• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Man säljer sin Rolex via pantbank

KenKun

Patek
2-Faktor
Häng här på KS ett tag och kör en trevlig stil, så kanske det går att köpa loss en från någon medlem istället för att strula.
Att den är oäkta om pantbanken tagit in den hade jag inte varit så orolig för men om den är stulen är det värre.

Jag hade backat.

Säljaren verkar trevlig, och svarar på alla frågor. Han mailade till och med över sitt pantkvitto med serienumret på klockan. Han är värd en chans. Verkar som om han har lite ont om pengar
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Är det något du kan vara säker på så är det att säljaren är luspank. Personligen hade jag valt att göra affär med någon annan.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Hmm...tror jag sett andra trådar på samma ämne här tidigare.
Har för mig att det diskuterats om / hur pantbanker sköter det här med äkthetskontroll, och tror att det fanns ett antal exempel på att det inte fungerad speciellt bra.
Har dock ingen åsikt angående äkthet på det exemplar du är intresserad av.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Fråga vad du får panta den för när du är på plats så vet du ju prutmånen :)
 

R0B

Panerai
Hej alla!

Har hängt på forumet ett tag, mest i köp & sälj, men beslutade mig för att skapa ett konto nu när jag behöver råd från alla som är mer pålästa och erfarna här på forumet.

Jag har kommit i kontakt med en man som vill sälja sin Rolex 114060, köpt 2013.

Problemet är att han har pantat den. Han vill att vi ska träffas på pantbanken, och om jag tycker att allt är ok, så kan jag köpa den där.

Enligt honom är den i toppskick. Box och cert ingår. Köpt på Rolex butiken i Stockholm, men inget kvitto, eftersom han inte är den första ägaren.

Först så oroade jag mig över att den kanske är fake, men chansen borde vara minimal nu när pantbanken har godkänt den?

Det jag istället oroar mig för är att den kanske är stulen. Eller brukar pantbanker kontrollera det först? Hade varit drygt att köpa hem stöldgods. God tro finns ju inte länge.

Har ni tips? Hur hade ni agerat i min situation? Det gäller en ref 114060 som jag har lyckats pruta ned till 43k. Målet är att försöka få ned priset till 40k.

Hälsningar,
KenKun
Kom precis upp en på blocket för 44', i Sthlm. Kanske kan vara ett alternativ?
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
ALDRIG lösa ut någon annans pantade grejer. Då betalar du för något som inte blir ditt bara för att du löser ut det. Tänk om du löser ut den och den visar sig vara sönder. Tough shit! Puckot som pantat den får väl lösa pengarna först, lösa ut den själv och därefter sälja den.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det är väl inte så länge sedan vi hade tråd här om nån som blev av med klocka efter köpt den hos pantbank?

Jag skulle personligen aldrig gå i närheten av någonting som har med pantbank att göra. Känns alldeles för riskfyllt, dessutom ett segment av ägarmarknaden jag inte riktigt känner mig bekväm med.
 

CLT

Rolex
Tycker allt som har med pantbank är lite mystiskt.. Har man en fin klocka tex. så kan man ju försöka kränga den på blocket eller liknande direkt. Men det är väl snabba pengar....
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Fan vad alla spekulerar. Om personen säger att han ska vara försiktig så är väl det bra nog?

Jag själv köpte min 5513 på pantbanken utan problem. Det finns en värld utanför KS och alla är inte så gulliga och snälla vid försäljning på KS som skenet bedrar.

Med det sagt, gör din läxa väl, precis som vid alla köp av dyrare varor.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Hej alla.

Det blev en Rolex till slut, från den andra säljaren. Super-trevlig kille!
Träffades på Robs, där jag fick ett äkthetsintyg utfärdat.

Enda minuset var att han inte hade rengjort den, vilket han bad om ursäkt om.

Vi gick sedan till banken där jag förde över pengarna till honom.

Slutet gott, allting gott. Pantbanksköp kanske kommer lite senare i framtiden, när jag är mer luttrad ;)
 

R0B

Panerai
Hej alla.

Det blev en Rolex till slut, från den andra säljaren. Super-trevlig kille!
Träffades på Robs, där jag fick ett äkthetsintyg utfärdat.

Enda minuset var att han inte hade rengjort den, vilket han bad om ursäkt om.

Vi gick sedan till banken där jag förde över pengarna till honom.

Slutet gott, allting gott. Pantbanksköp kanske kommer lite senare i framtiden, när jag är mer luttrad ;)
Snyggt, grattis! Blev det den jag tipsade om?
 

jabla

Sarlacc
Grattis! kul att det löste sig på ett sätt du är bekväm med, själv har jag köpt klockor på pantbanken utan problem. Dock av själva pantbanken inte någon som har den inlämnad.
 
Topp