Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Märken – The Big Three

Diskussion i 'Diskussion' startad av Xaero, 13 september 2014.

1. Xaero
    Trådstartare

Xaero Bonde

Bland mina få entusiastvänner benämner man ofta Rolex, Breitling och Omega som "The Big Three" – De tre stora. Exakt vad den individuella tolkningen av benämningen är har vi inte rett ut, men jag antar att man menar till popularitet, storlek på firma, och kanske kvalitét med mera. Jag tenderar att hålla med om att dessa märken tillhör topp tre. Vad har ni för åsikt om vilka som är The Big Three och varför?

Chuck gillar detta.
  2. Chuck

Chuck Friends of KS

Gillar alla 3 samtidigt som det är kanske världens 3 största lyxfabrikat som spottar ut mest klockor. The real big thee är förmodligen PP VC och AP?

Cryssarn, Minuteman, paradis och 8 andra gillar detta.
  3. Xaero
    Trådstartare

Xaero Bonde

Tack för ditt svar! För mig är PP, VC och AP "The Three Exotics" :)

Chuck gillar detta.
  4. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

PP. VC. AP. breitling? Kul mannen...

David, ZQT, durutti och 3 andra gillar detta.
  5. Norra

Norra Borgare

Jag har även hört om The Big Four... (nej, inte Metallica, Slayer, Anthrax och Megadeth), utan PP, VC, AP och JLC..

Sputniq, Beastie och Xaero gillar detta.
  6. Xaero
    Trådstartare

Xaero Bonde

Hej! Kan du utveckla vad som var kul, jag förstår inte?

7. Norrlänningen

Norrlänningen Präst

Rolex, breitling och Omega = bmw, Audi och Mercedes.

Ap, pp och jlc = ferrari, Lamborghini och Porsche.

ZQT, vikgul, jakob.dala och 11 andra gillar detta.
  8. Xaero
    Trådstartare

Xaero Bonde

Ja det där är nog en bra jämförelse, den köper jag. Fast att JLC skulle vara Porsche är lite taskigt mot JLC, kanske bättre med Bugatti? :)

9. billo

billo Stadsbo

Fick googla! Men med vc menar ni då Vacheron Constantin?

Xaero gillar detta.
  10. JayJay

JayJay Biskop

The Big Three är ju faktiskt ett väl inarbetat begrepp i klockvärlden (alltså i hela världen inte endast lokalt här på KS)... Där alla hyfsat insatta utan omsvep förstår att det är PP, VC och AP som åsyftas. Att då försöka göra en egen definition av begreppet känns lite märkligt.

Dessutom kan man ju fråga sig hur Omega och FRAMFÖRALLT Breitling kommer i närheten av en sådan hemmasnickrad lista?

Målarn, frere, durutti och 3 andra gillar detta.
  11. Xaero
    Trådstartare

Xaero Bonde

Ja, med VC brukar man mena Vacheron Constantin.

billo gillar detta.
  12. Xaero
    Trådstartare

Xaero Bonde

Nej det vet jag inte, det är ju lite därför jag ställer frågan! The Big Three kan ju uppenbarligen vara helt olika i olika kretsar! Men vad är det för fel på Omega, och FRAMFÖRALLT Breitling?

13. MJ24

MJ24 Friends of KS

Det är inget fel på Breitling, men de spelar i en annan liga än de som, i klockkretsar, brukar kallas the big three.

Wii gillar detta.
  14. Alaker

Alaker Borgare

Från:
    Stockholm
    De riktiga big four är, PP, AP, VC och Breguet :)

15. Xaero
    Trådstartare

Xaero Bonde

Oh ja, det förstår jag, det finns väl ingen Omega eller Breitling som går upp mot en PP, VC eller AP :)

16. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Breitling gör ju visserligen stora klockor men jag tror det är något annat som åsyftas i "The BIG three" ;)

David, mace, Icaras och 10 andra gillar detta.
  17. Xaero
    Trådstartare

Xaero Bonde

Haha, absolut, men AP tillverkar ju också rätt stora och blingiga klockor! En AP kanske får bli nästa köp!

18. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Typ som att ha inhouse verk, eller åtminstone något annat än ETA.

Micke Ni gillar detta.
  19. JayJay

JayJay Biskop

Fast i den stora global "kretsen" råder viss konsensus. Lite halvbökigt att försöka definiera om ett etablerat begrepp (vilket jag efter flera års läsande på diverse klockforum ändå vågar påstå att det är)... men vill du försöka så varsågod.
    Fel? Fattar inte riktigt vad du menar. Hursomhelst är dessa båda inte tillräckligt svårtillgängliga för att hamna på en sådan lista. Marknaden svämmar över av Omegor, nya såväl som beg och vintage. De flesta klockintresserade har eller har haft något ur som har Omega på urtavlan. I fallet Breitling tycker jag att den allmänna uppskattningen är långt ifrån tillräckligt bred, särskilt bland entusiaster. Att båda fabrikaten Sedan levererar riktigt bra klockor råder det ju dock ingen tvekan om.

yonsson gillar detta.
  20. Xaero
    Trådstartare

Xaero Bonde

Jag var nog otydlig, jag ber om ursäkt, jag försöker inte arbeta in något nytt begrepp. Jag är "nybörjare" och ställer bara en fråga angående ett begrepp jag hört i mina umgängeskretsar. Jag bara upprepade som en papegoja :) Det var därför jag var nyfiken på vad andra entusiaster anser om detta begrepp!

Nej, jag missförstod nog bara dig, du fick det att låta som att Omega och Breitling är värsta skräpet på det sättet du skrev det. Åter igen, jag ber om ursäkt för att jag misstolkade det. Att Rolex, Breitling och Omega är superkommersiella är jag medveten om, det finns väl en bra anledning till att folk säger: "Everyone and their Rolex" :D

21. JayJay

JayJay Biskop

Finns ingen anledning att be om ursäkt. På det här forumet är det generellt högt i tak. Förövrigt är nog det främsta skälet till varför the Big Three ser ut som den gör inte lätt/svårtillgänglighet utan p g à de urverk man levererar och levererat under lååång tid.

Xaero gillar detta.
  22. Xaero
    Trådstartare

Xaero Bonde

Uppfattat, uppskattar vänligheten! Ja det tror jag med! Jag får nog ställa frågan i min umgängeskrets och förtydliga vad DE menar med att Rolex, Breitling och Omega är "De tre stora", de har säkert något annat i åtanke, men för min del är det oklart. Jag förstår dock varför det egentligen är PP, VC och AP som är "The Big Three" på riktigt.

23. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Även PP, VC och AP är "superkommersiella" de är dock de vedertagna big three. Säker på att dina vänner var entusiaster med sitt utlåtande?

David och yonsson gillar detta.
  24. Spindel

Spindel Biskop

Skulle säga att Seiko, Orient och Citizen är de tre stora de gör med största sannolikhet fler klockor och urverk än någon av Schweizarna.

Dock saknar japanerna samma "status" och folk ser gärna ner på dem.

Dessutom är den frågan du ställer ganska meningslös på detta forum då väldigt många dyrkar Rolex här och sväljer deras marknadsföringsspinn med hull och hår samt att många ser ner på Brietling.

Anledningen till att många av dina vänner säger just Rolex, Brietling och Omega har enbart att göra med att dessa märken framförallt är väldigt duktiga på marknadsföring.

Märken som Vecheron Constantin (världens äldsta fortfarande existerande klockmärke) är mycket mer intressanta. Eller varför inte Blanc Pain som gjorde den första dykarklockan av modernt snitt (vridring för tidhållning etc).

Men jag står vid att japanerna är de tre stora, vill man ha en fjärde stor tillverkare bör man troligen slänga in Seagull också.

Xaero gillar detta.
  25. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Du har nog missförstått begreppet "big three"...

David, mace och Porsan gillar detta.
  26. Xaero
    Trådstartare

Xaero Bonde

För mig är superkommersiellt något man ser varje dag. Jag ser Rolex, Breitling och Omega varje dag, överallt. Men att få se en PP, VC eller AP är för mig sällan skådat. Men jag förstår vad du menar. Jag antar att mina bekanta säkert syftar på hur vanligt förekommande dessa märken är.

27. svesam

svesam Friends of KS

Från:
    Höga Kusten
    En försiktig fundering bara men menar du att Breitling inte har några inhouse-verk?

28. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Dina kompisar har helt enkelt inte koll. Big three är som sagt ett etablerat begrepp.

Strindberg, Porsan, per nordström och 1 annan gillar detta.
  29. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Finns säkert på nyare Breitlings, men främst har man väl använt ETA verk, eller har jag missuppfattat det?

30. JS

JS Friends of KS

Kan bara vara i Göteborg som någon kan få för sig att breitling ingår i den heliga treenigheten i klockvärlden...

yonsson gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield