• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Manuellt vrida upp en Seiko 5 Sports SRP337K1 ?

VioletBread

Cartier
2-Faktor
Hej, inleder mitt medlemsskap här med en fråga!

Köpte en Seiko 5 Sports SRP337K1 för ett tag sedan, vilken är min andra automatiska klocka. Har tidigare dragit upp dem genom att skaka lite innan jag sätter dem på armen, eller bara på armen direkt. Härom dagen läste jag dock att det är att föredra att dra upp klockan manuellt om den stannat helt.
Vad jag är osäker på är om jag kan dra upp min senaste manuellt. Försökte Googla mig till ett svar men hittade inget! Hur vet jag? Har testat att vrida på kronan lite, men den kändes inte alls som jag är van vid (var som en klickande känsla och ljud) så jag vågade inte fortsätta ifall jag skulle ha sönder den!

Någon som vet hur det ligger till? Och när jag ändå är här och frågar: Vad gäller för SKX007K?

Tack på förhand!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Din nya klocka har urverk 4R36 vilket går att dra upp för hand. När du vrider på kronan som i ditt fall inte är skruvad så "skrapar" det lite och du känner ett litet motstånd i kronan, det är så du vet att den dras upp.

Urverket är ett 7s26/36 (sitter i skx007) med skillnaden att 4R kan stoppa sekundvisaren samt även har manuellt uppdrag.

SEIKOs dras dock upp snabbt, väldigt snabbt och den manuella uppdragningen är egentligen rätt meningslös på de urverk som har låg frekvens och kort gångreserv, klockan blir ändå fullt uppdragen snabbt så fort du bär den och rör på handleden.

Personligen snurrar jag bara lite grann och ställer därefter tiden och använder klockan istället för att dra upp den fullt manuellt.

Edit: En icke fullt uppdragen klocka med simpelt automatiskt urverk håller tiden sämre än en fullt uppdragen dito, men som sagt, dessa dras upp snabbt vid användande.
https://www.seikowatches.com/support/ib/pdf/SEIKO_4R35_4R36_4R37_4R38_4R39.pdf

Välkommen förresten. :)
 
Senast ändrad:

VioletBread

Cartier
2-Faktor
Tack för svar! Bra info! Känns som jag inte behöver bry mig om att dra upp dem manuellt alls då :)

Förstod jag dig rätt med att SKX007:en inte går att dra upp manuellt?

Tack, kul att vara här!
 

TheSpeedyShutter

Panerai
2-Faktor
Verkar ju vara lite blandade åsikter kring detta ämne. Jag har flertalet gånger fått höra att man INTE ska vrida upp automatiska verk manuellt i den mån man kan. Momentet som man lägger på kronan sägs slita mer på interna delar än vad den automatiska vridningen någonsin skulle kunna göra.

Däremot kan man ju aldrig skada ett 4R36-verk genom att övervrida det, på samma sätt som man kan med många manuella verk.

JAG TROR att det är helt lugnt att handvrida lite då och då så länge man göra det lätt och lugnt och fint. Skulle kännas ganska dumt att dom byggt den funktionen om den var jätteskadlig för verket.
 

VioletBread

Cartier
2-Faktor
Tänker främst att den manuella uppvridningen är till för när klockan stannat helt innan man sätter på sig den igen (fått det intrycket när jag läst om automatiska klockor). Jag vrider bara upp den manuellt om jag inte haft på mig den så mycket under dagen, och då väldigt sparsamt, för att den inte ska stanna helt.

Gott att jag inte kan övervrida den! Har funderat lite på det, tack för info!

På tal om winder, är lite på jakt efter en. Var köpte du din, Emil81?
 

Emil81

Omega
IMG_1059.PNG
Tänker främst att den manuella uppvridningen är till för när klockan stannat helt innan man sätter på sig den igen (fått det intrycket när jag läst om automatiska klockor). Jag vrider bara upp den manuellt om jag inte haft på mig den så mycket under dagen, och då väldigt sparsamt, för att den inte ska stanna helt.

Gott att jag inte kan övervrida den! Har funderat lite på det, tack för info!

På tal om winder, är lite på jakt efter en. Var köpte du din, Emil81?
Jag köpte den här. Snabb leverans, trevlig kvalité och nästan helt tyst. Kan verkligen rekommendera.
 
Topp