Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Magnet nära klocka?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Manks, 9 april 2015.

1. Manks
    Trådstartare

Manks Bonde

Hej, har en gammal Chronograph suisse med ett boettlock i guld som sitter löst. Under boettlocket i guld så sitter ett annat boettlock fast i en annan magnetisk metall.

Nu tänkte jag fästa en magnetisk klisterremsa på guldlocket för att den ska sitta fast. Kan magnetremsan störa klockan?

Tack på förhand!
    M

2. Mr_Jonas

Mr_Jonas Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Fattade inte riktigt frågan, men magneter är inget bra en klocka! Avråder dig stark att göra det

yonsson gillar detta.
  3. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Låter synnerligen olämpligt. Urmakare ?

4. Mr_Jonas

Mr_Jonas Friends of KS

Från:
    Göteborg
  5. tictac62

tictac62 Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Hej!
    Vad du än gör så, inga magneter så nära verket, känner till Chrono Suisse kronografet, vet att boetten är tunn, och bakboetten väldigt tunn, därför får du problem att bakboetten lossnar lätt.
    antligen till guldsmed, helst en boettmakare, (vet inte om Tony Rosenberg som jobbade för Omega Sverige fortfarande jobbar eller är pensionär, han kunde allt om klockboettte, guldlänkar mm.)
    Annars är billigaste tipset dubbel häftande tape.
    Lycka till!
    ------------------------------------------------------------------------------
    Urmakare since 1981

6. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Måste ju gå att få det stt sitta på något annat sätt än med magneter.

7. Manks
    Trådstartare

Manks Bonde

Tack för snabba svar!

Jag behöver ju något väldigt svagt egentligen, bara som håller fast guldlocket när jag tar av och på klockan - resten av tiden så hålls det ju fast mellan klockan och armen.

Vill även undvika att dubbelhäftande tejp blir för stark och guldlocket går sönder nästa gång man försöker öppna locket (eftersom det är så svagt).

Annars får jag kolla med Tony kanske! ☺

Återigen, stort tack till alla som svarat!

8. nissehult

nissehult Friends of KS

Dubbelhäftande tejp?

yonsson gillar detta.
  9. nissehult

nissehult Friends of KS

Jag antar att det finns olika styrkor av dubbelhäftande tejp, precis som att det troligen finns olika styrkor av "magnetiska klisterremsor." Men båda lösningarna känns lite för mycket garage-hack och en mer permanent (men troligen dyrare) lösning är att föredra. Lycka till :)

10. Allinger

Allinger Torpare

Magneter är ett stort "NO-NO". Man kan ju till exempel se på vissa kronografer att grundläget på krono-visarna och ibland visarna för tidvisningen blir helt åt fanders när man har kommit i kontakt med magnetism. Det är många som jobbar i t.ex. klädbutiker som behöver larma av kläder har problem med detta!

Jag skulle gå in till valfri klockbutik och be att en urmakare ev. boettmakare får kika på det och se om det går att hitta någon lösning. Lycka till!

11. tictac62

tictac62 Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Jag har använt dubbel häftande tape, tunnare variant som har gått och ta bort. rodico kan oxå vara en lösning.
    Guldsmed som ska göra om den tunna bakboetten, kostar deg!

12. P-A

P-A Sir Spamalot

Från:
    Hälsingland
    Är klockan värd något för dig så gör iordning den.

13. Portofino

Portofino Präst

Från:
    Stockholm
    Magneter nära ett urverk är en dålig idé.

14. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Magneter fäster inte på guld!

Eurenius gillar detta.
  15. _jonte

_jonte Friends of KS

Tanken är god, och jag tror faktiskt det skulle funka alldeles utmärkt. Troligen blockar ferritlocket i princip all magnetism, om du inte sätter tejpen för nära kanten.
    Jag hade testat...

Men bästa lösningen är såklart att fixa baklocket så det sitter fast.. :)

Mårtenssons ur Brookfield