• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Märkliga Seiko-säljare

C

Crowolf

Guest
Sitter (lögn, ligger fortfarande) och surfar Seiko-dykare. Nåt som har slagit mig är att nästan alla säljare på ebay eller som den här http://starwatch99.sulit.com.ph/index.p ... tarwatch99 rensar gamla klockor på allt det som är intressant med dem och slänger på nya tavlor, visare, kronor, glas samt polerar skiten ur dem. WHY!!??
Och sen sätter man ett hutlöst pris på alltihop. Att köpa från dessa skulle kännas som att köpa den här http://www.yukiwatch.com/catalog/item/7 ... 066193.htm och sen låtsas som man äger ett orginal.
Helt jävla känslolöst enligt min mening.

Skönt att vädra lite :)

/Pope
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Hur mycket tycker ni man ska betala för en "renoverad" Seiko? Har sett de där på EBAY men det finns ju även såna till salu här i Sverige, men då kallas de ju moddade ;)
 
C

Crowolf

Guest
Scaramanga skrev:
Hur mycket tycker ni man ska betala för en "renoverad" Seiko? Har sett de där på EBAY men det finns ju även såna till salu här i Sverige, men då kallas de ju moddade ;)

Usch, det är svårt det där. Själv tänker jag ha is i magen och köra på när nåt bra i orginalutförande dyker upp. T.ex när Molle ska börja samla på Rolex och säljer mig sin samling för en bra peng. Muaahahahaha :twisted:
 
C

Crowolf

Guest
Tänkte oxå hur många gamla sport-rollar och annat som förstörts genom 'renoveringar' över årens lopp.....
 

max

Dancing Queen
Scaramanga skrev:
Hur mycket tycker ni man ska betala för en "renoverad" Seiko? Har sett de där på EBAY men det finns ju även såna till salu här i Sverige, men då kallas de ju moddade ;)

Beror ju helt på vad som är gjort och vad du är ute efter.
Att tänka på med moddade seikos är att det finns många klåpare som håller på eftersom det är så pass billigt, men har de råkat missa något dammkorn så är det å andra sidan inte många sekunders jobb att ta bort det.
Hittar du en moddad seiko som du gillar designen på så ser jag dock inget fel i det, inte direkt som att skända en rolex :roll:
Har byggt ett gäng nu, man måste inte försöka efterlikna andra klockor utan kan plocka delar man tycker blir trevligt ihop.
Seikos 7sxx-serie är visserligen en styggelse till urverk men det är ju som sagt inte så mkt pengar så köp och labba, brukar kunna få tag på basklockorna (skx0xx osv) för runt tusenlappen, sen beror det ju såklart omfattning av modd. Är urverket bytt från 7s36 mot tex 6r15 så är ju det värt en del, sen om den har glas, tavla, bezel osv så är det bara räkna upp.

Men fundera vad du är ute efter, vissa är galna och skall ha över 2k för en modd som kostar 1700 att göra själv inkl klocka. Bygga själv tycker jag är ett bra och billigt sätt att lära sig lite mer om klockorna och går det åt helsike så går ett nytt 7s26 på 350kr inkl frakt.

Så, priset beror mer på vad du är ute efter, vad som är gjort och vilken grundklocka det är.


Angående de postade klockorna i inlägg 1 så finns det alltid folk med dålig smak :lol:
Många av dedär kostar mer än det dubbla om de är orörda så jag vet inte hur han lyckats köpa in, sätta in nya delar och sen sälja med förtjänst men men.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har lite svårt för de där. Jag har en 6309-7040 från 79 med originaltavla som är väldigt fin. Skulle inte vilja ha en med aftermarket-urtavla, även om denna kostade mig nästan 3 ggr så mycket som de där våldförda Seikona. Ska man modda en vintage-klocka, så ska man inte modda klocka att se nästan original ut med aftermarket-delar, utan då ska man ta ut svängarna och skoja till det lite, tycker jag.
 
C

Crowolf

Guest
Håller med både Max och yonsson. Håller själv på att samla prylar till en skx-modd men det är två skilda saker, att modda till något nytt och annorlunda eller att modda så att gammalt ska bli nytt. Har t.ex letat efter en 6105 ett tag nu men det mesta är fösrtört skräp för alldeles för mycket pengar.

/Pope
 

max

Dancing Queen
Crowolf skrev:
Håller med både Max och yonsson. Håller själv på att samla prylar till en skx-modd men det är två skilda saker, att modda till något nytt och annorlunda eller att modda så att gammalt ska bli nytt. Har t.ex letat efter en 6105 ett tag nu men det mesta är fösrtört skräp för alldeles för mycket pengar.

/Pope
Jo lite irriterande är det när man letar original och är helt med er i vad som är "ok" och vad som är mindre ok.
Har du testat http://www.wis-market.com ganska kass sökmotor men går att söka på ett ord så söker den igenom en herrans massa forums annonsdelar, brukar generellt vara lite bättre kvalité än ebay.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
max skrev:
Scaramanga skrev:
Hur mycket tycker ni man ska betala för en "renoverad" Seiko? Har sett de där på EBAY men det finns ju även såna till salu här i Sverige, men då kallas de ju moddade ;)

Beror ju helt på vad som är gjort och vad du är ute efter.
Att tänka på med moddade seikos är att det finns många klåpare som håller på eftersom det är så pass billigt, men har de råkat missa något dammkorn så är det å andra sidan inte många sekunders jobb att ta bort det.
Hittar du en moddad seiko som du gillar designen på så ser jag dock inget fel i det, inte direkt som att skända en rolex :roll:
Har byggt ett gäng nu, man måste inte försöka efterlikna andra klockor utan kan plocka delar man tycker blir trevligt ihop.
Seikos 7sxx-serie är visserligen en styggelse till urverk men det är ju som sagt inte så mkt pengar så köp och labba, brukar kunna få tag på basklockorna (skx0xx osv) för runt tusenlappen, sen beror det ju såklart omfattning av modd. Är urverket bytt från 7s36 mot tex 6r15 så är ju det värt en del, sen om den har glas, tavla, bezel osv så är det bara räkna upp.

Men fundera vad du är ute efter, vissa är galna och skall ha över 2k för en modd som kostar 1700 att göra själv inkl klocka. Bygga själv tycker jag är ett bra och billigt sätt att lära sig lite mer om klockorna och går det åt helsike så går ett nytt 7s26 på 350kr inkl frakt.

Så, priset beror mer på vad du är ute efter, vad som är gjort och vilken grundklocka det är.


Angående de postade klockorna i inlägg 1 så finns det alltid folk med dålig smak :lol:
Många av dedär kostar mer än det dubbla om de är orörda så jag vet inte hur han lyckats köpa in, sätta in nya delar och sen sälja med förtjänst men men.

Tack, du har bekräftat min iakttagelser och tankar. Är väl inte så intresserade av att modda egentligen men varför inte? Någon kulört urtavla torde dock aldrig vara aktuellt i mitt fall. Möjligen en modd inom "familjen".

Råkade klicka hem några på EBAY :oops: , varav åtminstone en har ny tavla, insert och visare. Får se vad det är för skräp men det var ju inte direkt Traderapriser heller....

Det här var lite kraftigt tycker jag;

http://www.tradera.com/seiko-divers-150 ... _168861247

Quartz-ur med okänd funktion för nästan 700 spänn :? Men... Pepsi-Insert är ju fräsigt tycker jag.

Ska bli kul att se hur detta slutar;

http://www.tradera.com/vintage-seiko-dy ... _168491330

Förresten, vad är det för speciellt med Seikodykare egentligen? De är tillverkade i enorma mängder och är inte sofistikerade på något vis egentligen. Ändå vill man bara ha en sån, eller två, eller tre... ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Scaramanga skrev:
Förresten, vad är det för speciellt med Seikodykare egentligen? De är tillverkade i enorma mängder och är inte sofistikerade på något vis egentligen. Ändå vill man bara ha en sån, eller två, eller tre... ;)

Bra fråga. Jag vet faktiskt inte. Det kan vara att de känns oerhört stabila i förhållande till priset. Eller så skulle det kunna vara att de är formade så att de sitter sjukt skönt på handleden. Eller så skulle det kunna vara för att vridringen fungerar så fint på nästan alla modeller. Eller så skulle det kunna vara för att det finns så mycket små moddar man kan utföra för att få de ännu bättre. Eller för att de är snygga på massvis av länkar och band. Eller för att urverken fungerar väldigt tillförlitligt och är lätta att byta om de krånglar. Eller så är det helt enkelt för att det finns så många.
:mrgreen:
DSC_0032_psd.jpg
 
Topp