• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Möglifiera trist AM-tavla

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

PJW

Audemars
2-Faktor
Tjipp!

Köpte mig en Seiko 6309-7040 från -81 på Z 22 gummi i förra veckan. Olyckligtvis satt en tråkig aftermarket tavla å visare i (dessutom fel sekund, men det är skitsamma). Så därför har jag tagit på mig uppdraget att sminka denna i övrigt helcharmiga gamla klassiker.

Klockan i det skick som jag fick hem den i:
image.jpeg


Första steget: band. Fick ett smakprov av KS egna läderjesus arbete när jag i födelsedagspresent fick en klockrulle gjord av just honom. Sjukt nöjd med den så jag tog å beställde ett tjockt och rejält läder av ovanstående - blev kalas om du frågar mig, så check på den.
image.jpeg


Nu blir nästa steg att ge sig på tavla å visare, eventuellt insert. Började med att lagom till fredagsmyset idag plocka bort tavla och visare (ja, tavlan sitter fortfarande på verket nedan).
image.jpeg


Så! Nu behöver jag lite tips! Hur tycker ni jag ska göra med denna tavla. Ugnsbaka? Fritera? Bryna? Woka? Lägga in? Har ni några bra erfarenheter så dela gärna med er så att jag har lite kött på benen inför morgondagens uppdrag.

Trevlig fredagskväll mögelvänner.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Baka i ugn å soyamarinera kan ge för rödbrun nyans. De Seikotavlor från den tiden jag sett brukar index bli gröna eller grå. @eriksson850 få se en bild på din! Här är min Sumo med camoindex som jag är delägare i:
image.png

Observera att Brian Johnson i AC/DC har lajkat bilden på instagram:cigar::cigar::cigar:
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Baka i ugn å soyamarinera kan ge för rödbrun nyans. De Seikotavlor från den tiden jag sett brukar index bli gröna eller grå. @eriksson850 få se en bild på din! Här är min Sumo med camoindex som jag är delägare i:
image.png

Observera att Brian Johnson i AC/DC har lajkat bilden på instagram:cigar::cigar::cigar:
Ah, fan vad bra! Vad är annars ett bra alternativ för att få till en lite dassig grön färg istället?

Heyhey! Jäklar vad fett. Den där är fantastisk.

Riktigt trist med en faketavla. Du fick inte lämna tillbaka? Du kanske visste det iofs?
Var 100% medveten om det, så ingen fara skedd!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Baka i ugn å soyamarinera kan ge för rödbrun nyans. De Seikotavlor från den tiden jag sett brukar index bli gröna eller grå. @eriksson850 få se en bild på din! Här är min Sumo med camoindex som jag är delägare i:
image.png

Observera att Brian Johnson i AC/DC har lajkat bilden på instagram:cigar::cigar::cigar:
Hittar inga bra bilder och har tyvärr inte klockan här.
Här är dem jag hittar.
IMG_20150531_152830_254.JPG
20160111_160703.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jäklar vilka läckerbitar. Så ugn och soja blir för rödbrunt, om man siktar efter realistisk patina på denna modell. Kan man då dra slutsatsen att detta inte är "äkta" åldersfärg? Ej min klocka.
image.jpeg
Vet inte om det är äkta patina, men om det är äkta så har nog klockan tagit in vatten vid något tillfälle?!
 

Hubbatix

Cartier
Yes, Suwa-dial utan bevels vid datumrutan avslöjar att den tavlan inte lämnat seikos fabriker iaf.

Jorå, bara det att de kan vara svåra att se eller fånga på bild ibland. Jag ingen Suwa-tavla att jämföra med hemma men på de sämre AM-tavlorna jag sett är texten klockan 6 ofta väldigt klumpig och alldeles för stor. Det var det jag reagerade på eftersom texten på din verkar överensstämma hyfsat i skärpa och storlek med en äkta. Ville mest försäkra mig om att det inte var en äkta tavla som blev marinerad i Vapenfett 101 och ugnskremerad... Men är nu övertygad om att du har koll på läget. :p

Jäklar vilka läckerbitar. Så ugn och soja blir för rödbrunt, om man siktar efter realistisk patina på denna modell. Kan man då dra slutsatsen att detta inte är "äkta" åldersfärg? Ej min klocka.
image.jpeg

Råkar ju faktiskt vara min klocka, det där. Ett hemmabygge och hopkok av delar från olika 6309or helt enkelt. Fick hem tavlan i detta skick, tror att den är från en vattenskadad klocka och inte fejkpatinerad.

Kastar upp en Q&D bild på mina två:
20160219_215555-01.jpeg
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Jorå, bara det att de kan vara svåra att se eller fånga på bild ibland. Jag ingen Suwa-tavla att jämföra med hemma men på de sämre AM-tavlorna jag sett är texten klockan 6 ofta väldigt klumpig och alldeles för stor. Det var det jag reagerade på eftersom texten på din verkar överensstämma hyfsat i skärpa och storlek med en äkta. Ville mest försäkra mig om att det inte var en äkta tavla som blev marinerad i Vapenfett 101 och ugnskremerad... Men är nu övertygad om att du har koll på läget. :p



Råkar ju faktiskt vara min klocka, det där. Ett hemmabygge och hopkok av delar från olika 6309or helt enkelt. Fick hem tavlan i detta skick, tror att den är från en vattenskadad klocka och inte fejkpatinerad.

Kastar upp en Q&D bild på mina två:
20160219_215555-01.jpeg
Ämen se på fan! Den är grym. Gällande tavlan kan du jämföra med den som @LongCon har i sin ovan. Det är en äkta suwa med tydliga bevels kring dagfönstret. Men jag håller med dig, den är fin i övrigt. Bra dock att du kollar innan jag smörjer upp tavlan med olivolja å gräver ner den på tomten i två månader! :D
 

Hubbatix

Cartier
Tack! Ja, jag är jäkligt nöjd med slutresultatet faktiskt.

Lite sorgligt att fejktillverkarna blir bättre och bättre även på dessa. När jag för några år sedan läste på lite om 6309orna så fanns det bara tavlor som var så löjligt tydligt aftermarket att det var plättlätt att skilja äkta från fejk. Får nog ta och uppdatera mina, åtminstone aningens, förlegade kunskaper i ämnet. :bookworm:
 
  • Like
Reactions: PJW

Gummo

Joker
2-Faktor
Jag skvätte vatten på mina grejer och in i ugnen, tycker det blev rätt schysst!
Innan du dunkar på soya eller liknande så kör ett tag i ugnen, kan bli rätt schysst effekt bara av det.
DSC_0122.JPG
Hur länge å hur varmt? Ska pvda min Aqualand och tänkte passa på att minska det gröna skenet lite.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp