• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Man bör kalla saker och ting vid deras rätta namn

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Därför tycker jag att vi nu en gång för alla reder ut begreppet 'after market'. I min mening så är det en omärkt del som det inte är några problem att inneha. Jag har dock flera gånger beskådat hur folk klankar ner på after market i köp&sälj-delen. En av dessa gånger kom man snabbt fram till att det "bara var no name". Jag har länge levt i villfarelsen att no name och after market är samma sak. För att få lite extra kött på benen har jag försökt mig på att googla, men när alla har olika åsikter som de vet stämmer överens med verkligheten är det svårt att komma fram till något.
På ett forum med en relativt stor handelsdel tycker jag att ett ärende likt detta självklart inte kan vara en tolkningsfråga, och därför ställer jag frågan;
Vad innebär egentligen after market?

Om det finns liknande begrepp som är svårtolkade så går det alldeles utmärkt att diskutera även dessa i denna tråd.
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Men om t.ex. länkar till seiko så som super oyster från WJean/Yobokies/Tongchoy klassas som after Market så är det ju inga no name direkt då de kommer med Seiko clasp. Eller tänker jag fel?
 

Norra

Panerai
Men om t.ex. länkar till seiko så som super oyster från WJean/Yobokies/Tongchoy klassas som after Market så är det ju inga no name direkt då de kommer med Seiko clasp. Eller tänker jag fel?

Kommer de med Seiko-clasp eller är de tillverkade av Seiko och sålda via olika butiker? I såna fall är det ej aftermarket. (om Seiko tillverkar dessa).

+1 på att aftermarket och no-name är detsamma. Dock är det väl inte alltid okej, och att berätta att något är aftermarket i t. ex. köp o sälj anser jag är ett måste.
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
att berätta att något är aftermarket i t. ex. köp o sälj anser jag är ett måste.

Inte tu tal om saken!

Dock är det väl inte alltid okej

Dock delar jag inte bilden av att det är "okej" att bära, finns många här som inte tycker det.

Okej vet jag inte. Men det är inte original.

Vad jag vet så har jag själv inget aftermarket, och planerar för den delen inte heller att skaffa det, men vad är det som inte är okej med t.ex. denna länk? https://klocksnack.se/threads/fsot-tudor-7017-date-day-jumbo.12845/
 

Norra

Panerai
Inte tu tal om saken!







Vad jag vet så har jag själv inget aftermarket, och planerar för den delen inte heller att skaffa det, men vad är det som inte är okej med t.ex. denna länk? https://klocksnack.se/threads/fsot-tudor-7017-date-day-jumbo.12845/

Jag tycker det är lite ful med aftermarket/no-name (ej alltid utseendemässigt, dock lite som piratfälgar på bilar), fast det gäller väl helt ärligt talat lite finare märken. Seiko tycker jag är skitsamma. Bara min åsikt dock.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bojke

Det är ju okej om man vet att det Inte är original och det inte spelar någon större roll för ägaren/köparen.

Det är inte okej om man inte vet att det är aftermarket och tror att man har en klocka som är helt original.

Jag har inga problem med aftermarket så länge det inte är ett varumärkesintrång eller om det mörkas. Även om jag personligen vill att mina klockor ska vara original (oavsett om det är en dyr eller billig klocka).
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Bojke

Det är ju okej om man vet att det Inte är original och det inte spelar någon större roll för ägaren/köparen.

Det är inte okej om man inte vet att det är aftermarket och tror att man har en klocka som är helt original.

Jag har inga problem med aftermarket så länge det inte är ett varumärkesintrång eller om det mörkas. Även om jag personligen vill att mina klockor ska vara original.


Då är vi överens.
 

POO

Panerai
Nu har väl jag inte något emot eftermarknadadelar som är omärkta, förutom då sådant som visare, vridringainlägg osv som är svåridentifierat, men är verkligen en oyster- eller jubilee länk helt identisk med originalet förutom märkningen OK egentligen? Vad är skillnaden mot att köpa en hel klocka? Nu är det ju juridiska gränsdragningar bortom mitt förstånd men IKEA fick inte sälja ficklampor som såg ut som mag lites tex.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
"Aftermarket" är den sekundära marknaden, efter att den ursprungliga produkten sålts på primära marknaden. "Aftermarketdelar" är vanligen reserv- eller servicedelar. De kan vara tillverkade av orginaltillverkaren (OEM - Original Equipment Manifacturer) eller någon annan. Ibland kallas de sistnämnda för piratdelar om de inte tillverkas på licens från OEM.

"Aftermarket" behöver alltså inte vara något dåligt, särskilt inte om det handlar om delar som licenstillverkas efter OEM-specifikationer.

När det gäller detta forum, så tror jag många av oss använder ordet "aftermarket" på samma sätt som "piratdelar". Risken med piratdelar är att de inte följer den ursprungliga tillverkarens specifikationer, med bristande funktion och kvalitet som konsekvens. Det är inte bra. En eftermarknadsdel som tillverkats efter OEM-specifikationer ska förstås vara identisk med en del tillverkad av den ursprunglige tillverkaren, dvs fungera bra.

"no name" är, enlig min mening, ett annan fras för "generika", men med skillnaden att "no name" ofta handlar om en påtaglig designstöld utan licens eller tillstånd, där man endast låtit bli att kopiera ursprungsproduktens varumärke. Det är förstås inte bra. Dessa tillverkare klarar sig undan, just för att de låter bli att namnge sin produkt.

A
 

Ingenjören

Panerai
2-Faktor
I mina ögon inte alls en omöjlig fråga. Aftermarket är ett begrepp inom många industrier och marknader och behöver inte alls betyda att det är "oäkta" delar. En "maskin" eller "produkt" säljs av en nyförsäljnings avdelning, det kan vara en bil, industrimaskin, iPad, KLOCKA!!! eller vad som helst. Direkt efter affären hanteras alla garantier, reparationer, service samt reservdelar av en eftermarknads avdelning (after market). Nu är dock denna marknad hårt konkurrensutsatt men hanteras likväl av både ursprungsleverantören och konkurrenter. Som exempel blev för ett antal år sedan bilindustrin (tack och lov) av med sitt monopol på begreppen "originalservice" eller "original delar" så alla garantier gäller även om t.ex. Mekonomen servar en ny bil. Så ordet eftermarknad kräver en förtydling i sitt sammanhang då det i sig inte avser det ena eller det andra. Köps ett nytt spänne direkt i från Rolex så är det likväl en "after market produkt".

Sorry acce1999, vi var inne på samma tema, men du hann före :)
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
acce1999 har ju rätt generellt, ...fast på klockor känns det som om piraterna helt har kapat begreppet "aftermarket" och att vi entusiaster då (för att göra det enklare för de mindre informerade) helt enkelt likställer pirat=aftermarket

och sen kallar allt OEM för originaldelar, även om det egentligen är en eftermarknadsdel, tex ett rolex bygelspänne till en klocka som bara levererades på länk från fabrik i original,

jag tycker att det är en bra begreppsbildning, för att den viktiga skillnaden i den här branschen går mellan originaltillverkare och (generellt sett sämre) kopierade delar, det är inte så vanligt att det säljs delar tilverkade på licens efter originaltillverkarens specifikationer???
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Inte tu tal om saken!







Vad jag vet så har jag själv inget aftermarket, och planerar för den delen inte heller att skaffa det, men vad är det som inte är okej med t.ex. denna länk? https://klocksnack.se/threads/fsot-tudor-7017-date-day-jumbo.12845/
Den där annonsen är inte bara OK. Den är fan ett mästerverk. Annonsernas konung. Tutti di annonso tutti. Jag kan gå i god för annonsören också. En trevlig lirare. Genomhederlig. Och snygg. Snygg som fan.

Vad gäller trådämnet, så tror jag de flesta här likställer aftermarket med märkeslös efterapning av originaltillbehör, tillverkad av någon annan. Noname i mina öron i alla fall, är en produkt utan angiven tillverkare. Ofta är det väl samma sak? Gillar inte uttrycket aftermarket och undviker att använda det. Tycker att det ofta används för att få något att låta lite finare.
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Vi har ju en helcool tråd om DayDate tavlor på forumet. Hur många av dessa är Rolex original ? Är de andra aftermarket?
 
Topp