• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Magnetiserad Omega-klocka

Sleipner42

Breitling
Har en vintage omega från 50-talet som jag servade för ett halvår sedan. Helt plötsligt förra veckan började den gå alldeles för snabbt, och inte bara lite för snabbt utan 15min på timme för snabbt. Jag mindes inte att jag tappat eller slagit i klockan så tyckte det var lite konstigt, den var även fin i uppdraget. Men iallafall så ringde jag Antikurmakaren i Malmö, där jag servade klockan. Jag fick svaret att jag måste slagit i klockan och var välkommen in med den. Lite tråkigt tänkte, jag eftersom garantin knappast täcker det.

Jag åkte in med klockan och beskrev problemet, var inte Per som var där utan en yngre jättetrevlig kille. Det första han frågade när jag sa att jag inte mindes att klockan fått någon stöt var om jag varit i närheten av något magnetiskt. Då kom jag på, att vi i veckan haft föreläsningar om magnetism på fysiken, där vi även fått testa experiment med magneter och magnetfält.

Killen öppnade klockan och bekräftade att den blivit magnetiserande. Det tog 5 min sen hade han avmagnetiserat den och nu gick klockan precis lika bra som innan! Inget skadat, Phu...!

Fick även berättat för mig att det är fjäder i balanshjulet som är mest känslig för magnetfält, eftersom när den i magnetfält blir magnetisk drar den ihop sig och kan då inte snurra som vanligt, och klockan går därför för snabbt.

Killen bjöd även på den snabba "reparationen", stort tack till Antikurmakaren för snabbt och trevligt bemötande, rekommenderar verkligen honom!

Någon mer som upplevt liknande problem? Eller är vanligare på gamla ur?
 
B

Banankontakt

Guest
Kör själv med milgauss så jag hoppas att jag ska slippa dylika problem!

Schysst av antikurmakaren att bjuda på avmagnitiseringen! :)
 

Sleipner42

Breitling
Undrar hur stor del av klockor som går dåligt beror på magnetism, magnetiska fält finns ju på rätt många ställen runt omkring oss.
 
Topp