john b
Rolex
Tja, till att börja med så vet vi ingenting om kontrollgruppernas sammansättning. Fanns det t.ex. en överrepresentation av folk som redan brukade köpa och använda piratkopior i någon grupp, könsfördelning, ålder och många andra faktorer vet vi inget om.
Detta har korrigerats för, med de stora grupperna som personer randomiserades till.
Sedan kan det väl diskuteras hur många observationer som behövs för ett någorlunda säkert resultat. Det är trots allt inte ovanligt att t.ex. en fokusgrupp varit positiva till en produkt som senare inte blivit någon kommersiell framgång. Frågan är då om det är slumpen eller andra faktorer som har varit framme, då marknaden reagerat annorlunda än fokusgruppen.
Fast den situationen kan man inte jämföra med. Här är ju tre likadana (randomiserade) stora grupper i samma situation med endast en skillnad (kunskap om användande av kopior eller äkta glasögon) som beter sig olika i samma test.
Jag tycker det är svårt att slå hål på denna studie och studiedesign.
Edit: jag har nu läst artikeln i hans bok. Kontrollgrupperna var ju jättesmå och inte alls på tusen pers som anges i tråden. Jag tar tillbaka allt. Kan mycket väl vara slumpartat fynd.