Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Märkesklockor med maskinproblem? Rolex och Omega håller inte måttet!

Diskussion i 'Diskussion' startad av 18fullmakt, 27 juli 2013.

1. 18fullmakt
    Trådstartare

18fullmakt Bonde

Läser ofta att "vintage"-klockor inte riktigt håller tiden. Att man måste veva tillbaka några sekunder varje dag. Jag kan förstå det, om det vore en jävla skitklocka med 20-40 år på nacken, men när det är en Rolex eller en Omega som har ett begagnat värde på 20 000 kr + och den inte ens kan hålla tiden lika precist som min anno 2000 Casioklocka för 1 000 kr så vet jag inte vad grejen är med märkesklockor när det kommer till kvalitet? För det verkar ju inte vara en egenskap hos Rolex och Omega....

2. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Googla "kvalité"!

3. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    Du kommer aldrig att förstå mannen... inte med den inställningen..... Släpp det bara...

Ariste, P-A, max och 13 andra gillar detta.
  4. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Har du servat dessa klockor på ett korrekt sätt skall väll även dessa hålla tiden acceptabelt.

80talisten och China gillar detta.
  5. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Den där kommentaren kommer banne mig bli en klassiker!

Ariste, P-A, jabla och 11 andra gillar detta.
  6. calzone

calzone Biskop

du jag tror inte den dyraste klockan i världen håller tiden perfekt efter 30 år utan service...

7. Vi på KS gillar att slänga bort stora säckar pengar på dyra saker bara. Lite som att äta på Mathias Dahlgren, varför äta där när "Ahmeds Kebab och mobiltelefoner" är lika gott.

Alaker, Icaras, Skolläraren och 10 andra gillar detta.
  8. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Och gör dig mättare!

Icaras, MJ24, alfgren och 1 annan gillar detta.
  9. China

China Guest

Ja, problemet är många gånger ägaren som inte kostar på den service som behövs, och inte urverket. Det finns ganska gott om gamla kronometrar från t.ex. 1940talet som med regelbunden service håller sig runt nolltolerans.

80talisten, Denke och Chrisse gillar detta.
  10. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Hehe, att jämföra batteriur och automaturs tidshållning...

Sedan är de flesta Rolex jag sett fake då sekundvisaren inte flyter fram!

Aquaracer2, Scaramanga, Bodén och 4 andra gillar detta.
  11. David

David Bödeln

Ser ni inte skylten? Mata inte trollen.

Jonaz, Rille och wundlander gillar detta.
  12. Rivalen

Rivalen Friends of KS

Vad för en 1000:- Casio är det du jämför med?

13. Joachim

Joachim Stadsbo

Ha ha ha grymt inlägg! Kvalité? Mmm

14. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Jag har en Seiko som håller +-10 sekunder per år. Det kanske är en sådan du borde satsa på. ;)
    Den kostar dock inte 1000kr.

Köp en Citizen, Casio eller Seiko med radiomottagning, så slipper du oroa dig för tidhållning. Jag tycker det är lite småcharmigt att automatiska klockor lever sina egna liv när det gäller tidhållning så länge det håller sig inom rimliga gränser, men det är även skönt att ha en klocka som man VET håller i princip exakt tid oavsett vad man gör.

Edit: För övrigt vet jag inte hur du definierar märkesklockor, men dyra "märkesklockor" har absolut inte alltid bättre urverk än andra billigare klockor om du nu trodde det.

15. TKVF

TKVF Präst

Från:
    Göteborg
    Men yonsson jag har ju en Suunto Ambit, den hämtar tiden via GPS varje dag. Vilken är mest exakt, en radio eller en GPS, faktiskt en reell fundering på detta.

Man kan ju köpa en klocka av flera anledningar. Men att köpa en mekanisk klocka om man kräver superprecision är ju dumt, bättre att satsa på en som "bara" är gjord för att gå så exakt som möjligt. Även atomuren går ju fel typ 1 sek/miljon år. Har för mig att när man "ställer" atomuren (tror det är ett tiotal i världen som räknas) så tar man medelvärdet av alla dessa på något coolt sätt. Så inte ens dom går exakt.

16. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Jag är inte helt 100, men det vanliga är väl att tiden ställs utifrån radio, men att klockan först triangulerar positionen med GPS för att välja rätt tidzon utifrån platsen (om klockan har GPS-funktion).

Vanligast är ju dock att GPS-funktionen inte finns och att man måste välja tidzon manuellt.
    Jag kan dock vara ute och snurra och det är inte omöjligt att tiden ställs enbart utifrån GPS.

17. TKVF

TKVF Präst

Från:
    Göteborg
    Min suunto Ambit får tidsangivelser från GPSen, vilken i sig är en klocka, som bara berättar tiden hela tiden. Ambit har ingen radiodel i sig. Den tar helt enkelt å ställer in sig på något sätt med minuter och så. Inga timmar är inblandat, då man kan välja vilken tidzon man är i, eller vilken zon man vill se. Vissa yrken vill kanske ha en UTC-klocka eller så som går rätt då den tiden är viktigast.

yonsson gillar detta.
  18. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
    Men du har väl klocka på mobilen, varför kännas av vid detta I-landsproblem då?

Fabian gillar detta.
  19. TheKing

TheKing Borgare

Från:
    Borås
    Gilla-knappen x 100..

Fick mig ett gott skratt av inlägget.
    Bästa på länge 'ahmeds kebab och mobiltelefoner' asgarv i 14 min.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

Andy7750 gillar detta.
  20. Porsan

Porsan Capitão de mar e guerra

Från:
    De sju haven...
    GPSen visar den mest korrekta tiden, de flesta klockor som får tiden via radio idag får i sin tur tiden från GPS och där finns alltid en födröjning som påverkar exaktheten. Varje GPS-satelit har fyra mycket exakta atomur inbyggt, och för att få postion från en GPS måste man ha signal från minst tre sateliter. GPS använder inte triangulering, postionen fås enbart genom skillnaden i tid mellan mottagare och satelit, rent teoretiskt sett räcker det med 2 sateliter för att få position, dock används minimum 4 för att även bestämma vart man befinner sig i höjdled. De flesta mottagare idag klarar dock att ta emot 8 eller fler sateliter samtidigt.

"Accuracy,
    GPS time is theoretically accurate to about 14 nanoseconds. However, most receivers lose accuracy in the interpretation of the signals and are only accurate to 100 nanoseconds."

yonsson, Icaras och Ekmikael gillar detta.
  21. Bojke

Bojke Fjunis

Har du inte läst JS_80:s signatur? "Mobiltelefon ringer man med - det är ej ett substitut för en riktig klocka..."

JS_80 gillar detta.
  22. Per

Per Björklövens finest

Sa inte trådstartaren märkesklockor? Hur kom vi in på Suunto och Seiko? ;)

För att vara seriös så är väl denna frågeställning ganska uttjatad? Josef B och Davvan la väl fram det ganska bra..

23. Norrlänningen

Norrlänningen Präst

Många trolltrådar på sistone nu. Jag antar att det är oundvikligt på alla växande forum.

Jag har själv varit med på en del forum och man ser ett tydligt mönster att trollandet börjar då forumet är aktivt ungefär som KS är nu. Ju mer excentriskt ämnet (klockor, bilar, osv) är, desto snabbare trollas det.

Sen modereras det och trollandet upphör, men många gånger modereras forumet alltför hårt och de seriösa medlemmarna blir less för att forumet blivit stelt och tråkigt.

Jag hoppas att KS inte går samma öde till mötes. :)

David gillar detta.
  24. TKVF

TKVF Präst

Från:
    Göteborg
    Ja, men vi är ju fortfarande inne på klockor och tidshållningen. inte dock på Rolex och Omega. Så egentligen är det "mest" exakta en GPS-klocka. Då var min fråga ur världen i alla fall.

yonsson gillar detta.
  25. Porsan

Från:
    De sju haven...
    I tillägg till detta vill jag nog påstå att ingen här inne köper klockor för dess noggrannhet, det är helt andra saker som driver oss. Att dom visar tiden är dock en bonus.

Simola gillar detta.
  26. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm
    skulle lätt kunna köpa en fin klocka utan visare...

27. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Det här forumet har aldrig modererats i den bemärkelsen som du menar och det kommer förmodligen aldrig hända.
    Driften är en annan sak.

28. Porsan

Från:
    De sju haven...
    Varfö citerar du mig, redan på flaskan?

29. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården

Fyfan, visste inte själv on det förrän nu.

Skål!

Fabian, Jokkmokkswe, Icaras och 1 annan gillar detta.
  30. DrDre

DrDre Friends of KS

Du har ju just lagt ut en Köpes-annons för en guldrolex. Det är kanske läge att dra tillbaka den om du nu inte vill köpa någon klocka?

Fabian gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield