• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mäta amplitud i Stockholm

MrPlow

Rolex
En köpare undrar om amplituden på en av mina klockor.

Var vänder man sig om man ska mäta amplituden på sin klocka?

Finns det någon som sitter på en Timegrapher som ställer upp?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad anses vara ett "bra" spann att ligga inom då?
Omöjligt att svara generellt på den frågan eftersom det beror på urverk. GENERELLT kan man säga: Ju nyare urverk, ju fler stenar och ju högre bph, ju mindre friktion och ju högre amplitud.

Sen kollar man även på skillnad i amplitud och gång mellan olika positioner. Det finns en bra guide på forumet, kika på den. Sök på "bedöma skick urverk".
 

MrPlow

Rolex
Men ingen som faktiskt har lämnat in den till någon i Stockholmstrakten? (Jag har mailat ett par urmakare utan att få svar...)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Men ingen som faktiskt har lämnat in den till någon i Stockholmstrakten? (Jag har mailat ett par urmakare utan att få svar...)
Du får väl gå runt och kika. Gå till någon som säljer märket. Rob E har garanterat. Tror även samtliga proffs som säljer beg har, exempelvis luxury watches.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Farfars klocka på söder.

Han mätte blandannat upp amplituden på min 1963 bara för att han blev så nyfiken på den och tyckte den var så fin :)

320 grader om någon undrar ;)
 
Topp