• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Månfas

Sputniq

Panerai
Typ
image.jpg
image.jpg

Fast dessa listar högre än Frederiquen.., möjligtvis begagnade?
 

Petter

Omega
Är stort fan av Zenith men den som visas i Ako's inlägg upplever jag alltför "plottrig" (speciellt då du ser den live) och samma gäller JL på bild 2. Första JL helt OK men storlek på den?
 

Isodor

Audemars
Den är rätt fin och bang for the buck men boetten är för stor.

Jag sportar en JLC ultra thin moon och den är vackrare etc men kostar betydligt mer. Dessutom 39 mm, dvs något mindre. Hade gärna haft en ännu mindre, typ 37.
 

Sputniq

Panerai
Den är rätt fin och bang for the buck men boetten är för stor.

Jag sportar en JLC ultra thin moon och den är vackrare etc men kostar betydligt mer. Dessutom 39 mm, dvs något mindre. Hade gärna haft en ännu mindre, typ 37.

Man kan inte skriva att man äger en sådan vacker klocka och sen inte lägga upp bilder. Gör om gör rätt!
 

Pope

Cartier
Trodde för en sjuk sekund att du relaterade till månen just nu.o_O
Månen är ju just nu starkare än på.......hur många år som helst.
Den är NÄRA! :watching:
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Är stort fan av Zenith men den som visas i Ako's inlägg upplever jag alltför "plottrig" (speciellt då du ser den live) och samma gäller JL på bild 2. Första JL helt OK men storlek på den?

Det låter som att FC är rätt för dig då. Själv föredrar jag Zenithen som Ako hade i inlägget. Tycker det blir lite tråkigt med bara en sub-dial på månfas men vill inte ha för mycket på tavlan.
Så gillar du den, köp! Priser ser också bra ut efter lite google sökningar. :cigar:
 

Fred72

Cartier
Jag tror banne mig att jag gillar månfas, är barnsligt förtjust i JLC ultra thin moonphase. Den på bilden är inte heller så tokig.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Månfas är estetiskt tilltalande men känns som en onödig komplikation.. men som sagt, JLC Ultra Thin Moon. Fin.
 

Petter

Omega
Var mest intresserad av att höra erfarenheter av kvalitén på klockan, kanske inte framgick helt, men någon som har kunskap om kvalitén över tid när det gäller gångavvikelse, power-reserv, serviceintervall behov, tålighet, mm. Videosnutten verkar ju positiv iaf.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Trodde för en sjuk sekund att du relaterade till månen just nu.o_O
Månen är ju just nu starkare än på.......hur många år som helst.
Den är NÄRA! :watching:
Månen är på (i princip) samma avstånd från jorden hela tiden. Att den upplevs större just nu är för att den är närmare horisonten än den brukar vara. Därmed får hjärnan fler storleksreferenser i närheten av månen och då upplever hjärnan månen större än vanligt, vilket den inte är. //Varulven
 

David

Bödeln

Portofino

Panerai
Jo det anses ju av många vara "fint" med inhouseverk även om jag tillhör de som snarare bryr mig om vad som sitter i och kvalitén på själva verket än vem som gjort det. Driftsäkerheten och gångavvikelsen på många av t ex ETAs verk är grymt imponerande och hellre ett riktigt bra externt verk än ett mindre bra inhouse.

Om man tittar på t ex Patek var ju deras kanske främsta klockor någonsin, de mytiska 1518, 2499, 3970 och 5970 alla baserade på Lemania-verk.

Samma sak med Omega Speedmasters 321 kaliber. Ett av historiens bästa kronografverk. Absolut inte inhouse...

Listan kan göras lång.
Royal Oak och Nautilus bar från början bägge det JLC-baserade verket (920).


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Det mest anmärkningsvärda är väl prisläget på FC. De är rätt ensamma om att vara en manufacture i det prissegmentet.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Var mest intresserad av att höra erfarenheter av kvalitén på klockan, kanske inte framgick helt, men någon som har kunskap om kvalitén över tid när det gäller gångavvikelse, power-reserv, serviceintervall behov, tålighet, mm. Videosnutten verkar ju positiv iaf.

Inga facit ännu, för ung.
 

SJ Smythe

Cartier
Månen är på (i princip) samma avstånd från jorden hela tiden. Att den upplevs större just nu är för att den är närmare horisonten än den brukar vara. Därmed får hjärnan fler storleksreferenser i närheten av månen och då upplever hjärnan månen större än vanligt, vilket den inte är. //Varulven

I princip sant men skillnaden i upplevd storlek och ljusstyrka varierar upp till 14 resp 30 procent beroende på om månen är längst bort i sin bana eller närmast. En konkret skillnad alltså. Syns givetvis tydligast om det dessutom sker vid fullmåne.
 

SJ Smythe

Cartier
Några tips på månfasklockor liknande den FCn eller JLC Ultra thin moon men som är mindre än 39 mm? Känner ett starkt behov av en månfasdressare men klarar inte av dressklockor i större storlekar.
 

Whedda

Rolex
Det mest anmärkningsvärda är väl prisläget på FC. De är rätt ensamma om att vara en manufacture i det prissegmentet.

Visst är det så. Vad jag menade var bara att det inte för mig finns något mervärde i att det är "manufacture" bara för att. Skulle verket (vilket jag inte kan uttala mig om) hålla lägre kvalitet än t ex motsvarande klocka i samma prisklass med inköpt verk skulle jag hellre välja det senare.
 

Whedda

Rolex
Andrahandspriserna på FC är ganska skit. Det är visserligen skit på de flesta märken utom Rolex, AP och Patek.

Även skit på AP...Iallafall på stapelvaror som ROO och särskilt när det rör sig om ädelmetall. Tyvärr verkar det inte riktigt gälla för senaste 15202 "jumbon" som fortfarande ligger relativt högt begagnat.

Den dagen den sjunker under 100k begagnat utan att se ut som ett minfält inuti så smäller det!
 
Topp