Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Måla en tavla, vad använda för bästa resultat?

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av Jockinho, 26 februari 2015.

1. Jockinho
    Trådstartare

Jockinho Friends of KS

Från:
    Motala
    funderar på ett litet sommarprojekt. Någon som har koll på vilken spray som kan lämpas till att måla en urtavla med, som täcker och fäster bra? Har en gammal seikotavla hemma att testa på innan för att se så det ens kan bli bra. Vill helst ha någon matt färg i blå/ljusblå.

Tack på förhand :)

2. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Funkar med vanlig sprayfärg på burk . Acrylfärg . Körde med mattsvart av märket Motip . Letade efter Humbrol färg på sprayburk men hittade ingen mattsvart . Humbrol modellfärg .Inbillade mig att den var lättare att dosera i rätt mängd . Nåt jag tyckte var svårt . Blev lätt för tjockt .

3. BluesmanV8

BluesmanV8 Biskop

Tank vad snyggt med en blå hammarlack, lite struktur. Den borde kunna påföras med pensel utan att det blir "penselspår". Sedan skulle jag skära ut en mall i papp för att kunna spraya på eventuella index. (pappslöjd är underskattat)
    I övrigt håller jag med rogart-63.

jabla gillar detta.
  4. Jockinho
    Trådstartare

Jockinho Friends of KS

Från:
    Motala
    Tack för tipsen, ska ta mig en titt imorgon och provspraya en extratavla jag har liggandes hemma :)

5. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm

Jag har testat att penselmåla en tavla och det är tyvärr apsvårt att få en jämn, perfekt yta. Efter ca 10 försök gick jag över till sprayfärg som var såååå mycket enklare. Målade och putsade hela tavlan försiktigt för att å fram indexen.

6. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm

Fast det är klart, med hammarlack kanske det inte spelar någon roll.

7. BluesmanV8

BluesmanV8 Biskop

Det är det som är finessen. Du får en lite krackelerad yta.
    Dessutom tänkte jag mig en tavla där man själv fick applicera ev. indexmarkeringar.

8. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Såg nån som använde sig av speciellt papper och tillverkade en tavla med hjälp av skrivare . Typ sånt papper till byggmodeller . Finns på Ebay . Water slide paper . Måla tavlan vit och sen lägga på ett par lager svart water slide paper och så klarlack över . Ska se om jag hittar det . Index blev då vita .

jabla gillar detta.
  9. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.