• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mögel, mödrar och minnen.

Fistface

Friends of KS
En av anledningarna till att jag är hookad på vintageklockor är såklart deras historia. För det mesta är det tillverkarens historia, eller den specifika modellens. Det är alltid fascinerande med en klocka eller tillverkare som var först med något, eller har gjort något bättre än alla andra.
Men sedan är det ju de andra historierna – en klocka kan ha varit med i ett krig eller burits av någon cool person.
Eller som dessa två klockor. Totalt ospännande modeller. Inte i fantastiskt bra skick. Definitivt inte värda några pengar. Men när jag nu fick dem av min mor föranledde de en hel kvälls samtal om henne, men framförallt om min mormor och min mors farmor. Med hjälp av två skruttiga klockor fick jag mig historier till livs som min mor mer eller mindre glömt bort tills hon började snacka om klockorna. Helt ovärderligt.
Första klockan, en liten 24 mm Certina fick min mor av sin farmor 1953. Den köptes ny och var antagligen en rätt försvarlig utgift för den gamla damen.
Photo 26-12-14 10 03 29.jpg

Fickuret fick min mor när hon gick sjuksköterskeutbildning i början av sextiotalet. (Sjuksköterskor får ju inte ha armbandsur på sig.)Min mormor köpte det av en urhandlare, förmodligen i Röstånga. Min mormor var en expert på att snoka upp fynd och en jävel på att pruta. Min mor berättade många storys om hennes eskapader.
Photo 26-12-14 10 01 49.jpg

Photo 26-12-14 10 02 06.jpg

Jag gissar att det fick nya visare innan köpet. Möjligtvis är urtavlan också utbytt vid något tillfälle. Ska öppna den och se vad det är för urverk när jag kommer hem. På insidan av yttre baklocket är några datum inristade, förmodligen när service utförts. Kan kanske ge en hint om hur gammalt det är.

Tillsammans med en Seiko 6139 för storleksjämförelse.
Photo 26-12-14 10 04 47.jpg

Som sagt, klockorna är antagligen bara intressanta för mig, men jag fick ännu en gång en wow-känsla av några klockors historia. Eller snarare kanske familjens historia utifrån ett par mögliga ur.
God fortsättning.
 
En av anledningarna till att jag är hookad på vintageklockor är såklart deras historia. För det mesta är det tillverkarens historia, eller den specifika modellens. Det är alltid fascinerande med en klocka eller tillverkare som var först med något, eller har gjort något bättre än alla andra.
Men sedan är det ju de andra historierna – en klocka kan ha varit med i ett krig eller burits av någon cool person.
Eller som dessa två klockor. Totalt ospännande modeller. Inte i fantastiskt bra skick. Definitivt inte värda några pengar. Men när jag nu fick dem av min mor föranledde de en hel kvälls samtal om henne, men framförallt om min mormor och min mors farmor. Med hjälp av två skruttiga klockor fick jag mig historier till livs som min mor mer eller mindre glömt bort tills hon började snacka om klockorna. Helt ovärderligt.
Första klockan, en liten 24 mm Certina fick min mor av sin farmor 1953. Den köptes ny och var antagligen en rätt försvarlig utgift för den gamla damen.
Photo 26-12-14 10 03 29.jpg

Fickuret fick min mor när hon gick sjuksköterskeutbildning i början av sextiotalet. (Sjuksköterskor får ju inte ha armbandsur på sig.)Min mormor köpte det av en urhandlare, förmodligen i Röstånga. Min mormor var en expert på att snoka upp fynd och en jävel på att pruta. Min mor berättade många storys om hennes eskapader.
Photo 26-12-14 10 01 49.jpg

Photo 26-12-14 10 02 06.jpg

Jag gissar att det fick nya visare innan köpet. Möjligtvis är urtavlan också utbytt vid något tillfälle. Ska öppna den och se vad det är för urverk när jag kommer hem. På insidan av yttre baklocket är några datum inristade, förmodligen när service utförts. Kan kanske ge en hint om hur gammalt det är.

Tillsammans med en Seiko 6139 för storleksjämförelse.
Photo 26-12-14 10 04 47.jpg

Som sagt, klockorna är antagligen bara intressanta för mig, men jag fick ännu en gång en wow-känsla av några klockors historia. Eller snarare kanske familjens historia utifrån ett par mögliga ur.
God fortsättning.


Härlig inställning du har till vintageur! Så ska det vara.
Jag tror både visare och tavla på fickuret är original. Skriv gärna här vad urverket visar. Uppskattar dess ålder till runt förra sekelskiftet.
 

Fistface

Friends of KS
Härlig inställning du har till vintageur! Så ska det vara.
Jag tror både visare och tavla på fickuret är original. Skriv gärna här vad urverket visar. Uppskattar dess ålder till runt förra sekelskiftet.
Min gissning är också än så länge runt 1900. Visarna känns lite för blanka för att vara original, tavlan kan mycket väl vara det. Men jag är absolut totalt okunnig på fickur. Ska ta fram luppen och kolla verket de inristade datumen imorgon. Ett datum verkar säga -73 nånting, men så gammal kan den väl inte vara? (1873) Det har definitivt inte servats sedan typ 1963-64. Håller sig under -1min/dygn. Rätt OK tycker jag.
 
Min gissning är också än så länge runt 1900. Visarna känns lite för blanka för att vara original, tavlan kan mycket väl vara det. Men jag är absolut totalt okunnig på fickur. Ska ta fram luppen och kolla verket de inristade datumen imorgon. Ett datum verkar säga -73 nånting, men så gammal kan den väl inte vara? (1873) Det har definitivt inte servats sedan typ 1963-64. Håller sig under -1min/dygn. Rätt OK tycker jag.


Inte omöjligt att den är från sista halvan 1800. Du bör inte låta den gå utan service då intorkade oljor ger MYCKET slitage och helt plötsligt blir uret obrukbart.
Ta den till Farfars klocka och sedan har du ett fullt fungerande fickur i 10-20 år.
 

Fistface

Friends of KS
Den gammelklocka som bär mest känslor med sig, för mig, är denna Mora Atlet.
Den var min farfars klocka, gick vidare till min far och sedan till mig.
Föruton att det varit din farfars, så är ju Mora Atlet ett stenhårt märke.
Min absolut största klockångest är att jag bokstavligen söp bort min morfars Certina från femtiotalet. Det var den som triggade klockintresset. Jag tappade bort den vid ett fylle-fontänbad i Bollnäs. Det var 20 år sedan och jag mår fortfarande dåligt när jag tänker på det.
 
Min gissning är också än så länge runt 1900. Visarna känns lite för blanka för att vara original, tavlan kan mycket väl vara det. Men jag är absolut totalt okunnig på fickur. Ska ta fram luppen och kolla verket de inristade datumen imorgon. Ett datum verkar säga -73 nånting, men så gammal kan den väl inte vara? (1873) Det har definitivt inte servats sedan typ 1963-64. Håller sig under -1min/dygn. Rätt OK tycker jag.


Visarna är ju i gulddoublé eller guld och de håller ofta fint i 100 år. Jag har en Omega från 1879 där visarna är som nya.

Jag blir så glad av en ung man som uppskattar vintage så jag blir alldeles till mig:D
 
Föruton att det varit din farfars, så är ju Mora Atlet ett stenhårt märke.
Min absolut största klockångest är att jag bokstavligen söp bort min morfars Certina från femtiotalet. Det var den som triggade klockintresset. Jag tappade bort den vid ett fylle-fontänbad i Bollnäs. Det var 20 år sedan och jag mår fortfarande dåligt när jag tänker på det.


Man får hoppas att det var på sommaren...
 

Fistface

Friends of KS
Här är lite bättre bilder på fickuret.
Tavlan bär spår av att vara ganska gammal. Sprickan som går från 1 till 3 syns nästan inte för blotta ögat.
Fick-01.jpg

Insidan av yttre boettlocket. Serienummer 32460, ADF 0,800 och en tjäder (eller orre?) stämplat. Vid tjädern datumen 22-12-65 och 22-8-73. 65 stämmer med att mor fick klockan i julklapp det året. 73 vet jag inte. Hon hävdar med bestämdhet att den inte varit hos urmakare medan hon har haft den.
Fick-02.jpg

Ute vid kanten något ristat som jag inte kan tyda.
Fick-04.jpg

Insidan av inre boettlocket. Cuivre (koppar) och 32460 igen.
Fick-05.jpg

The business end. Inte en enda synlig inskription på verket. Jag drog upp den i går morse och det tickar på än. Min mor har tydligen dragit upp den ett par gånger i månaden under alla år.
Fick-06.jpg

Det var det. Har bildgooglat efter urverket, men inte hittat ett likadant. Samma med tjäderstämplen. Någon som har nån idé? Kommer att lämna in det till urmakare vid tillfälle.
 
Topp