Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Man säljer sin Rolex via pantbank

Diskussion i 'Diskussion' startad av KenKun, 18 januari 2015.

1. KenKun
    Trådstartare

KenKun Biskop

Hej alla!

Har hängt på forumet ett tag, mest i köp & sälj, men beslutade mig för att skapa ett konto nu när jag behöver råd från alla som är mer pålästa och erfarna här på forumet.

Jag har kommit i kontakt med en man som vill sälja sin Rolex 114060, köpt 2013.

Problemet är att han har pantat den. Han vill att vi ska träffas på pantbanken, och om jag tycker att allt är ok, så kan jag köpa den där.

Enligt honom är den i toppskick. Box och cert ingår. Köpt på Rolex butiken i Stockholm, men inget kvitto, eftersom han inte är den första ägaren.

Först så oroade jag mig över att den kanske är fake, men chansen borde vara minimal nu när pantbanken har godkänt den?

Det jag istället oroar mig för är att den kanske är stulen. Eller brukar pantbanker kontrollera det först? Hade varit drygt att köpa hem stöldgods. God tro finns ju inte länge.

Har ni tips? Hur hade ni agerat i min situation? Det gäller en ref 114060 som jag har lyckats pruta ned till 43k. Målet är att försöka få ned priset till 40k.

Hälsningar,
    KenKun

bjrn gillar detta.
  2. JayLar

JayLar Borgare

Utan att veta hur det är i det här fallet så är i alla för mig pantbanker förenade med ett stort varningstecken... Det är INTE ovanligt att pantbanker tar in stöldgods. Dessutom har jag personligen svårt för affärer som innehåller extramoment som det som beskrivs - för mig också ett varningstecken när någon "bara ska fixa" något eller andra märkliga villkor. Det du kan göra är att be om serienumret och ringa polisen för att kolla det samt kanske kolla med pantbanken att allt verkar ok.

Aquaracer2, galácticon, jabla och 1 annan gillar detta.
  3. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Ett absolut nödvändigt gott råd från Johan Larsson ;). Annars kan det bli trubbel. Jag vet.

galácticon, jabla, TiE och 1 annan gillar detta.
  4. Alarik

Alarik Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Pantbank är ingen garanti för att den är äkta och/eller inte stulen.
    Säg att han tillfälligt kan lösa ut den och om äktheten sedan intygas på plats hos en AD så kan köpet genomföras.

Myndigheten och ScubaKing gillar detta.
  5. 007

007 Friends of KS

För 43' så borde du väl kunna hitta något annat ex. Som känns betydligt tryggare eller?
    Kanske svårt med 40' men fråga dig själv om dom pengarna är värda allt ev. trassel!?

Räven, Randel och JayJay gillar detta.
  6. KenKun
    Trådstartare

KenKun Biskop

Tack för alla svar.

Jo, prio ett är att säkerhetsställa äktheten på klockan. Antingen har pantbanken redan gjort det, eller så måste jag göra det.

På C24 så kostar den runt 46k, men då måste jag vänta på den ;)
    Kanske säkrare där, om man köper via deras garanti. Hm.

Det är meningen att vi ska träffas där tillsammans.

7. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Jag skulle backat, känns inte helt ok.

8. 007

007 Friends of KS

9. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm
    vart i sverige och på vilken pantbank finns klockan? kanske någon här kan hjälpa dig.

10. Pelarn65

Pelarn65 Friends of KS

Som redan nämnts, kolla upp klockan noggrant. Ex att den inte är stulen.

11. Magnlar

Magnlar Friends of KS

Från:
    Stockholm
  12. KenKun
    Trådstartare

KenKun Biskop

Sveriges Pantbank
    Mäster Samuelsgstan

Hade tänkt att kika på den iaf :)
    Men ska vara extra försiktig.

Pelarn65 gillar detta.
  13. Hugii

Hugii Biskop

Jag har för mig att 114060 har sålts för 43-45 på K/S tidigare i höstas.

Att den är "pantad" ser inte jag som nåt problem. Ni kan träffas och du kan klämma på klockan, sen åker du hem och sover på saken.

14. KenKun
    Trådstartare

KenKun Biskop

15. KenKun
    Trådstartare

KenKun Biskop

Det har den säkert :)
    Hade en Panerai period. Det är först nu jag har kommit till insikt att jag borde en Sun, hehe

Verkar inte vara så många ute. Finns en Hulk som jag kan få för 58k, men den svarta är ju mer klassisk. Hm.

16. JayLar

JayLar Borgare

Det behöver inte vara något problem, men efter att ha blivit blåst på en rejäl slant en gång är jag väldigt känslig för minsta konstighet.

17. KenKun
    Trådstartare

KenKun Biskop

Vill helst inte heller bli blåst, så jag ska verkligen vara extra försiktig imorgon :)

18. Richie

Richie Friends of KS

Varför vill han sälja en klocka som han redan har pantat?
    Vad tjänar han på det? han har väl redan fått sina pengar av pantbanken?
    Eller han har endast överlåtit försäljningen till dem så han får inga cash förrän dem sålt den?

19. KenKun
    Trådstartare

KenKun Biskop

Han mailade över ett kvitto som han fick från pantbanken. Fick tydligen 30k för den.
    Där står även serienumret. Känns lite tryggare nu. Ska forska vidare.

20. Hugii

Hugii Biskop

Det är det som är tjusningen med jakten ;).. du vet aldrig när den dyker upp nästa gång, men det såldes 2 i december i alla fall.

Testa med att sätta in en annons under "Köpes"

21. fredrikb

fredrikb Borgare

Pantbanken lånar ju ut pengar med prylar som säkerhet, och de kräver viss säkerhetsmarginal så att de ska få igen sina pengar. Säg att han fått typ 30k i lån på nåt som är värt kanske 40-45k.

Om han sedan inte kan betala så säljer pantbanken klockan för att få sina pengar. Blir det något överskott så får han tillbaka det. Dock kan ju prisnivån bli ofördelaktig när pantbanken säljer av prylar via auktion.

Så ett alternativ för honom kan ju vara att hitta en köpare som vill betala marknadsvärde för klockan. Sedan träffas man på pantbanken och löser ut klockan och pantbanken får sina pengar. Hans förtjänst på det hela blir att han kanske hittar en köpare som är villig att betala mer än vad den skulle gå för på auktion.

Så - ett alternativ kan vara att ha is i magen och vänta lite. Ganska sannolikt kommer nämnd pantbank att auktionera ut klockan och då kanske du kan få den billigare om du har tur.

Icaras, Carolin, Aquaracer2 och 4 andra gillar detta.
  22. Richie

Richie Friends of KS

Då är jag med! aldrig haft med en pantbank att göra, därav mina frågor :)

23. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Dock tillkommer 15% i Avg på klubbat pris men något billigare kan det kanske bli. Framför allt om den säljs i januari el februari.

Spencer gillar detta.
  24. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Ovan
    Ovan sagda är ju bara procedurfrågor, det du måste förvissa dig om är 1) äktheten, 2) att den inte är stulen. Resten löser sig. Även om jag skulle vara jävulskt försiktig.

25. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Klart du ska vara försiktig, men jag tror ändå att en pantbank har hyfsad koll när dom tar in klockor. Dom betalar ju inte ut 30.000 kr för en Thai klocka t ex.

DrDre gillar detta.
  26. mruhr

mruhr Borgare

Från:
    Storstan
    Äkthet är nog lugnt,viktigt att verifiera att det inte är stöldgods

27. KenKun
    Trådstartare

KenKun Biskop

Rolex verkar ha något register, men annars borde det att räcka med att ringa polisen?

28. mruhr

mruhr Borgare

Från:
    Storstan
    Ja,samt kolla hur länge den varit på pantbanken, finns säkert en gräns för hur länge den kan ha varit borta

29. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Häng här på KS ett tag och kör en trevlig stil, så kanske det går att köpa loss en från någon medlem istället för att strula.
    Att den är oäkta om pantbanken tagit in den hade jag inte varit så orolig för men om den är stulen är det värre.

Jag hade backat.

30. KenKun
    Trådstartare

KenKun Biskop

Han mailade som sagt över pant-kvittot.
    Lämnades in 7 januari och förfaller 7 maj, då jag antar att den kommer att auktioneras ut.

Mårtenssons ur Brookfield