• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Man inte bara ÄR oärlig av kopior. Man BLIR oärlig.

john b

Rolex
Tja, till att börja med så vet vi ingenting om kontrollgruppernas sammansättning. Fanns det t.ex. en överrepresentation av folk som redan brukade köpa och använda piratkopior i någon grupp, könsfördelning, ålder och många andra faktorer vet vi inget om.

Detta har korrigerats för, med de stora grupperna som personer randomiserades till.


Sedan kan det väl diskuteras hur många observationer som behövs för ett någorlunda säkert resultat. Det är trots allt inte ovanligt att t.ex. en fokusgrupp varit positiva till en produkt som senare inte blivit någon kommersiell framgång. Frågan är då om det är slumpen eller andra faktorer som har varit framme, då marknaden reagerat annorlunda än fokusgruppen.

Fast den situationen kan man inte jämföra med. Här är ju tre likadana (randomiserade) stora grupper i samma situation med endast en skillnad (kunskap om användande av kopior eller äkta glasögon) som beter sig olika i samma test.

Jag tycker det är svårt att slå hål på denna studie och studiedesign.


Edit: jag har nu läst artikeln i hans bok. Kontrollgrupperna var ju jättesmå och inte alls på tusen pers som anges i tråden. Jag tar tillbaka allt. Kan mycket väl vara slumpartat fynd.
 

DrDre

Patek
Tja, till att börja med så vet vi ingenting om kontrollgruppernas sammansättning. Fanns det t.ex. en överrepresentation av folk som redan brukade köpa och använda piratkopior i någon grupp, könsfördelning, ålder och många andra faktorer vet vi inget om.

Sedan kan det väl diskuteras hur många observationer som behövs för ett någorlunda säkert resultat. Det är trots allt inte ovanligt att t.ex. en fokusgrupp varit positiva till en produkt som senare inte blivit någon kommersiell framgång. Frågan är då om det är slumpen eller andra faktorer som har varit framme, då marknaden reagerat annorlunda än fokusgruppen.

Det är ju precis det som är min poäng. Det är inte bara kontrollgruppen vi saknar info om. Vi vet ju inte något alls om "n", "descriptive statistics" etc. Därför är det ju helt meningslöst att prata statistik eller slump. Det blir ju grundlösa gissningar.

Anledningen till att jag skrev inlägget var inte för att prata vetenskaplig metod, utan för att jag tyckte att frågeställningen och ämnet var intressant: Dvs människor tenderar att bli mer oärliga av att använda kopior.
 

DrDre

Patek
Det tror jag med.
Mormor sade alltid: det börjar med nål och slutar med silverskål.

Han tar upp även dessa fenomen i sin bok (som handlar om oärlighet). Ett är att det är det första steget man tar som är avgörande och när det väl har passerats tenderar man att känns sig mindre hämmad/förhindrad av att fortsätta att "synda". Den tar också upp "slippery slope" fenomenet, dvs att ohederlighet börjar i liten skala men tenderar att sedan öka.
 
C

China

Guest
Det är ju precis det som är min poäng. Det är inte bara kontrollgruppen vi saknar info om. Vi vet ju inte något alls om "n", "descriptive statistics" etc. Därför är det ju helt meningslöst att prata statistik eller slump. Det blir ju grundlösa gissningar.

Anledningen till att jag skrev inlägget var inte för att prata vetenskaplig metod, utan för att jag tyckte att frågeställningen och ämnet var intressant: Dvs människor tenderar att bli mer oärliga av att använda kopior.

Han tar upp även dessa fenomen i sin bok (som handlar om oärlighet). Ett är att det är det första steget man tar som är avgörande och när det väl har passerats tenderar man att känns sig mindre hämmad/förhindrad av att fortsätta att "synda". Den tar också upp "slippery slope" fenomenet, dvs att ohederlighet börjar i liten skala men tenderar att sedan öka.

Fast på ett sätt så skjuter faktiskt den gode professorn sig själv i foten. Undersökningen handlar inte om att folk gjort ett medvetet val att använda piratkopior. Försöksobjekten har heller inte begått någon oärlig handling, man har fått ett par piratkopierade glasögon på näsan.

Däremot så skulle det inte förvåna mig det minsta om den här tesen visar sig korrekt vid en studie av en grupp som medvetet köper och använder piratkopior, jämfört med en annan som avstår.
 

DrDre

Patek
Fast på ett sätt så skjuter faktiskt den gode professorn sig själv i foten. Undersökningen handlar inte om att folk gjort ett medvetet val att använda piratkopior. Försöksobjekten har heller inte begått någon oärlig handling, man har fått ett par piratkopierade glasögon på näsan.

Däremot så skulle det inte förvåna mig det minsta om den här tesen visar sig korrekt vid en studie av en grupp som medvetet köper och använder piratkopior, jämfört med en annan som avstår.

Det jag tyckte vara intressant med resultaten av denna studien var att man BLIR oärlig av att bärra kopior. Jag tycker att deras "experimental design" var rätt smart just för att få fram detta eftersom man lyckades sortera bort problem i urvalet (att folk som köper kopior är oärligare än "vanliga människor" är nog rätt rimligt så där skulle man ju annars får ett "selection bias") genom att välja slumpvis utvalda individer. Själva iden med experiment är att man vill få bort så stor del av olikheter mellan olika undersökningsobjekt och sedan ändrar man bara en (1) variabel och utfallet kan då förklaras av just den variabeln.

Dvs man har likadana individer (givet att man har tillräckligt stor population) och de som får bära fakes ett tag visar sedan upp ett oärligare beteende än de som inte burit fakes. Det är alltså själva bärandet av fakes i sig som gör dem oärliga.

Men sedan handlar ju tolkning av vetenskapliga resultet inte bara om statistik och korrelation, utan också väldigt mycket hur studien positioneras mot forskningsfronten. I detta fallet kan det säkert i existerande forskning finnas förklaringar till varför man ser oärlighet skapas på detta vis och det kan då stärka deras tes. Det kan jag dock inte bedöma eftersom det inte är mitt ämne.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
FHH-fake-watches-fake-people-e13696859131931.jpg
 

galácticon

Patek
2-Faktor
ÄNDRAT. Som Guskeletto helt rätt har påpekat, så är det inte lämpligt att visa 2,5 sidor från en bok. Jag tog därför bort det.


Du har väl rätt att citera ~15% så beroende på hur många sidor boken är på? Det var iaf vad vi utgick ifrån när jag läste litteraturvetenskap... Det kan ju också vara så att det bara gäller skönlitterära verk. Tror inte att ngn låser in dig i vilket fall.

Intressant studie - den väcker en del frågor kring urval och annat, men intressant.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Du har väl rätt att citera ~15% så beroende på hur många sidor boken är på? Det var iaf vad vi utgick ifrån när jag läste litteraturvetenskap... Det kan ju också vara så att det bara gäller skönlitterära verk. Tror inte att ngn låser in dig i vilket fall.
Så om minst 7 personer citerar rätt valda 15% var så kan hela verket läcka ut? Yes, litteratorrent here I come! Arrghh :pirate:
 

DrDre

Patek
Du har väl rätt att citera ~15% så beroende på hur många sidor boken är på? Det var iaf vad vi utgick ifrån när jag läste litteraturvetenskap... Det kan ju också vara så att det bara gäller skönlitterära verk. Tror inte att ngn låser in dig i vilket fall.

Intressant studie - den väcker en del frågor kring urval och annat, men intressant.

Det finns (givetvis) mer info om metod i artikeln som utgör grunden för boken jag kopierade i mitt tidigare inlägg. Man gör en hel serie experiment (n=100, 22 åriga kvinnor, studenter, 33/34 studenter i varje grupp och där "fusk" är en dikotom variabel) runt samma tema i artikeln. Figur 4 på sid 718 summerar väl upp själva datan rätt bra.

Slutsatsen man kommer fram till är:

This pattern of results suggests that the effect (ALLTSÅ FUSK) was driven by
counterfeits. Overall, these results provide further support for the find-
ings of Experiments 1a and 1b. Moreover, as we predicted,
counterfeits led to an increase in unethicality: Participants in
the counterfeit-sunglasses condition behaved more dishon-
estly than participants in both the authentic-sunglasses condi-
tion and the control condition.

http://www.people.hbs.edu/mnorton/gino norton ariely.pdf
 

AndyK

Cartier
Eller köpt reservdelar på Biltema eller Mekonomen, bara för att man inte bär märket synligt så... eller spelar det roll I sammanhanget?
Så länge de inte påstår att det är originaldelar så är det inte riktigt samma sak.

Lite skillnad på att köpa en väska det står YSL på, som är sydd av någon barnarbetare i Bangladesh, än att köpa en bromsskiva som det stå Biltema på. Biltema påstår ju inte att de säljer originaldelar.
 

noxela

Omega
Du har väl rätt att citera ~15% så beroende på hur många sidor boken är på? Det var iaf vad vi utgick ifrån när jag läste litteraturvetenskap... Det kan ju också vara så att det bara gäller skönlitterära verk. Tror inte att ngn låser in dig i vilket fall.

Intressant studie - den väcker en del frågor kring urval och annat, men intressant.

Citera kan man göra som en del av sin egen argumentation om man anger källan. Men jag antar att du avser rätten att kopiera. Det kan man göra om man är universitetslärare och använder texten i undervisning. Max 15% eller 15 sidor. Om det är obligatorisk litteratur på kursen så får man inte kopiera något alls.
 

noxela

Omega
Damn... Jag laddar ner filmer. Och jag gör det helt utan att skämmas.

Om du ful-laddar så innebär det att du inte vill att filmen överhuvudtaget skulle ha producerats. Det är en annan sak att inte se den överhuvudtaget. Då tar man inte ställning till om den borde ha spelats in. Men om man ful-laddar, då avstår man aktivt från att betala. Det är då en utebliven intäkt som gör att producenten inte kan betala den inspelade filmen, eller att man saknar pengar till nästa produktion.
 

jhm

Panerai
Du har väl rätt att citera ~15% så beroende på hur många sidor boken är på? Det var iaf vad vi utgick ifrån när jag läste litteraturvetenskap... Det kan ju också vara så att det bara gäller skönlitterära verk. Tror inte att ngn låser in dig i vilket fall.

Intressant studie - den väcker en del frågor kring urval och annat, men intressant.


Som lärare får man kopiera max 10% av en bok, till en klass elever, eller grupp studenter på högskolan. Att lägga ut samma sak på internet räknas nog som att återpublicera verket och det är inte tillåtet, i synnerhet kan du aldrig på förhand säga hur många som kommer att ta del av det kopierade materialet. Kan ju snabbt bli tusentals på internet. :)
 

DrDre

Patek
Eller köpt reservdelar på Biltema eller Mekonomen, bara för att man inte bär märket synligt så... eller spelar det roll I sammanhanget?

Om vi kopplar Mekonomen till resultaten i just den här studien, dvs man blir mer oetisk av att bära fake prylar (trots att man inte ens köpt dem själv), så tror jag att det spelar roll och det är inte säkert att man skulle få samma resultat om man gjorde samma experiement i en annan miljö (tex 25 åriga män som får Mekonomen-prylar vs Volvo original som sedan också körs genonm en "etik-detector"). Så skriver man i introt till studien.

Counterfeits, however, have an additional
property, in that they signal an aspiration to be something
one is not—for example, to feel wealthier than one's income
would warrant. We contend that counterfeit products do cause
people to be something they are not, but in ways they do not
expect: Counterfeit products cause people to be not admirable
but unethical, generating in them a feeling of a counterfeit self
that leads them to behave unethically. (jag lade till understrykningen)

Hela studien bygger alltså rätt mycket på att man med fakes ger sken av att vara något man inte är, och att detta påverkar ens självuppfattning. Alltså man utvecklar en syn på sig själv som "jag är en person som utger mig för att vara något jag inte är" (counterfeit self som man kallar det i artikeln) och detta tenderar sedan att sprida sig till andra områden där man blir mer benägen att "göra fel".

Jag är inte säker på att en Mekonomen-köp skulle framkalla samma känsla av att "jag utger mig för att vara något jag inte är" och därmed inte ha samma negativa påverkan på ens självuppfattning.
 
Topp