• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lyxstål vs Rolex Guld

Lyxstål eller sport Rolex i Guld?


  • Totala väljare
    191

UNO

Panerai
Köp en DD, klockan håller, den är snygg och servas för en rimlig peng :)
Räcker att man tittar lite för länge på en RO, sen måste den in på service
"servas för en rimlig peng" OCH inom en rimlig tidsrymd !
Vara utan klockan 4-5 månader är inte roligt, aldrig mer en Chopard. Klockor behöver inte bara servas utan ibland även lagas och där vinner Rolex över de flesta.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Jag gillar Rolex för att ALLA människor vet vad Rolex är. Så enkelt är det. Något kittlande med varumärket helt enkelt, eftersom det är så jäkla välkänt. Sen står ju jag för den åsikten också ;)

Skulle jag bära klockan för andras skull så skulle jag också sitta på en tråkig safir Rolex i valfri ädelmetall........och då är det ju andras åsikter som är det viktiga.....
 

Hawk100

Rolex
YM:en är grym! Den hade dock inte varit lika bra med länk i guld......
Det är helt enkelt en smakfull avvägning på bilden!!!!
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Otippat att jag skriver i tråden ;)

Jag har ju redan aktivt gjort det valet som i mitt tycke var synnerligen enkelt..

image.jpeg


PP, VC och AP befinner sig i en helt annan liga hantverks, kvalitets-, finish- och urverksmässigt än gängse guldrolex. Således var valet för mig som klockintresserad tämligen enkelt..

Nån skrev att guldrolex är mer för pengarna.. Håller inte med; där är det ju materialet man betalar merparten för..

Vill du ha klockkonst eller bling? Vill du ha klockan för din egen skull eller andras? @Apansson erkänner iaf att han enbart är ute efter vräkighet och bling när han går på Rolex i ädelmetall :D

Tycker VC:n som uppvisas i trådstarten är den klart mest lyckade i den nya Overseasserien, mycket bättre än den nya chronon..

Rollarna är förvisso väldigt fina också, så när finanserna tillåter kan man givetvis ha både och..
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Varför misstag? Nytt strapsystem, ny boett. Gillar! Riligare än de andra två ju.
Känns som ett lamt försök att hänga på RO-tåget. Är den rund eller kantig? Nej tycker inte de får ihop helheten och sedan tycker jag inte den sitter snyggt på armen heller. Bra försök dock. Tycker GP eller Eterna legat närmare då.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Kan eventuellt köpa en sportklocka i stål, eventuellt.. Men en vanlig klocka i stål är ju bara tvärfel.. En sportklocka bör vara av guld, en icke sportklocka måste vara av guld. Detta är ett faktum och inte diskutabelt.
 
Senast ändrad:

MJ24

Patek
2-Faktor
Utveckla gärna? Den enda nackdelen som jag ser är att värdet faller mer än de andra.
Stål för att det är en personlig preferens och t ex Patek ellerAP av samma orsak. Tycker helt enkelt att de är snyggare.
Inbillar mig även att stål är enklare att avyttra då priset blir lägre, den är inte lika iögonfallande och på så sätt troligtvis attraherar fler potentiella köpare om man vill avyttra.
 

Vesper

Rolex
Stål för att det är en personlig preferens och t ex Patek ellerAP av samma orsak. Tycker helt enkelt att de är snyggare.
Inbillar mig även att stål är enklare att avyttra då priset blir lägre, den är inte lika iögonfallande och på så sätt troligtvis attraherar fler potentiella köpare om man vill avyttra.
Jag tänkte mer på varför inte VC?
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
När det gäller klockor handlar allt (för mig) om hur jag känner för varumärket och hur jag känner mig i klockan. Jag skulle ALDRIG köpa en klocka för att någon annan gillar den, eller för att den är trendig just nu. (Med det sagt faller väl ingen av de nämnda uren under den kategorin). Men jag skulle å andra sidan aldrig köpa en klocka med hänsyn tagen till re-sell värde heller. Om du känner efter ordentligt gissar jag att en av dem kittlar lite mer än de andra och om du föreställer dig bära den kommer den "kännas" mer rätt. Gjorde samma exercis när jag köpte min senaste klocka och valde mellan några modeller. Jag velade som fan, men i slutändan så var valet rätt lätt. (Och när den väl satt på armen var det solklart att beslutet var rätt).
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
När det gäller klockor handlar allt (för mig) om hur jag känner för varumärket och hur jag känner mig i klockan. Jag skulle ALDRIG köpa en klocka för att någon annan gillar den, eller för att den är trendig just nu. (Med det sagt faller väl ingen av de nämnda uren under den kategorin). Men jag skulle å andra sidan aldrig köpa en klocka med hänsyn tagen till re-sell värde heller. Om du känner efter ordentligt gissar jag att en av dem kittlar lite mer än de andra och om du föreställer dig bära den kommer den "kännas" mer rätt. Gjorde samma exercis när jag köpte min senaste klocka och valde mellan några modeller. Jag velade som fan, men i slutändan så var valet rätt lätt. (Och när den väl satt på armen var det solklart att beslutet var rätt).
Då tycker jag att du ska gå in och köpa en VC för listpris, när du går ut igenom dörren förlorar du 120 papp. Sälj den och skriv här igen och berätta om du har samma åsikt. :D
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
För mig är det alltid en fråga om modellen matchar metallen. En sportrolex funkar kanon i stål och ädelmetaller, medan en VC Patrimony, Patek Calatrava, etc, SKA vara i en ädelmetal. På samma sätt skulle en funktionsklocka (i vart fall på pappret) som en Pelagos vara lökig om den kom i en ädelmetal, när hela poängen är att den är tålig och svårrepad.

Sen landar det som folk skrivit innan på vad man har för smak, jag gillar känslan av stål så jag hade köpt en AP eller VC!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är väl ytskicket som repas och inte själva metallen om jag inte minns fel? :) Har för mig att det är någon form av oxidering som gör de så "repbara" men att det går att polera bort!
Nja, titan får ju en titanoxid-yta på repor och ser därmed inte så repat ut som repat stål. Det "läker" dock inte. Är det en repa så är det en repa. Titan är även mjukare än stål.
 
Topp