• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Maldiverna - tips och råd

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Tänkte ta med mig familjen på semester till Maldiverna. Någon här på KS som varit där och vill berätta något?
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Vart där, men var ett tag sen.
Det är fint
Behövs inga skor (såvida ni inte bokat någon superfin ö där de har klädkod)
Ta med solskydd och snorklingsateraljer
 

Oew

Rolex
Alimatha är riktigt fint, sen är det självklart härligt att snorkla/dyka. God men enkel mat enligt min erfarenhet. Överlag ett riktigt härligt ställe att semestra på men låångt flyg (skönt utan tidsskillnad dock)
 

k0ltrasten

The Bird
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ska dit i slutet av året, ser fram emot att höra tips. Har dock inte så mycket att addera just nu.
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Var där för exakt fyra dagar sedan, bad min fru att lämna mig och åka hem. Vi var på Sun Island som var sådär (god mat och trevlig/hjälpsam personal), åker jag till Maldiverna igen kommer jag definitivt åka till en mindre resort/ö. Frun (som är dykare) tyckte att det var det bästa stället hon har dykt på.
Ta med snorkelutrustning och gopro eller något liknande.


Lite bilder:

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Har endast varit på Kuredu, detta var dock över 10 år sedan. Men då var det fantastiskt. 40 min att promenera runt ön, 5 meter till fantastisk snorkling. Använde inte skor eller tofflor på 3 veckor.
Sen finns det ju dykutflykter och lite sånt.
Ahh, paradis.
 
D

Deleted member 4412

Guest
Dra ett pm till mej då min bästa polare är konsult åt ett hotell där, 5-stjärnigt såklart;).
Alltifrån egen bungalow vid stranden med egen butler till "enklare" sviter:)
 

ZtaFfaN

Panerai
2-Faktor
Blev bjuden av min sambo till Como Cocoa Island, eller Makunufushi som det egentligen heter, förra året. En liten ö med bungalows i vattnet (de får inte plats på land). Man gick runt hela ön på 5 minuter. Ligger ca 30 min båtfärd från Malé, som är huvudstaden och där du landar. Bor du långt borta från Malé så blir det sjöflygplan. Man känner igen piloterna, för de är alltid barfota. Ön vi var på är inte lämplig för barn. Det är snorkling, dykning, softa och vuxenkramas som gäller. Många bröllopspar. En gång när vi snorklade så simmade en blacktip reefshark förbi med ca 10 m marginal. De äter tydligen inte människor men jag blev skiträdd, tror jag hyperventilerade i snorkeln. Den var säkert 5 m lång, fast min sambo säger att den bara var 2. Akta er också för stingrockor, drakfiskar och stonefish. Dom är de gott om. Simmade med ögon i nacken hela tiden. Fy f..
Sanden är inte sand, utan krossade o malda snäckskal, därav den vita färgen. Magiskt.
Resan landade på drygt 200k för 10 dagar. Men då ingick det i alla fall bizzniz class och 1/2 pension. Mellanlandning i Istanbul, känns kanske sådär idag. Spånken kostade extra. Det är ett muslimskt land så drickat är skitdyrt. Inget fick man ta med sig dit heller.
image.jpg
 

azcii

Patek
2-Faktor
Tar upp denna tråd igen... Hur långt kommer man med en totalbudget på säg 60-70k för två? Om man vill resa bort i typ 1 vecka? Har såklart sökt lite resor, men finns så många olika öar att välja mellan, väldigt förvirrande.
 

huggix

Omega
Fan jag hade en resa bokad dit förra hösten via Singapore, självklart blev den inställd pga Singapores inresereglert. :banghead:
W Maldives såg inte tråkigt ut alls..
 

Reverso

Panerai
Varit på Maafushi, vilket är en public island. Gillar du vattenaktiviteter så är det kanon. Otroliga snorkelturer, dyk, kvällsfiske där man äter sin fångst osv. Men det finns absolut ingenting att göra på ön.
 
Topp