• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MAKARA Octopus har landat! Mitt andra försök att starta en tråd :)

nydde

Omega
MAKARA Octopus

Efter nästan exakt ett år så har Octopus nummer två landat i Sverige, några månader efter syskonet.
Nadim som äger Makara har gjort en lyckat lansering av sin första modell. Men det gick inte helt
smärtfritt. Inget unikt i microvärlden och speciellt inte när det gäller en första lansering.

14820909335_037fac4583_b.jpg



Det är absolut en risk att ge sig in en pre-order med ett nytt företag och jag var helt införstådd
med att det kanske inte skulle komma någon klocka. Jag kände mig dock trygg hela vägen, lite av en lyx i
sammanhanget.

Eller så fick jag bara njuta av min naivitet och hade turen att det funkade. :)

14840742723_8e112b8f03_b.jpg


Allt började för lite drygt ett år sedan när jag småletat efter något lite kul i brons, gärna
en dykare men som inte var för lik något jag redan ägde. Och som inte kostade en förmögenhet.

14226053248_b89cf48b43_b.jpg


Såg tråden som Nadim startat på ett annat stort internationellt forum och följde projektet under en tid innan
jag slog till. Framförallt för att jag gillade huset och ett bra pris.

Så började väntan. Jag var helt inställd på att det skulle ta tid och att det antagligen skulle bli en del strul.
Mycket riktigt, först så lyckades fabriken montera 60 istället för 120 bezels. Allt skickades tillbaka. En del
fick panik men jag tog det med ro, det var ju inte bråttom.

14658507849_d3da96276a_b.jpg



Företaget Makara ägs och drivs av Nadim från Kanada. Octopusen finns i brons och stål och det tillverkades
tvåhundra av varje modell. Varje modell har fyra färger: svart, blå, brun och grön, dom två sistnämnda äger jag.

14823603914_0085a9bbf7_b.jpg


Det jag gillar:

Huset är helt klart ett stort plus. Sen så tycker jag att olika armband påverkar looken
mycket vilket jag gillar.

Minus:

Fjädern i bezeln är lite slapp och den skulle behöva vara stabilare. Är inget problem
för mig men kan tänka mig att det kan störa andra.

14865019593_589ffdc15b_b.jpg


Lite data:

Case: CuSn8 Bronze
Case Diameter: Ø 44mm - 52mm lug-to-lug length
Caseback: 316L Stainless Steel with engraved design and serial number
Crown: 7.5mm x 4.6mm - screw-down
Crystal: Domed Sapphire - with AR coating inside (5mm thick at thickest point)
Thickness: 15.75mm
Lug Width: 24mm
Bezel: Sapphire - Unidirectional - 120-click
Lume: SuperLuminova C3 - application on hands, dial, and bezel
Movement: Miyota Calibre 9015 Automatic - 24 jewels - hacking seconds - 28,800 bpm - 42h power reserve
Water Resistance: 200m / 20 ATM / 660ft
Strap: Black rubber diving strap & Brown leather strap

Tack för mig!

14226053248_b89cf48b43_b.jpg


14818541394_cc77038627_b.jpg
 

MAK

Friends of KS
Cool dykare. Har funderat på bronsdykare, men ännu inte handlat någon. Vad kostar en sådan häringa?
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Ser cool ut, däremot ett stort frågetecken till glaset.
Jag är allergisk mot glas som bryter. Har sålt 2 st IWC dykare på grund av förstoringseffekt
likt klockkopior.
/j
 

Krantz

Breitling
Kul läsning och riktigt snygga klockor! Är det ännu möjligt att på något sätt få tag på en Octopus?
 

nydde

Omega
Ser cool ut, däremot ett stort frågetecken till glaset.
Jag är allergisk mot glas som bryter. Har sålt 2 st IWC dykare på grund av förstoringseffekt
likt klockkopior.
/j


Du har helt rätt, den förvränger ganska mycket om man kollar på klockan från sidan. Inget jag stör mig på dock. Det är en kulklocka för mig :)
 

nydde

Omega
Kul läsning och riktigt snygga klockor! Är det ännu möjligt att på något sätt få tag på en Octopus?


Tror alla sålde slut innan första var levererad, men det kommer nog ut några på andrahandsmarknad. Sett någon på WUS
men till lite överpris. Får se om jag kommer behålla båda, lite overkill med två.
 

nydde

Omega
Okey nu har det gått ett par dagar och jag har kommit på lite saker som jag behövde komplettera.

Ett förtydligande på bezeln till att börja med, klicken är helt okey enligt mig. Problemet ligger i att
det går att "backa" den en liten bit även fast den bara ska gå att rotera åt ett håll. Det var ett känt
problem som diskuterats en del innan Nadim skickade ut klockorna och något "man får leva med"

I praktiken stör det mig inte men det tar ner den kompletta kvalitetskänslan lite.

Nu kommer vi till det negativa som jag helt glömde att ta upp. Armbanden som följer med.
Gummibandet är helt klockrent enligt mig. Älskar det. Och det var det ända bandet som skulle
komma med klockan. Nu har det skickats med 2 extra band som plåster på såren för att leveransen
blev sen. Enligt mig kunde han struntat i det då dom två extra banden är kass.

Samma där drar ner lite av helhets bilden. Då jag kastat dom två banden åt sidan direkt när jag fick klockorna
så tänkte jag inte på det.

Nu till lite förklaring. Jag använder gummibandet "upp och ner" här på bilden så ser ni dom två extra banden och
baksidan på gummit som ska vara upp.

14864232794_c3ce80b0fa_b.jpg




Så här ser det ut när man vänder på det vilket jag gillar mer.

14866674845_d62cff6f5f_b.jpg



Och till sist så kommer en bild på lådorna som dom levereras i.

14866353242_b23dc5c4f3_b.jpg


Tack för mig!
 
Topp