• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Magnetfält - begränsar de användningen av din klocka?

Oli

Omega
2-Faktor
Är man rädd för sånt här så kanske det är läge att köpa Quartz..
Hade för många år sedan en quartzare vars kronograf flippade över totalt efter en polare strök en magnet över klockan.

Behövde inte avmagnetiseras tror jag då den gick rätt i övrigt. Urmakaren fixade det på någon minut bara. Vet inte vad han gjorde med den dock.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Stanna gärna kvar, utan att fuska eller kolla på www, redogör för hur en demagnetizer fungerar. Använd gärna ordet hysteres.
Att vara medveten om att man ingenting vet är också en kunskap.jag inser att frågan är mer komplex. Att göra narr av undersköterskan kändes inte bra. Speciellt inte om man själv saknar kunskap. Jag kan inte mycket om magnetism, men tillräckligt för att förstå att urmakare inte har avmagnetiseringsutrustning för skoj skull.
 
Senast ändrad:
Att vara medveten om att man ingenting vet är också en kunskap.jag inser att frågan är mer komplex. Att göra narr av undersköterskan kändes inte bra. Speciellt inte om man själv saknar kunskap. Jag kan inte mycket om magnetism, men tillräckligt för att förstå att urmakare inte har avmagnetiseringsutrustning för skoj skull.
OK! Då missförstod jag ditt inlägg. Peace till dig och alla andra!
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Att vara medveten om att man ingenting vet är också en kunskap.jag inser att frågan är mer komplex. Att göra narr av undersköterskan kändes inte bra. Speciellt inte om man själv saknar kunskap. Jag kan inte mycket om magnetism, men tillräckligt för att förstå att urmakare inte har avmagnetiseringsutrustning för skoj skull.
Om @Undersköterskan formulerat sig lite annorlunda kanske det haft mer bäring. Nu tolkar nog många det som halvtokigt försäljningssnack från Omega.

Jag tror absolut att magnetfält kan påverka mekaniska klockor men som många vittnat om i den här och den ursprungliga tråden verkar det inte vara något större problem.
 
Om @Undersköterskan formulerat sig lite annorlunda kanske det haft mer bäring. Nu tolkar nog många det som halvtokigt försäljningssnack från Omega.

Jag tror absolut att magnetfält kan påverka mekaniska klockor men som många vittnat om i den här och den ursprungliga tråden verkar det inte vara något större problem.
Jag har sett intervju med Omegaperson, där personen påstod att en stor andel av klockor de fick in för reparation / justering var just magnetiserade. Rätt eller fel, who knows.
 
Klart denne säger så. Någon oberoende urmakare som INTE säljer Omega hade varit bättre som källa.
Precis, men som du kunde se i min tidigare länk, ofrei har 8 olika apparater för att få bort magentisering, plus en kompass för identifiering... Det säger väl nåt, att det inte är helt påhittat?
http://www.ofrei.com/page_220.html

Jag tror faktiskt inte heller att Omega och andra märken skulle lagt så stora resurser på icke-magetiska material om det inte fanns någon verklig vinst i det. Tänk även på riskerna de tar med ny teknik vad gäller garantier och missnöjda kunder. Och så stor del av Omegas marknadsföring är inte de anti-magenetiska-egenskaperna, även om de säljer lite på det så klart.
 
Senast ändrad:

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Kanske skulle köpa mig en sån där avmagneteserare. Inte ovanligt att klockorna ligger bredvid ipaden, jag har även induktionshäll, mikrovågsugn, gitarförstärkare m.m. hemma. Tex varje gång jag reser så åker alltid klockan ned i handbagaget precis invid ipaden och mabooken :eek: Det måste det vara ett smått mirakel att alla mina klockor håller tiden väl.
Ska ta fram en av mina orienteringskompasser sen och kolla om mina klockor ger utslag.
 
Kanske skulle köpa mig en sån där avmagneteserare. Inte ovanligt att klockorna ligger bredvid ipaden, jag har även induktionshäll, mikrovågsugn, gitarförstärkare m.m. hemma. Tex varje gång jag reser så åker alltid klockan ned i handbagaget precis invid ipaden och mabooken :eek: Det måste det vara ett smått mirakel att alla mina klockor håller tiden väl.
Ska ta fram en av mina orienteringskompasser sen och kolla om mina klockor ger utslag.
OK, jag tror dock kompassnålen skall vara så liten och lättupphängd som möjligt, se ofries.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag köpte en Panerai från Nymans ur 2013. 2015 gick jag dit för att klockan gick för fort och hade gjort det från inköpsdagen. Jag tänkte att de skulle serva den innan garantitiden gick ut, men de avmagnetiserade den och sen dess håller den tiden bra.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Jag köpte en Panerai från Nymans ur 2013. 2015 gick jag dit för att klockan gick för fort och hade gjort det från inköpsdagen. Jag tänkte att de skulle serva den innan garantitiden gick ut, men de avmagnetiserade den och sen dess håller den tiden bra.
Någon idé om vad som kan ha magnetiserat den?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Precis, men som du kunde se i min tidigare länk, ofrei har 8 olika apparater för att få bort magentisering, plus en kompass för identifiering... Det säger väl nåt, att det inte är helt påhittat?
http://www.ofrei.com/page_220.html

Jag tror faktiskt inte heller att Omega och andra märken skulle lagt så stora resurser på icke-magetiska material om det inte fanns någon verklig vinst i det. Tänk även på riskerna de tar med ny teknik vad gäller garantier och missnöjda kunder. Och så stor del av Omegas marknadsföring är inte de anti-magenetiska-egenskaperna, även om de säljer lite på det så klart.
Jag tror Omega lägger stora resurser på att sticka ut från mängden med något och att de skapar ett icke-problem med hjälp av marknadsföring. Det är nog bara Omegas fanboys som blir upphetsade.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag tror Omega lägger stora resurser på att sticka ut från mängden med något och att de skapar ett icke-problem med hjälp av marknadsföring. Det är nog bara Omegas fanboys som blir upphetsade.
Menar du att magnetism är ett icke-problem för klockor, och därmed att Rolex Milgauss och IWC Ingenieur (för att nämna några) hänger på "bluff"-reklamen, eller tycker du bara att Omega blåser för mycket i reklam-trumpeten?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Någon idé om vad som kan ha magnetiserat den?
Nej, jag har ingen aning. Troligen någons unge som satt i Panerais förpackningsrum och spelade spel på en iPad. Kanske har Panerai ett HIFI-företag som närmaste granne eller så använder Nymans ur ugnen i en induktionshäll som lagerplats.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Nej, tror IWC och Rolex har det mer som en gimick.
Ok. Jag säger inte att dagens moderna klockor inte klarar av att motstå magnetism än gårdagens klockor, men nog har väl ändå magnetism varit ett problem? VC var först, sen kom Tissot. Engelska militären hade antimagnetism i sin kravspec på armbandsur från JLC och IWC. Rolex, PP, UN, etc. har alla fjädrar i specialmaterial där en drivande egenskap är motståndet mot magnetism.
http://iwmagazine.com/news-and-now/20151005/history-anti-magnetic-watch/

Personligen tycker jag inte att det känns som en gimmick från företagens sida. Sen så kan jag ju ha åsikter i hur företagen basunerar ut meddelandet att deras urverk står emot magnetism. Men de flesta märkena är ju rätt så duktiga på att koppla ihop just deras klockor med viktiga historia händelser, personer och egenskaper...
 
Är väl inte för inte som IWC och Omega tog fram klockor speciellt för ingenjörer som pyssla med kärnkraftforskning?! :) Men nej, tror inte man behöver vara orolig av vardagliga prylar! :)
Äntligen en vettig input i denna fråga. Hittills har det varit som om man skulle diskutera om en vattenrädd människa behöver klockor med vattentäthet godkänd för dykning. Bra att du tog upp att det faktiskt finns yrken där man troligen befinner sig i starka magnetfält i högre grad än i vardagssituationer. Och det gäller nog inte bara ingenjörer inom kärnkraftsindustrin. Jag gissar att många industriarbetare inom den tunga elintensiva industrin väldigt ofta jobbar med maskiner som är lite kraftfullare än stereohögtalarna hemma.

Därmed inte sagt att JAG vet hur kraftiga magnetfält man utsätts för där och hur klockor klarar dem, men jag skulle tycka att det vore intressant om nån som vet blandar sig i denna tråd. Om det skulle vara så att tung industrimiljö kan störa gången på en klocka är ju faktiskt det lika intressant som hur vattentät en klocka är. Eller är det verkligen så att det bara är sportdykare här som tycker att det är kul med en klocka med minst 200 m vattentäthet?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Menar du att magnetism är ett icke-problem för klockor, och därmed att Rolex Milgauss och IWC Ingenieur (för att nämna några) hänger på "bluff"-reklamen, eller tycker du bara att Omega blåser för mycket i reklam-trumpeten?
Jag menar att det är ett icke-problem för en stor majoritet av dem som bär klockorna. Vi befinner oss i de vardagliga miljöer som Omega beskriver i sin video helt utan problem.

Jobbar man på ett kärnkraftverk, som nämndes ovan, eller i någon miljö där mycket magnetism förekommer kanske det kan vara ett problem.

Tycker man kan jämför det lite med min egen Rolex som klarar 3900 meter helt i onödan för min del. Det skulle räcka med 10 meter för 95% av bärarna och 200 meter för resterande men lik förbannat används det i marknadsföringen.
 
Nej, tror IWC och Rolex har det mer som en gimick.

Jaså?
Senast förra veckan gjorde jag en service på ett verk där samtliga saker fungerade väl och ändå gav den konstiga utslag, var inte isokron i svängningarna och hade dålig amplitud. Efter att ha avmagnetiserat verket i en Gaussmaskin och lite justeringar efteråt gick den felfritt.
Att magnetism är en gimick är helt inkorrekt, och samtliga vettiga urmakare kommer intyga detta.
Omegas nya 8000/9000 verk är dock lite väl ombyggda för att vara antimagnetiska då det är 95% av de gaussfel som uppstår som sätter sig i spiraler som oftast är gjorda i stål. Eftersom ovannämnda verk inte har spiraler gjorda i stål utan har spiraler i kisel så kan de därmed inte påverkas av gauss.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Jaså?
Senast förra veckan gjorde jag en service på ett verk där samtliga saker fungerade väl och ändå gav den konstiga utslag, var inte isokron i svängningarna och hade dålig amplitud. Efter att ha avmagnetiserat verket i en Gaussmaskin och lite justeringar efteråt gick den felfritt.
Att magnetism är en gimick är helt inkorrekt, och samtliga vettiga urmakare kommer intyga detta.
Omegas nya 8000/9000 verk är dock lite väl ombyggda för att vara antimagnetiska då det är 95% av de gaussfel som uppstår som sätter sig i spiraler som oftast är gjorda i stål. Eftersom ovannämnda verk inte har spiraler gjorda i stål utan har spiraler i kisel så kan de därmed inte påverkas av gauss.
Håller du med Omega om att problemet är hårtorkar, routers, mikrovågsugnar osv?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Allt som har en magnetisk spole genererar gauss.
Så kan det säkert vara men frågan kvarstår: Är normalt användande av en hårtork, en mikro osv ett problem för gemene man?

(Jag kräver dig inte på ett svar utan är mer ute efter det orimliga i att mekaniska klockor skulle ligga i farozonen för så vardagliga saker :) )
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Jaså?
Senast förra veckan gjorde jag en service på ett verk där samtliga saker fungerade väl och ändå gav den konstiga utslag, var inte isokron i svängningarna och hade dålig amplitud. Efter att ha avmagnetiserat verket i en Gaussmaskin och lite justeringar efteråt gick den felfritt.
Att magnetism är en gimick är helt inkorrekt, och samtliga vettiga urmakare kommer intyga detta.
Omegas nya 8000/9000 verk är dock lite väl ombyggda för att vara antimagnetiska då det är 95% av de gaussfel som uppstår som sätter sig i spiraler som oftast är gjorda i stål. Eftersom ovannämnda verk inte har spiraler gjorda i stål utan har spiraler i kisel så kan de därmed inte påverkas av gauss.

Hade Rolex seriöst sett de som ett problem så hade de nog gjort som Omega och gjort verket på samma vis. Att göra som de gjorde var snarare en hyllning till en gammal modell och inte ett seriöst försök att göra klockan antimagnetisk. Det görs ju som du själv nämner enklast i en antimagnetisk spiral vilket Rolex kör vad jag vet.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag hoppas att foliehattarna i denna tråd inte kör bil med sina klockor på. Framförallt inte en med bensinmotor, hybrid eller elbil :)
 
Topp