• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mål för sparande: Rolex, Omega eller Tudor?

john b

Rolex
Tudorn är mest spännande i sammanhanget, men faller på sin storlek.
En Rolex 14060 är en jättebra klocka, men inget jag tycker är intressant överhuvudtaget.
Omegan tilltalar mig inte så mycket alls, och känns väldigt mellanmjölk. Även om den, likt rolexen, också är en väldigt bra klocka.

Jag tror dock att designen på Rolexen kommer göra dig gladast i det långa loppet, även om jag personligen kanske hade ökat budgeten lite och köpt en Sea Dweller.
Hade hellre burit Tudor än Omega.

Det var som fan, någon som tog orden ur munnen på mig.
Har inte pelagos vart så stor så hade den varit given. Den är dessutom hög på ett ombyggt sätt.
Det skruvade baklocket går så långt ned att det liksom lyfter upp bandhornen ett par mm. På mig såg det iaf konstigt ut.

Omegan är göbbtråkig.
 

SerbastianFlyte

Friends of KS
Rolex går före alla gånger (om du inte satsar på en riktigt fin vintage tudor). Du har nog redan bestämt dig men försöker förtvivlat hitta argument att spara 20K, eller hur? =) risken är att du kommer att spendera alldeles för många timmar med att stå och förklara för alla på festen varför du har en tudor/omega istället för det riktiga referensverket.. // Lord Sebastian
 

Sputniq

Panerai
Vad säger ni om klocka i titan som Pelagos är jämfört med de andra? Hissa eller dissa, snygg eller stygg?

Vikten med Pelagos är verkligen inga problem. Lite lättare än om den varit i stål (såklart) men inte alls så stor skillnad som man kanske tänker sig. Sen ger titanet en lite ovanlig lyster vilket är trevligt :)
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Rolex går före alla gånger (om du inte satsar på en riktigt fin vintage tudor). Du har nog redan bestämt dig men försöker förtvivlat hitta argument att spara 20K, eller hur? =) risken är att du kommer att spendera alldeles för många timmar med att stå och förklara för alla på festen varför du har en tudor/omega istället för det riktiga referensverket.. // Lord Sebastian
Haha nej, jag har inte bestämt mig. Det är ju det som är problemet. Men jag gillar ditt inlägg!
 

Björklund

Panerai
Är i liknande läge. Köpsugen som fasen men med begränsad budget.
Funderar själv på SMP, Oris Aquis eller Longines Hydroconquest men jag vet inte...
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Testa alla tre. Gå på den billigaste först och sen jobbar du dig uppåt. Köp beg så förlorar du inte (förhoppningsvis) något på dina köp. Gillar du inte val nr 1, sälj och köp nr 2. Gillar du nr 2? Behåll. En dag kanske du vill ha nr 3, då säljer du bara nr 2.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Testa alla tre. Gå på den billigaste först och sen jobbar du dig uppåt. Köp beg så förlorar du inte (förhoppningsvis) något på dina köp. Gillar du inte val nr 1, sälj och köp nr 2. Gillar du nr 2? Behåll. En dag kanske du vill ha nr 3, då säljer du bara nr 2.
Strukturerat! *gilla*
 

Urfunktion

Cartier
2-Faktor
Hade liknande funderingar. Pelagos är bra i teorin, men den kändes inte helt rätt på armen. Jag köpte en SMP, men det kommer förmodligen att bli en sub till slut. Jag kände mig dock inte mogen för att lägga de pengarna än, så jag tog SMP:n som ett mellansteg.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Testa alla tre. Gå på den billigaste först och sen jobbar du dig uppåt. Köp beg så förlorar du inte (förhoppningsvis) något på dina köp. Gillar du inte val nr 1, sälj och köp nr 2. Gillar du nr 2? Behåll. En dag kanske du vill ha nr 3, då säljer du bara nr 2.

facit!
och de hundralapparna som man eventuellt riskerar att förlora (eller tjäna) är ju ingenting mot att få ha en grym klocka på armen under resans gång!
 

jabla

Sarlacc
Alla tre är trevliga val men om man tänker på ekonomi och känsla måste jag säga Rolex, det är originaldykaren och det mest prisstabila alternativet som begagnad. Dessutom behöver du inte tvivla över de andra när du väl provat den. :)
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
facit!
och de hundralapparna som man eventuellt riskerar att förlora (eller tjäna) är ju ingenting mot att få ha en grym klocka på armen under resans gång!

Exakt! Risken finns ju att man sitter och sparar till den dyraste och när man väl har pengarna till den så börjar man tveka. Då har man inte haft en klocka under tiden ens. Hellre köpa sig uppåt, kanske öppnar det upp nya klockor på vägen.

Jag har testat flera olika som 19/20 åring, här har du min resa: https://klocksnack.se/threads/resan-som-är-värd-att-göra.1939/page-2
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Jag tycker du ska känna på dem. Jag lovar att en sub och en PO känns olika på. Personligen (kanske för att jag är gubbe) gillar jag PO:n bäst av de tre. Då pratar vi dykare. Dressare går jag på Rolex direkt, DJ i mitt fall. Tudor är dock en dykare som känns intressant. Möjligen känns den lika på som sub. Varför inte prova demnhos en AD?

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Köp den du helst vill ha. Själv skulle jag (av dessa) köpt Rolex då den är en riktig klassiker. Omegan känns lite pubertal i designen tycker jag. Tudorn är rätt ball.

Du har ju en stencool Airman. Är den vintage eller ny?

Du bör känna på lite vintage Rolex innan du bestämmer dig, vintageklockor har mer personlighet i mitt tycke.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Av dessa tre är valet självklart - Tudor! En rolig, lätt, annorlunda klocka som fortfarande inte tar ut svängarna för mycket. Vill du ha rolex, köp antingen nyare eller äldre. Om du frågar mig så är de 4siffriga subarna och nya 6-siffriga subarna mycket roligare än de från 80/ 90-talseran.

Lycka till!
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Till slut kommer du förmodligen sitta med en Sub om intresset fortsätter:)
Men å andra sida är det inte så dumt att prova på lite olika märken och modeller för att ta reda på vad som passar dig bäst.
Om valet inte hänger på pengar så.. ROLEX:)
 

joF

Panerai
Stod inför samma val för ett par månader sedan, dock var ej omegan med i bilden.

Resultatet:
image.jpg


Valet föll på den då storleken kändes bra, ytterst trevlig design och armbandet... Fjädern som sitter i länken är helt fenomenal, utan tvekan den skönaste klockan jag burit, och i mitt tycke mycket skönare än rolex (som också är väldigt skön att bära) :)

Att den även ser snuskigt bra ut på gummit dom följer med gör inte saken sämre:
image.jpg
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Jag måste Säga Sub eftersom jag nyligen skaffat en, sålde flera klockor för att kunna köpa den, nu vill jag bara använda den.
Går säkert över men den känns väldigt bra avvägd.

tu7u7udu.jpg
 

Knight

Cartier
Vilken klocka som kommer att ge dig mest dopaminkickar vet du bara bäst själv. Jag tror att de flesta håller med om att alla tre är schyssta ur i klockvärlden - det är en sak att ha personlig fallenhet för något och en helt annan att kunna respektera kvalitet och hantverk. Rada upp dem hos AD och prova dig fram. Efter att ha provat alla tre själv så måste jag säga att PO 8500 satt så otroligt snyggt på handleden. Den är ganska stor dock, men inte så att det störde mig. Om den passar din kroppsbyggnad kan jag självklart inte avgöra på internätet.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Köp den du helst vill ha. Själv skulle jag (av dessa) köpt Rolex då den är en riktig klassiker. Omegan känns lite pubertal i designen tycker jag. Tudorn är rätt ball.

Du har ju en stencool Airman. Är den vintage eller ny?

Du bör känna på lite vintage Rolex innan du bestämmer dig, vintageklockor har mer personlighet i mitt tycke.
Jag har en Airman base 22 purist version, en ny.
Den är jag verkl helnöjd med så det blir till att köpa rent nästa gång. Vill inte byta bort Glycine.
 

Bonumm

Panerai
Röstar på PO, det var min första fina klocka. Den har fungerat bra i alla väder. Har varit med i 12år och ser fortfarande mycket bra ut trots att den burits för jämnan.
20170819_174103.jpg
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Efter att ha läst igenom tråden så blev jag lite nyfiken! Vilken klocka blev det, TS?
Det här är ju intressant. Jag har alltså inget som helst minne av den här tråden... :)
Ja, hur slutade det med dessa funderingar? Jag vet knappt själv eftersom det var 3-4 år sen men facit är iaf att det hittills inte blivit någon av dessa klockor. Däremot har det blivit några andra klockor under den här tiden, bla datejust 1603 och datejust 16200, vilka båda är sålda igen, en Tudor DD som oxå flippades. En Rolex explorer 14270 som jag har kvar och fortfarande är kär i, en Glycine airman no1 som jag har kvar och en vintage Seiko mm. Dock har mina dykarklocks-funderingar efter lång tid i träda "dykt upp" igen. Men nu finns det bara en av dessa tre som skulle vara aktuell och det är Rolex Submariner. :)
Explorern på bild
DSC_0462.JPG
 
Senast ändrad:

PhilipH

Cartier
2-Faktor
Rolex kommer alltid vara top dog i denna jämförelse, men med en pressad budget känns Tudor som ett mycket bra alternativ.
Tycker Tudor Heritage Black Bay 79230B är riktigt läcker, fin på bild men ännu bättre irl, skulle kunna tänka mig den oavsett budget :)
 
Topp