• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mår din kronograf bäst av att vara igång hela tiden?

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Vet att vi har snuddat vid denna fråga tidigare, då det var vissa som gillade att ha tidtagningen igång på mekaniska kronografer. I och med mitt kronografinköp, Poguen (Seiko 6139-6005), fick jag nu anledning att återkomma lite till detta. Just 6139, när kronografen är nollställd, har ju ingen "aktiv" sekundvisare, vilket jag personligen gärna ser, då det ger mer liv och rörelse på tavlan. Hursomhelst, så hävdar en del att vissa kronografer mår bättre av att vara igång kontinuerligt, vilket då passande, gör att jag kan få lite extra "liv" över tavlan :) Vad säger expertisen här på KS? Stämmer det att vissa kronografer mår bättre av att vara igång för jämnan, snarare än att vara nollställda merparten av tiden?

I länken nedan finns det kanske ett intressant argument för... Skall tilläggas att jag inte har så bra koll, och förstår knappt hälften av det som skrivs och visas :)

http://seikoholics.yuku.com/topic/349#.UmEOXjtvmM8
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
När jag köpte min IWC 3717 så var säljaren tydlig med att man inte skall ha igång kronografen hela tiden. Inte för att det är farligt mest utan för att man måste serva den mycket oftare.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor

Den där är helt underbar! Gillar hans krönikor/blogg-inlägg. Mycket igenkänning där!

Glöm inte att läsa hans bok "En man som heter Ove" - otroligt rolig!

Jag ogillar oxå när man inte har en sekund-subdial, men motstår ändå frestelsen att ha på kronografen för att inte bli totalt utdömd av "klockmaffian".

Föresten; är "N" medlem på Klocksnack?!? Jag har mina misstankar om vilket nick han kan ha...
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jag ogillar oxå när man inte har en sekund-subdial, men motstår ändå frestelsen att ha på kronografen för att inte bli totalt utdömd av "klockmaffian".
Ja, fast om det är bättre för urverket (Obs! Det gäller bara vissa kronografer), att ha igång den, så kommer du ju bli utdömd av "Klockmaffian" om du INTE har igång den ;)
 
C

China

Guest
theargonaut

Seiko 6139 är ett robust urverk, och det ska inte vara några problem med att ha igång kronografen kontinuerligt. En del oroar sig över ökat slitage på fjädern i kopplingsmekanismen när kronografen är inaktiverad, men det är å andra sidan en process som tar tid.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är väl beroende på klockans urverks skick.
En klocka med dålig eller obefintlig olja slits ju såklart mer om fler delar rör sig.

Om man däremot har en nyservad klocka så finns det ju lite olika teorier vad jag förstått.

Vissa hävdar att man bör ha winder till alla mekaniska klockor då de mår bäst av att vara igång, men logiken säger ju att all friktion nöter på klockan, så min gissning utifrån vad fysikens lagar säger mig är att en klocka med kronografen igång slits "mer".

Värt att poängtera är ju dock att klockor faktiskt inte ska nötas om man håller dem servade.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
theargonaut

Seiko 6139 är ett robust urverk, och det ska inte vara några problem med att ha igång kronografen kontinuerligt. En del oroar sig över ökat slitage på fjädern i kopplingsmekanismen när kronografen är inaktiverad, men det är å andra sidan en process som tar tid.
Tack, då låter jag den vara igång, och har i alla fall ett litet argument, om "Klockmaffian" skulle dyka upp ;)
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Själv tycker jag det är sjukt mysigt att inte ha en sekundvisare. En av grejjerna jag verkligen gillar med 6139orna.
 
Topp