• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Månfas

Petter

Omega
iPhoto-bibliotek.jpg
 

Petter

Omega
Hej! Vill höra med panelen på forumet om ev. erfarenheter av Frederique Constantin's ur. Sitter ett inhouse-verk i klockan vilket talar för kvalité?? Tycker den hur som helst är estetiskt tilltalande i sin enkelhet och är rätt tunt o 42 mm. C:a 27' på Stenströms i Jönköping. Tacksam för synpunkter. Missade texten ovan, hav överseende.
 

Whedda

Rolex
Hej! Vill höra med panelen på forumet om ev. erfarenheter av Frederique Constantin's ur. Sitter ett inhouse-verk i klockan vilket talar för kvalité?? Tycker den hur som helst är estetiskt tilltalande i sin enkelhet och är rätt tunt o 42 mm. C:a 27' på Stenströms i Jönköping. Tacksam för synpunkter. Missade texten ovan, hav överseende.

Jag tycker den är väldigt fin om än på gränsen till stor för att vara en dressklocka.
Prismässigt ligger den väldigt bra i sin kategori.

Dock undrar jag bara varför du känner att ett inhouseverk talar för kvalitet?




Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Petter

Omega
Jag tycker den är väldigt fin om än på gränsen till stor för att vara en dressklocka.
Prismässigt ligger den väldigt bra i sin kategori.

Dock undrar jag bara varför du känner att ett inhouseverk talar för kvalitet?




Skickas från min iPhone via Tapatalk

Humm, ja det är det intryck jag fått, dvs att om tillverkare har kapacitet att göra ett eget verk skulle det tala för kompetens och kvalité. Högst ovetenskapligt antagande dock. Bl.a. därför jag ställer frågan.
 

Whedda

Rolex
Humm, ja det är det intryck jag fått, dvs att om tillverkare har kapacitet att göra ett eget verk skulle det tala för kompetens och kvalité. Högst ovetenskapligt antagande dock. Bl.a. därför jag ställer frågan.

Jo det anses ju av många vara "fint" med inhouseverk även om jag tillhör de som snarare bryr mig om vad som sitter i och kvalitén på själva verket än vem som gjort det. Driftsäkerheten och gångavvikelsen på många av t ex ETAs verk är grymt imponerande och hellre ett riktigt bra externt verk än ett mindre bra inhouse.

Om man tittar på t ex Patek var ju deras kanske främsta klockor någonsin, de mytiska 1518, 2499, 3970 och 5970 alla baserade på Lemania-verk.

Samma sak med Omega Speedmasters 321 kaliber. Ett av historiens bästa kronografverk. Absolut inte inhouse...

Listan kan göras lång.
Royal Oak och Nautilus bar från början bägge det JLC-baserade verket (920).


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Petter

Omega
Jo det anses ju av många vara "fint" med inhouseverk även om jag tillhör de som snarare bryr mig om vad som sitter i och kvalitén på själva verket än vem som gjort det. Driftsäkerheten och gångavvikelsen på många av t ex ETAs verk är grymt imponerande och hellre ett riktigt bra externt verk än ett mindre bra inhouse.

Om man tittar på t ex Patek var ju deras kanske främsta klockor någonsin, de mytiska 1518, 2499, 3970 och 5970 alla baserade på Lemania-verk.

Samma sak med Omega Speedmasters 321 kaliber. Ett av historiens bästa kronografverk. Absolut inte inhouse...

Listan kan göras lång.
Royal Oak och Nautilus bar från början bägge det JLC-baserade verket (920).


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Bra svar, håller helt med.
Har ingen koll på kvalité, gångavvikelse eller andra referenser.
Månfas gillar jag och här blev det inte så "plottrigt" som på många andra.
 

joF

Panerai
Riktigt snygg klocka. Har själv varit sugen ett bra tag.. Recenserades på GMT minus Five för ett tag sedan:
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Tycker den är snygg. Möjligen för stor, personligen hade föredragit en på 37-39mm. Sedan är det lite coolt med månfas hur onödigt de än må vara.
Priset låter för övrigt vara helt OK.
 

MBx

Cartier
Hej! Vill höra med panelen på forumet om ev. erfarenheter av Frederique Constantin's ur. Sitter ett inhouse-verk i klockan vilket talar för kvalité?? Tycker den hur som helst är estetiskt tilltalande i sin enkelhet och är rätt tunt o 42 mm. C:a 27' på Stenströms i Jönköping. Tacksam för synpunkter. Missade texten ovan, hav överseende.

Snygg men kanske lite stor.:)

Som andra redan nämnt kan användningen av månfas diskuteras. Men den har datum också och alla som varit på krogen den 25 i månaden när det är fullmåne vet att allt kan hända.;)
 
Topp