  12. antikmartin

    antikmartin Stormtrooper

    Inlägg:
    340
    Från:
    Hudiksvall
    Verket ser ut att vara i behov av rengöring ( svarta smutsprickar mm)
    Men om du är försiktig kan du själv på egen risk släppa på spärren för uppdrag och se
    Om den överhuvudtaget går igång.( enkelt men prova på billigare klocka först om du är osäker
    Du ser bäst på ett fickur där verket är större )
    Tag fram något instrument med en tunn spets. Dvs mycket litet knivblad
    Eller en tjockare nål osv.
    Håll kronan fullt uppdragen dvs ytterligare lite till men väldigt
    Försiktigt Då ser du det svarta "hjulet" i nedre kant (bredvid hjulet med serienummer bredvid )
    Kommer att röra sig lite så piggen som sticker ut och låser hjulet ändrar läge.
    Peta försiktigt ner piggen med spetsen på tex fickknivens spets
    Samtidigt som du belastar kronan.
    Fjädern kommer då att släppa ( hörs tydligt)
    Drag nu upp den ungefär till hälften eller lite till och vicka uret försiktigt från sida
    Till sida. Ev börjar klockan gå några sekunder åtminstone
    Och förhoppningsvis betydligt längre och längre efter upprepade vickningar
     
    Jens, Gio och yonsson gillar detta.
  13. yonsson

    yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

    Inlägg:
    29.908
    Från:
    GBG
    Kunde du inte sagt det där för ett halvår sedan när min farfars omega låste sig? :D
    Mycket bra info!
     
  14. Minuteman

    Minuteman X-Wing Pilot

    Inlägg:
    2.173
    Kan vara bra att tillägga att man behöver släppa liiite på greppet om kronan för att låta fjäderspänningen släppa. Dvs att man skall låta kronan snurra (sakta) medan man bromsar den med fingrarna. Det är inte så bra att släppa på hela fjäderspänningen direkt.

    Att den sedan skulle gå bättre bara för att man släppt på spänningen i fjädern är nog hyggligt osannorlikt. Problemet med att den har fastnat från början (orsakat av ökad friktion på grund av smuts / oljepriset eller att något har hakat upp sig i verket) kvarstår sannolikt.
     
  15. eriksson850

    eriksson850 Jek Porkins

    Inlägg:
    10.050
    Från:
    烏普薩拉
    Även om du skulle få igång den så är det där precis som Minuteman säger tydliga tecken att den behöver en service, bara onödigt att slita ut ett fint verk genom att torrköra den med gamla oljor!
     
    Jens gillar detta.