• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Man har hört en del negativt....

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
från både Paneraiägare och icke Paneraiägare om att urverken i dessa "inte är bra" tror till och med Masterkiller själv har sagt det vid något tillfälle på gamla TTT... Nu till min fråga - varför är inte dessa "bra"? Panerai har väl också en del manufakturskalibrar i en del serier av sina klockor.. Om man tänker på exempelvis 3135 i en Submariner eller 8L35 i Marinemaster är ju de verken snarare arbetshästar än verk som briljerar med avancerad teknologi och dessa har ju mest rosats på internet, (nämde 8L35 så att inte Rolexägare tror att jag enbart menar 3135 :p)

Men kan någon ge ett konkret svar på frågan?
 
Fel, har aldrig sagt att dom inte är bra (kanske på fyllan?) men det klocknördar i allmänhet klagar på att dom är för dyra med tanke på vilka verk som sitter i (tänker nu inte på deras in-house kalibrar) och det kan jag väl förstå, men det MAN SKA förstå att man köper inte en Panerai pga verket, man betalar för hela paketet, tradition, design, historia, italiensk charm mm....

Sedan har ju numera Panerai in-house verk som inte går av för hackor så verksnördarna blir nöjda, sedan har ju Panerai haft klassen att sätta in ETT ofinisherat verk i en dinka utan glasbaksida och det blev rabalder, men det ironiska är att nu är just den eftertraktad...

Tänkte jag posta en liten beskrivning om dom olika urverken som Panerai använder/har använt om någon är intresserade, som ni kan se så har Panerai numera egna sk 'in-House' movements heter PXXXX men använder även tredjeparts verk OP XXXX fortfarande....

Länk till olika 'in house verk'

http://www.panerai.com/s_page.xpd?id_li ... sezione=37

Som ni kan se så har Panerai en hel del egna avancerade verk så som 8 dagars manuella samt 10 dagars automatiska samt tourbillon verk numera....

Hittade även detta om någon är intresserade

Här med klickbara länkar

http://paneristi.com/reference/vendome/mvmt/index.html

Officine Panerai have never made a secret of using third-party movements for their watches. Rather they emphasise the fact that they take proven, reliable stock movements, and then transform, or "Panerise" them with additional mechanical and cosmetic features. However, starting in 2006, Panerai created their own line of in-house movements, including an 8-day manual, a 10-day automatic, an 8-day monopusher chrono, and a 6-day tourbillon.


Movement Description
OP I Manual wind with hours and minutes
OP II Manual wind with hour, minutes and small seconds
OP III Automatic movement with hours, minutes, small seconds and date.
OP IV Automatic chronograph
OP V Automatic chronograph
OP VI Automatic chronograph with flyback function
OP VII Automatic movement with hours, minutes, small seconds and date
OP VIII Automatic movement with hours, minutes, small seconds, date and GMT
OP IX Automatic movement with hours, minutes, small seconds, date and power reserve
OP X Manual wind with hours and minutes
OP XI Manual wind with hours, minutes and small seconds
OP XII Automatic chronograph, with date.
OP XIII GMT movement
OP XIV Manual wind eight day

OP XVI

OP XVIII Automatic chronograph with rattrapante
OP XIX Autoamatic chronograph with flyback


P2002
Days GMT: manual winding, 8 days. Power reserve, second reset, balance spring stop, 4 Hz, GMT home time, 12 and 24 hrs, 3 barrels, hand shake regulator, 245 components.

P2003
10 Days GMT: automatic, 10 days linear power reserve, second reset, balance spring stop, 4 Hz, GMT home time, 12 and 24 hrs, 3 barrels, hand shake regulator, 281 components.

P2004
8 Days GMT Chrono Monopulsante: manual winding, 8 days linear power reserve, 4 Hz, second reset, balance spring stop, GMT home time 12 and 24 hrs, 3 barrels, hand shake regulator, chronograph function on single push button at 8 o’clock, column wheels, 333 components.

P2005
6 Days GMT Tourbillon: manual winding, 6 days power reserve, 4 Hz, 3 barrels, power reserve indicator positioned on the reverse side, tourbillon cage rotating perpendicular to the balance spring axis: 1 turn every 30 seconds GMT, clé de raquette, tourbillon indicator at 9 o’clock.

Jag är ingen expert så detta är information hittad på Paneristi samt Panerai egna hemsida....
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Snälla. Kan du inte försöka använda dig av bra trådnamn som handlar om ämnet, så man kan söka på gamla trådar om man tappar bort de?

Handuppvridet 8 dygns urverk kan ju knappast klassas som kass i alla fall. Riktigt cool ju!
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
masterkiller skrev:
Fel, har aldrig sagt att dom inte är bra (kanske på fyllan?) men det klocknördar i allmänhet klagar på att dom är för dyra med tanke på vilka verk som sitter i (tänker nu inte på deras in-house kalibrar) och det kan jag väl förstå, men det MAN SKA förstå att man köper inte en Panerai pga verket, man betalar för hela paketet, tradition, design, historia, italiensk charm mm....

Sedan har ju numera Panerai in-house verk som inte går av för hackor så verksnördarna blir nöjda, sedan har ju Panerai haft klassen att sätta in ETT ofinisherat verk i en dinka utan glasbaksida och det blev rabalder, men det ironiska är att nu är just den eftertraktad...

Tänkte jag posta en liten beskrivning om dom olika urverken som Panerai använder/har använt om någon är intresserade, som ni kan se så har Panerai numera egna sk 'in-House' movements heter PXXXX men använder även tredjeparts verk OP XXXX fortfarande....

Länk till olika 'in house verk'

http://www.panerai.com/s_page.xpd?id_li ... sezione=37

Som ni kan se så har Panerai en hel del egna avancerade verk så som 8 dagars manuella samt 10 dagars automatiska samt tourbillon verk numera....

Hittade även detta om någon är intresserade

Här med klickbara länkar

http://paneristi.com/reference/vendome/mvmt/index.html

Officine Panerai have never made a secret of using third-party movements for their watches. Rather they emphasise the fact that they take proven, reliable stock movements, and then transform, or "Panerise" them with additional mechanical and cosmetic features. However, starting in 2006, Panerai created their own line of in-house movements, including an 8-day manual, a 10-day automatic, an 8-day monopusher chrono, and a 6-day tourbillon.


Movement Description
OP I Manual wind with hours and minutes
OP II Manual wind with hour, minutes and small seconds
OP III Automatic movement with hours, minutes, small seconds and date.
OP IV Automatic chronograph
OP V Automatic chronograph
OP VI Automatic chronograph with flyback function
OP VII Automatic movement with hours, minutes, small seconds and date
OP VIII Automatic movement with hours, minutes, small seconds, date and GMT
OP IX Automatic movement with hours, minutes, small seconds, date and power reserve
OP X Manual wind with hours and minutes
OP XI Manual wind with hours, minutes and small seconds
OP XII Automatic chronograph, with date.
OP XIII GMT movement
OP XIV Manual wind eight day

OP XVI

OP XVIII Automatic chronograph with rattrapante
OP XIX Autoamatic chronograph with flyback


P2002
Days GMT: manual winding, 8 days. Power reserve, second reset, balance spring stop, 4 Hz, GMT home time, 12 and 24 hrs, 3 barrels, hand shake regulator, 245 components.

P2003
10 Days GMT: automatic, 10 days linear power reserve, second reset, balance spring stop, 4 Hz, GMT home time, 12 and 24 hrs, 3 barrels, hand shake regulator, 281 components.

P2004
8 Days GMT Chrono Monopulsante: manual winding, 8 days linear power reserve, 4 Hz, second reset, balance spring stop, GMT home time 12 and 24 hrs, 3 barrels, hand shake regulator, chronograph function on single push button at 8 o’clock, column wheels, 333 components.

P2005
6 Days GMT Tourbillon: manual winding, 6 days power reserve, 4 Hz, 3 barrels, power reserve indicator positioned on the reverse side, tourbillon cage rotating perpendicular to the balance spring axis: 1 turn every 30 seconds GMT, clé de raquette, tourbillon indicator at 9 o’clock.

Jag är ingen expert så detta är information hittad på Paneristi samt Panerai egna hemsida....

Tack för informationen och länkarna MK!! Jag har nämligen börjat intressera mig lite för Panerai :)

yonsson skrev:
Snälla. Kan du inte försöka använda dig av bra trådnamn som handlar om ämnet, så man kan söka på gamla trådar om man tappar bort de?

Handuppvridet 8 dygns urverk kan ju knappast klassas som kass i alla fall. Riktigt cool ju!
Tjat tjat tjat... okejdå! bara för att du är ett MM300-fan isåfall ;)
 

Gulliver

Cartier
2-Faktor
Jag har själv en PAM 112 på ingång. I den sitter det ett hederligt OP X. OP X är ett ETA 6497 men med en del förbättringar från Panerai.

Visst det kanske inte är ett super spännande urverk men som masterkiller säger så köper jag inte en Panerai för urverket utanför utseendet och historian!
 

David

Bödeln
Jag har då ingenting negativt att säga P.2004-verket med GMT-visare, kolumnhjulkronograf, sekundnollställning, 8 dagar gångreserv med indikator och 24h-visare som är det enda PAM-verket jag har erfarenhet av.

111023-WRUW.jpg


120918-Panerai.jpg
 
Topp