• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mainspring seiko 6139

Tompaz

Omega
Håller på att renovera min 6139-6002 och har sökt på info hur man på rätt sätt ska applicera fett samt olja på barrel och mainspring. Gör jag rätt om jag lägger fett (moebius 8300) på 3-4 punkter på väggar barrel samt rengör och oljar in mainspring (moebius D5) ? Om man hittar en ersättnings mainspring på cousins och väljer att montera en ny då räcker det väl om man bara fettar in väggarna barrel ?
Tacksam för hjälp.
 

Martin Lovasz

Audemars
Man kan lägga en lite droppen 8200 men egentligen skall inte detta behövas fast gör det då det är en ny fjäder. Man använder en typ av torrt glidmedel och den sitter inte på kanten av fjädern som när man fettar in den själv.
 

rogart-63

Patek
Vissa använder 8301 till fjädern då det påminner om Seikos egna S-4 fett. Själv brukar jag lägga en klick 8217 på trummans kant och en klick eller två 8200 på fjädren. Blandar sig säkert ändå så småningom? Men har funkat bra än så länge.
 

rogart-63

Patek
Är det ett A eller B verk? Är det ett A verk så kan du använda samma som till 6309A verket. Vad är det för fel på det gamla?
 

rogart-63

Patek
Senast ändrad:

Tompaz

Omega
Inget fel vad jag kan se men har en till som ska servas så om behov finns så vet jag vad jag ska köpa.
 
Topp