• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mäta gångreserv

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Hej på er,
Ursäkta en novis vad gäller urverk, men jag tänkte att jag skulle kolla gångreserven på min klocka. Men hur gör man det enklast? Har ju ingen lust att behöva sitta och titta på den i 40 plus timmar och klocka den med ett stoppur... Eller är det så att den tickar på som den ska tills den bara slutar dvs den segar inte ner sig mot slutet? Då är det ju rimligtvis bara att läsa av vilket klockslag den stannat och jämföra det med när man startade mätningen.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Det går nog utmärkt att få hyfsat korrekt resultat på. Se bara till att du skruvar upp den/använder den ett bra tag innan så den är fullt uppdragen!
 

Charles_

Rolex
Du behöver ju inte sitta och vakta den. Dra upp den helt, ställ den till 12:00 och se vad klockan är när den stannar :)
 

calzone

Vacheron
Skriv datum och tid när du lägger den i lådan så blir det lätt att räkna ut sen ;), Mätte just min 16030 48,5 timmar ! Helt underbart :D
 

Charles_

Rolex
Det innebär att ett "tick" på sekundvisaren alltså tar lika lång tid oavsett om det är den första sekunden när man startar eller den sista innan den stannar?
Huh?

Var det inte gångreserv du skulle mäta?

Fungerar klockan så ska en sekund vara en sekund, oavsett om den är helt eller halvt uppdragen :)
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Ja, det var just det jag undrade över. Visste inte om en mekanisk klocka stannade tvärt eller segade ner sig de sista sekundrarna/minutrarna och i så fall skulle ju inte tiden stämma om man läste av när den stannade.
 
D

Deleted member 1154

Guest
vad är "normal" gångreserv på en äldre klocka? och måste man ha den några dar innan man kan mäta?
 
Topp