• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Passaround Magrette passaround - intryck och tankar

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Nu är Maggan hos mig! Första intrycken är, att den INTE känns för stor, även fast jag har smal handled. Tyvärr så pass smal att innersta hålen på lädret och gummit inte räcker. Fast det gör egentligen inget, då jag tycker den ser bäst ut på det nato, som jnordb lät följa med. Känns som en toolig klocka och ganska prisvärd, so far...





 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Snart ska Maggan vidare till nästa på listan, så tänkte dela med mig av lite fler intryck... Som sagt snygg som beater, men hade personligen valt den i PVD-utförandet. Tänk dig den på ett svart velcro med lite sliten boett :)

Vidare... Lite plastig känsla och ljud i vridringen, samt att lite billig känsla i kronan då man ställer tiden. Kanske beror på urverket, som dock gör jobbet, för det priset. Testade tidhållningen senaste dygnet, då den mestadels bara fått ligga still. Saktade sig väl ca 10 s på 24h, så det är väl helt ok. Har inte så mycket mer att tillägga, som vintagenörd. Jo förresten, lumen kan jag inte direkt uttala mig om, men den lyser betydligt mycket mer än mina andra klockor ;)

Slutsats: Överkomligt pris för en rejäl och cool beater i Paneraiinspirerad boett, men då gärna i PVD.

Första 3 bilderna lånad från hemsidan...




Storleksjämförelse med en 41 mm...





 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Stafettpinnen är överlämnad. Sorry theargonaut att det inte blev så lång pratstund. Hade lite för många ärenden på min "lediga dag". Nu blir det klämma och känna ett par dagar.
GSaGQgO.jpg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Stafettpinnen är överlämnad. Sorry theargonaut att det inte blev så lång pratstund. Hade lite för många ärenden på min "lediga dag". Nu blir det klämma och känna ett par dagar.
GSaGQgO.jpg
No probs! Du såg alltså min trånande blick efter att få klämma på din Oris ;-) Ser fram emot en jämförelse med din Benarus.

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Då var det dags att lätta hjärtat lite om mina tankar och intryck av Magrette. Tänkte göra detta genom en liten jämförelse mellan denna och en Benarus Moray 1 jag kommit över för inte så länge sedan. Två micromärken med rätt lika utföranden och innanmäten. Ska inte bli för teknisk utan försöka ge en liten känsla av de båda.

ZqIlOWU.jpg


Till att börja med kan vi ju peka ut de uppenbara likheterna. Framför allt boettens form. De är mycket lika och endast någon grad på någon vinkel som avviker. Finishen är i stort sett likvärdig. Morayn har fler borstade ytor och upplevs då lite mer nedtonad.

ZI7eWXu.jpg
2xqglx4.jpg
fHB5ESN.jpg


Den svarta vridringen tillsammans med den blå tavlan och gula detaljer ger Magretten en mycket sportigare känsla och utseende än sin motpart som har ett lugnare intryck med renare tavla, ss vridring och enklare siffror. Att notera till Magrettens nackdel är dess glappande vridring. Kunde gjorts mycket bättre.

CbKgAtZ.jpg

oQL3ayi.jpg


Insidan är likvärdig. Pålitliga men skramliga Miyota verk. 9015 mot 8215. Morayn är dock några år äldre med sitt 8215 men har exakt samma i nyare modeller.

mY81K9I.jpg
y0pJ6Tx.jpg


Båda kvalar in på 44 mm så det är ingen liten klocka. Dock upplevs Morayn större ändå pga större tavla och vridring i samma färg som boetten.

Har svårt att utse en klar vinnare då de faktiskt är otroligt lika på så många plan så då faller det på tycke och smak. Prismässigt spelar de även där i samma liga. Men den enda klara skillnaden är givet att Magretten är mer sportig och ser ut att trivas i vattnet. Kan se mig själv äga en till nästa sommar så... JWood Watches, where is my watch? ;)
sy9dPfM.jpg
 

JWood Watches

Breitling
Good stories again! Nice comparison between the magrette and the benarus. It both are watches appealing to the same target groups. My preference will be obvious, but not exactly on the product part (although miyota 9015 really is a step up from the 8215), but in the person of Dion in Auckland. He has been such a joy to work with now already for more than 5 years. He puts a lot of his soul into it and stays a real person, not a "business". That in my eyes is the biggest part of the magrette success. We want to be small(ish), growth is not a target as such. It just happened but Dion even tries to restrict it a bit. Otherwise the soul will escape. I like that in a brand. And try to act in the same way for my customers. That is where magic sometimes happens.
 

P-A

Sir Spamalot
Använde mig av vår rabatt och beställde en TIKI PVD, gillar den rena tavlan och robusta klockan, känns som om den tål en hel del. Hade kanske tänkt mig en PVD-Sinn men detta är också en kul klocka. Tack Stephan för perfekt service!


Sent from my iPad using Tapatalk HD
ne8amajy.jpg

Åhhh, visst är de trevliga! :)
Jag är väldigt nöjd ned min!
 

P-A

Sir Spamalot
Här kommer några fler bilder.
jag får dock inte till filmen. Jag får inte ur den ur kameran.
Jag har aldrig haft problem med det förut, den syns bra i kameran men den finns inte när jag öppnar upp i datorn.

P1020308_zps8de2b9f8.jpg

Först så märker vi ut hur det ska bli.

P1020309_zpsd4edae85.jpg

När vi har kört ett tag.

P1020356_zpsc534bce8.jpg

Nu har det gått en vecka.
P1020358_zpsfbfa9c34.jpg
 
Topp