• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mörker+tid=patina

ssp226

Cartier
Så patinan har inte ändrats sedan du plockade ut den? Finns vissa teorier om att indexen bleknar om den får UV-ljus på sig.

Inte märkvärt. Men så har den inte fått allt för mycket tid på armen heller. Den har dock inte legat i bankfacket.

Det finns många teorier om patina eller inte, men det finns inget enkelt svar. Vissa klockor förblir vita oavsett vad dom utsätts för och andra väldigt mörka. Jag önskar att mitt bankfack gjorde alla klockor mörkare, men så är det tyvärr inte. Dessa tre blev dock synligt mörkare under tiden de låg där.
 

ssp226

Cartier
Så patinan har inte ändrats sedan du plockade ut den? Finns vissa teorier om att indexen bleknar om den får UV-ljus på sig.
Plockade fram den nu och nu inbillar jag mig att den blivit någon nyans ljusare haha...jaja.

Den är då betydligt mörkare än när jag köpte den fortfarande.

Det blir dagens klocka för mig.



image.jpg
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Plockade fram den nu och nu inbillar jag mig att den blivit någon nyans ljusare haha...jaja.

Den är då betydligt mörkare än när jag köpte den fortfarande.

Det blir dagens klocka för mig.



image.jpg
image.jpg
Snyggt!

Är det generellt mörkare patina på grejorna i HK? Eller är det mycket som är tvivelaktigt? Man har hört båda... Ryktas en del att omålade tavlor etc. fast kan lika gärna vara smutskastning från andra.
 

ssp226

Cartier
Snyggt!

Är det generellt mörkare patina på grejorna i HK? Eller är det mycket som är tvivelaktigt? Man har hört båda... Ryktas en del att omålade tavlor etc. fast kan lika gärna vara smutskastning från andra.

Nja, kvoten är säkert samma som i resten av världen. Men man måste komma ihåg att det finns ÖVERLÄGSET flest klockor per invånare här så chansen att hitta en med patina är betydligt enklare här.

Ommålade tavlor finns så klart också. Men samma sak där, samma kvot som i resten av världen.

Smutskastningen som du talar om är nbtimes? Han är ingen jag skulle köpa av. Men vad jag förstått vinklar han klockorna när han tar kort, filter, lägger ut samma bilder på klockor och säljer en annan osv. Det är enkelt att få till bra patina när man tar kort också. Man behöver inte riskera att ha sönder tavlan.
 
Topp