Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Mäta gångreserv

Diskussion i 'Diskussion' startad av Aboynamedsue, 3 maj 2013.

1. Aboynamedsue
    Trådstartare

Aboynamedsue Friends of KS

Från:
    O
    Hej på er,
    Ursäkta en novis vad gäller urverk, men jag tänkte att jag skulle kolla gångreserven på min klocka. Men hur gör man det enklast? Har ju ingen lust att behöva sitta och titta på den i 40 plus timmar och klocka den med ett stoppur... Eller är det så att den tickar på som den ska tills den bara slutar dvs den segar inte ner sig mot slutet? Då är det ju rimligtvis bara att läsa av vilket klockslag den stannat och jämföra det med när man startade mätningen.

2. vikgul

vikgul Lilla Buh

Från:
    Huvudstaden
    Det går nog utmärkt att få hyfsat korrekt resultat på. Se bara till att du skruvar upp den/använder den ett bra tag innan så den är fullt uppdragen!

3. Charles_

Charles_ Präst

Du behöver ju inte sitta och vakta den. Dra upp den helt, ställ den till 12:00 och se vad klockan är när den stannar :)

4. Aboynamedsue
    Trådstartare

Från:
    O
    Det innebär att ett "tick" på sekundvisaren alltså tar lika lång tid oavsett om det är den första sekunden när man startar eller den sista innan den stannar?

5. calzone

calzone Biskop

Skriv datum och tid när du lägger den i lådan så blir det lätt att räkna ut sen ;), Mätte just min 16030 48,5 timmar ! Helt underbart :D

TomasBc gillar detta.
  6. Charles_

Charles_ Präst

Huh?

Var det inte gångreserv du skulle mäta?

Fungerar klockan så ska en sekund vara en sekund, oavsett om den är helt eller halvt uppdragen :)

7. Aboynamedsue
    Trådstartare

Från:
    O
    Ja, det var just det jag undrade över. Visste inte om en mekanisk klocka stannade tvärt eller segade ner sig de sista sekundrarna/minutrarna och i så fall skulle ju inte tiden stämma om man läste av när den stannade.

8. Joshua3

Joshua3 Friends of KS

vad är "normal" gångreserv på en äldre klocka? och måste man ha den några dar innan man kan mäta?

9. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉

Beror på Urverk och skick, kolla Ranfft för att se specifikationerna för det urverk du ska testa. De flesta vintageklockor brukar ligga runt 40h i bra skick.

Mårtenssons ur Brookfield