• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Man säljer sin Rolex via pantbank

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Fan vad alla spekulerar. Om personen säger att han ska vara försiktig så är väl det bra nog?

Jag själv köpte min 5513 på pantbanken utan problem. Det finns en värld utanför KS och alla är inte så gulliga och snälla vid försäljning på KS som skenet bedrar.

Med det sagt, gör din läxa väl, precis som vid alla köp av dyrare varor.
Har också köpt Rolex på pantbank och gjort en bra affär. Ganska fåniga spekulationer i tråden om pantbanker och deras kunder.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Börjar bli sent, så denna får duga :)

cBp5yMW.jpg
 

tissoter

Audemars
Drar upp och lånar den här, Vad kan man förvänta sig vid en affär på Pantbank, visst e det så att de garanterar äktheten? Om man kan bevisa motsatsen lär man väl kunna häva köpet? Inom skälig tid såklart, tänk scenariot...
X besöker en pantbank och slår till på en klocka.
X går till AD och får den verifierad, FAKE, (X blir galen och mår illa)
X går tillbaka till Panten, vad händer?
 

Divemaster

Cartier
Köpte en rolex till tjejen på sefina pantbank inga problem trevlig personal där i Lund oxå ! Riktigt fin klocka KenKun är oxå sjukt sugen på en sådan
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Det är förbjudet att sälja kopior så det blir fängelse i två tusen år..;)
Fast jag hade hellre fått pengen tillbaka, än att vänta 2000 år på att den djävulen kommer ut;)

Jag har köpt flera saker från pantbanken, och har ingen rädsla alls att göra affär med dem.
Är det fel rättar de upp, eller betalar tillbaka pengarna.

Jag är mer nyfiken på prisnivån?

Sefina t.ex. säljer via Kaplans (med andra ord normalt dubbelkollad mot fake) och de som de ropar tillbaka säljer de senare i butik. De brukar lägga på allt från 5-6% till mer än dubbla pengen, mot vad återropet var.
Är det någon som lyckats pruta hos Sefina när de säljer butiksvaror?
 

JohnDoe

Rolex
Pantbanker är bra att deala med. Ser deras webshop som deras utgångsbud. Går fint att pruta. Har aldrig haft problem med grejer från panten.
 

paradis

Audemars
Pantbanken tar inte ock pantar en dyrare klocka utan Äkthetsintyg. Har köpt av dom många gånger,utan problem. Skulle något visa sig vara konstigt, så tar dom tillbaka klockan.
 

Babinus

Cartier
Står inte alla pantbanker under Bankinspektionen, eller är jag ute och cyklar nu?

Minns bara att någon skulle starta en pantbank i min hemstad för sådär 10 - 15 år sedan. Stora tidningsartiklar om detta. Då blev det stopp. Man fick helt enkelt inte starta en pantbank lika enkelt som vilken affär som helst.
 

poormans

Rolex
nackdelen är väl att några här köpt klockor av pantbanker, som sedan visat sig varit stulna och ej fått pengarna tillbaka.
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
nackdelen är väl att några här köpt klockor av pantbanker, som sedan visat sig varit stulna och ej fått pengarna tillbaka.
De trådarna har jag läst. Tror du inte att pantbankerna "vaknat till" lite efter att detta har blivit allmänt känt? I sig frågade jag en Pantbank i Göteborg om de hade kollat så att inte kolckan var stulen, och de bad att få återkomma - vilket de gjorde och meddelade att allt var ok.
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Står inte alla pantbanker under Bankinspektionen, eller är jag ute och cyklar nu?

Minns bara att någon skulle starta en pantbank i min hemstad för sådär 10 - 15 år sedan. Stora tidningsartiklar om detta. Då blev det stopp. Man fick helt enkelt inte starta en pantbank lika enkelt som vilken affär som helst.
De lånar ut pengar precis som en bank, så det är möjligt. Tror dock inte det är så svårt att få tillstånd, men det är en gissning.....
 

Babinus

Cartier
De lånar ut pengar precis som en bank, så det är möjligt. Tror dock inte det är så svårt att få tillstånd, men det är en gissning.....
Verkar krävas tillstånd från länsstyrelsen för att få bedriva pantbank och de som har tillsynen enligt en speciell pantbankslag. http://www.lansstyrelsen.se/stockholm/Sv/naringsliv-och-foreningar/pantbanker/Pages/default.aspx

Avstår dock från att ha åsikt om hur lätt det är att få tillståndet och hur väl tillsynen och lagen fungerar. Kan ju variera beroende på län.
 

X3M TUX

Breitling
Jag har råkat ut för samma sak, en som säljer en Daytona på blocket
som är hos pantbanken i Sthlm nu och vill mötas där .
Frågade hur mycket han pantat den för och fick svaret:inte hela priset = 80.
Han är ej villig sänka priset lite heller,Försökte få ner den några tusen i pris
och då slutar han att svara på mailen. Telefon nr saknas även i annonsen
så man kan ej ringa han.
 

DrDre

Patek
De trådarna har jag läst. Tror du inte att pantbankerna "vaknat till" lite efter att detta har blivit allmänt känt? I sig frågade jag en Pantbank i Göteborg om de hade kollat så att inte kolckan var stulen, och de bad att få återkomma - vilket de gjorde och meddelade att allt var ok.

En pantbank kan nog (som alla andra) göra misstag och kanske belåna en fake eller ngt stulet. Men den pantbank som inte kan hålla nere dessa misstag till ett absolut minimum lär väl snart gå i konkurs. Att belåna en tex fake rolex för 30 tkr som sedan visar sig vara värdelös har man nog inte råd med så ofta.
 

JohnDoe

Rolex
Jag har råkat ut för samma sak, en som säljer en Daytona på blocket
som är hos pantbanken i Sthlm nu och vill mötas där .
Frågade hur mycket han pantat den för och fick svaret:inte hela priset = 80.
Han är ej villig sänka priset lite heller,Försökte få ner den några tusen i pris
och då slutar han att svara på mailen. Telefon nr saknas även i annonsen
så man kan ej ringa han.
Skulle passa den affären. Verkar lite tveksamt.
 
Att möta någon på pantbanken och köpa ut en klocka som pantats ska väl kanske göras med stor försiktighet. Att köpa saker på
Panten överlag är inga problem alls...
 

Capeland

Cartier
Pledge Member
Rolex 114060 för 40-45K låter otroligt!!, men så såg jag att posten var gammal. Idag lär det vara svårt att få någon under 50k?
 
Du får gärna utveckla lite mer....

Ja, der finns väl en del faktorer som man kan tänka på lite när man gör klockaffärer, eller affärer med större belopp inblandade öht, kanske lite extra om klockan befinner sig på en pantbank. Mitt tips är att vara försiktigt även om de flesta pantbanker jag varit på har varit seriösa och tillräckligt kunniga för att avgöra om en klocka är äkta eller inte. Det hjälper givetvis också om man som köpare också har tillräcklig koll på märket i fråga. Hurvida klockan är stulen eller ej kommer alltid vara ett osäkerhetsmoment. Oavsett om cert finns eller inte. Stulna klockor från utlandet kan säljas här utan att dyka upp i något register och vice versa. Stulna klockor med box och cert förekommer också även om det är ovanligare.

Bästa tipset är att köpa säljaren.

Sen kan man ta alla spekulationer om vad för folk som hänger på pantbanker med en smula salt. Har själv aldrig besökt en pantbank mer än om jag sett något i skylten eller online. Men känner en del som älskar pantbanker utan att vara det ena eller det andra. Har köpt både ap och rolex direkt av pantbank utan minsta problem.

Hoppas jag redde ut något frågetecken.
 
Topp