Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Lyxstål vs Rolex Guld

Diskussion i 'Diskussion' startad av Vesper, 8 juli 2016.

?

Lyxstål eller sport Rolex i Guld?

1. Lyxstål, Rolex i guld blir bara vräkigt

63,7%
  2. Sport Rolex i guld, lyxstål är bara tråkigt

36,3%
  1. Vesper
    Trådstartare

Vesper Präst

Från:
    Slussarna
    Tjena,

Som rubriken lyder, lyxstål så som AP, Patek eller VC eller sport Rolex i guld? Varför jag undrar är för att jag går och funderar på att införskaffa något av alternativen. Men är kluven, det kan vara kul med uppmärksamhet men inte för mkt och inte fel sorts uppmärksamhet heller.

Hur resonerar ni?

Lite bilder för att liva upp tråden lite :) Bilder hänsynslöst stulna från nätet :)

Vacheron-Constantin-Overseas-Automatic-4500V-SIHH-2016-2.jpg Rolex-Yacht-Master-116655-everose-rubber-4.jpg patek.jpg

80s, Olaola, rillesnille och 7 andra gillar detta.
  2. KenKun

KenKun Biskop

Aquanöten är dyr och ful. Snålt dessutom, att inte slänga med en länk.
    Var rätt anti guld tidigare, men så farligt är det väl inte? Everose känns i alla fall mer diskret, jämfört med gulguld.
    I min värld känns det i alla fall att du får mer för pengarna, om du går på en Rolex i ädelmetall.

image.jpg

3. regnguden

regnguden Präst

Kör bara kör på guld! Jag gillar VC, men vräkigt är nog snäppet bättre! :) Bye bye jante;):D

Stroboman, Cliff och sinner gillar detta.
  4. David Eriksson

David Eriksson Biskop

Från:
    Stockholm
    Güld! Rosé är fräscht.

Erlingborn och regnguden gillar detta.
  5. KenKun

KenKun Biskop

@Apansson
    Bokade den nya klockan idag, kommer att bli vräkigt som fan, så du lär bli stolt över mig. Hinner dock inte få hem den med mig från HK, så det dröjer till slutet av augusti innan jag får paketöppna den :(

Stroboman gillar detta.
  6. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Är den större än 36mm?

7. HaVet7§

HaVet7§ Torpare

Från:
    Västervik
    Aquanaut utan tvekan..skall komma en i samling i framtiden

8. koze

koze Stadsbo

Tycker att gulguld är direkt fult, men everose på YM är riktigt fint. Rosé på t ex AP RO är också riktigt fint. Jag gillar RO eller Nautilus, men antar att du har valt bort dem. En fördel med Rolex är väl att de är lite tåligare än Vacheron, men de är ju i sin tur kul för att de inte är så vanliga. Aquanaut är inte min kopp te alls.

9. KenKun

KenKun Biskop

Ja, men det är inte den du tänker på :)

10. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    I see! Well, då är den inte riktigt min smak, men jag gissar att det är en rejäl jävla pjäs med tanke på kalibern du besitter...

11. Buffi

Buffi Bonde

Lyxstål känns lättare att bära i vardagen. Guld svider nog i ögonen på många.

DrDre gillar detta.
  12. KenKun

KenKun Biskop

Mm, min kommer att vara sportigare, men de kommer ändå att vara lika varandra, ish.
    You will see!

Apansson gillar detta.
  13. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Känns som du låst in dig i en prisklass, oklart varför?

14. Vesper
    Trådstartare

Vesper Präst

Från:
    Slussarna
    Jo de klockorna jag funderar på är i samma prisklass men ingen direkt tanke bakom det, men jag vill även köpa en klocka som håller sitt värde ganska så väl och det är väl det som talar emot VC'n i det är fallet, eller något annat märke så som Blancpain eller Breguet t.ex.

15. Mr_Jonas

Mr_Jonas Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Köp en DD, klockan håller, den är snygg och servas för en rimlig peng :)
    Räcker att man tittar lite för länge på en RO, sen måste den in på service

blobloblo, Richispice, Räven och 2 andra gillar detta.
  16. deddas

deddas Stadsbo

Jag gillar YM everose! Annars tycker jag helt klart aquanauten! Vacheron Constantin overseas chronograph är ju annars så snygg att det gör ont...
    Bild stulen från nätet!
    image.png

17. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Men du vill ha en dyr klocka? Varför?

paradis, eriksson850 och Mr_Jonas gillar detta.
  18. Vesper
    Trådstartare

Vesper Präst

Från:
    Slussarna
    Skulle det bli en VC så blir det den nya referensen och antagligen inte en chrono då jag redan äger en JLC chrono plus att date only tavlan blir riktig ren och stilig :)

19. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Stål vinner alltid över guld IMO :)

MJ24 gillar detta.
  20. Vesper
    Trådstartare

Vesper Präst

Från:
    Slussarna
    Handlar inte om summan, om jag hade haft möjligheten att köpa både en guld rolle och en lyxstål så skulle jag göra det.

21. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Svårt att ge råd när man inte förstår vad du är ute efter. Den enda gemensamma nämnaren jag ser är prislappen.

Ako gillar detta.
  22. Vesper
    Trådstartare

Vesper Präst

Från:
    Slussarna
    Personligen så är YM i rose helt fantastisk på bild iaf då jag inte provat den irl. Samtidigt som jag är orolig för att det blir för skrikigt, då kanske det passar bättre med en VC t.ex. som dessutom är mer haute horlogerie och lite mer klass än en guld rolle.

Zalath gillar detta.
  23. Equilibrium

Från:
    Island
    Av de tre alternativen du listade i trådstarten skulle jag alla dagar välja Vacheronen, med det sagt så vet du säkert redan att det är den av de tre som minskar mest i värde.

Cliff och Vesper gillar detta.
  24. Andreas777

Andreas777 Stadsbo

Jag lider av samma dilemma som du. Guld eller en premium stål... Varannan dag dreglar över en guldis och säger till frugan att det blir den här! För att några minuter senare ändra mig och kör all in på stål... Mitt problem är att jag inte är gjord av pengar och att det finns så många hål att stoppa dom i. Att lägga 150-250 på en dinka kommer att svida... men att köpa 3, 4 st för 50K över en 1-2 års period svider inte lika mkt på något konstigt sätt.

Stroboman, Cliff och Vesper gillar detta.
  25. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Är givetvis biased just nu men har ju prövat lyxstål, och för mig gör det inte samma sak som en Rolex gör, och givetvis gör sig Rolex bäst i ädelmetall! Det är där de verkligen skiljer sig från andra märken. :)

joca, Cliff och Vesper gillar detta.
  26. Vesper
    Trådstartare

Vesper Präst

Från:
    Slussarna
    Varför tror du att det är så? Är det för att rolex är rolex eller har du någon annan känsla/tanke?

27. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Inte jämförbara så bestäm om det är en sportklocka i ömtåligt material eller en ömtålig klocka i ett tåligt material du vill ha? Nu har inte YM guldlänk så känner inte att den är så osmaklig i mångas ögon som annat kan vara. Det är dock nyrikt med helguldrollar. En modern helguldrolle kan inte bäras seriöst på ett bra vis, det får vara lite ironiskt eller galet istället. Men det beror på vem du är eller vill vara...

Weasel, vikgul, Sputniq och 2 andra gillar detta.
  28. Equilibrium

Från:
    Island
    Den sista meningen du skrev... Dagens (och livets) sanning !

29. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Jag gillar Rolex för att ALLA människor vet vad Rolex är. Så enkelt är det. Något kittlande med varumärket helt enkelt, eftersom det är så jäkla välkänt. Sen står ju jag för den åsikten också ;)

Stroboman, Laurentius, 80s och 9 andra gillar detta.
  30. zazuki

zazuki Bonde

Från:
    Stockholm
    YM i guld eller en aquanaut, båda är grymt snygga!

Mårtenssons ur Brookfield