• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Marathon Military Navigator Quartz Date

Efter att ha läst en recension på http://wornandwound.com/2014/05/14/marathon-military-navigator-quartz-date-review/ så var jag bara tvungen att beställa en Marathon Military Navigator Quartz Date. För dryga 200 USD samt frakt så var det inte så mycket att fundera på!

Marathon_3.jpg


Efter någon vecka så kom den med United States Postal Service direkt hem i brevlådan. Ett misstänkt litet kuvert och när jag öppnade det så uppenbarade sig den minsta klockförpackning jag någonsin sett.

Marathon_4.jpg


No fuzz, en klocka i en plastpåse samt en minimalistisk bruksanvisning - samma känsla som om man precis fått ut den från USAFs tygförråd :)

Marathon_5.jpg



Detta är en ren "Mil-spec" bruksklocka: asymmetrisk (pga kronskydden) boett i matt svart fiber-plastmaterial, hesalit-glas som tål tryckförändringar, tritium-belysning i visare och index (lyser konstant), vridning med 12h markeringar för en extra tidzon eller enkel tidtagning. Vattentät till 50m, antimagnetisk, fasta bandstift - tål allt som en pilot/polis/soldat/sjöman kan tänka utsätta den för - från vatten till vakuum, från extrema G-krafter till sjuka magnetfält. På insidan tickar ett ETA kvartsverk med "end of life" indikator för batteriet - som ska räcka i ca 5 år.

Marathon_7.jpg


Med ett läder-zulu istället för det svarta nylonbandet (av enkel flyg/zulu-typ) som följde med så blir den lite mer "vardags anpassad" :) Och den är definitivt mer än en beater - helt säkert en blivande ikon!

Marathon_2.jpg


Tritium-tuberna i visare och index lyser rejält. Fördelen är att de lyser konstant och inte behöver "laddas upp" som vanlig luminova.

Den är tydligen standardutrustning för en mängd amerikanska myndighetspersonal, inkl USAF och US Armys flygare. Och de flesta militära "klock-ikoner" började som för sin tid biliga bruksklockor. Jag har svårt att tro att så många - om ens några - som verkligen befinner sig i konfliktzoner springer runt med tex IWC eller Breitlingklockor - med "vanlig" luminova-lume, krossbart safirglas och känsliga mekaniska verk - samt dessutom med en prislapp på runt 100-papp. Sådana klockor blir nog kvar hemma - med i fält följer G-shock eller Marathon-klockorna ;-)

Läs mer på http://www.marathonwatch.com/product/navigator-quartz-date
 

Maro

Audemars
Fin! Har ett tag legat med fingret på köpknappen på en grön, som jag tror är samma modell!? Cool iallafall.. Slit den väl!
 
Gratulerar, den är riktigt rå!
Gissar att den är en lättviktare pga boettmaterialet, ungefär som min luminox?
Det enda jag hakar upp mig på är vattentätheten... 50m fixar ju många kostymklockor till och med. Varför tog man inte i lite mer och åtminstone ökade till 100m?
 
Gratulerar, den är riktigt rå!
Gissar att den är en lättviktare pga boettmaterialet, ungefär som min luminox?
Det enda jag hakar upp mig på är vattentätheten... 50m fixar ju många kostymklockor till och med. Varför tog man inte i lite mer och åtminstone ökade till 100m?

Tack!
En riktig lättviktare, bara stål i krona och bak-boetten.
Tror vattentätheten handlar om hesalit-glaset och att klockan klarar stora tryckskillnader - även undertryck. Om den är för tät så kan glaset "poppa ut". Speedmaster Professional har också endast 5bar (50m) vattentäthet - av samma anledning, om jag är rätt påläst ;-)
 
Tack!
En riktig lättviktare, bara stål i krona och bak-boetten.
Tror vattentätheten handlar om hesalit-glaset och att klockan klarar stora tryckskillnader - även undertryck. Om den är för tät så kan glaset "poppa ut". Speedmaster Professional har också endast 5bar (50m) vattentäthet - av samma anledning, om jag är rätt påläst ;-)
Aha, där ser man. Det var nytt för mig. Är hesalit nån form av plast eller är det glas i någon form?
 
Aha, där ser man. Det var nytt för mig. Är hesalit nån form av plast eller är det glas i någon form?


Hesalit är en form av acryl eller plexiglas http://en.wikipedia.org/wiki/Hesalite och det finns en bra förklaring här https://answers.yahoo.com/question/index?qid=1006050512351 och här http://forums.watchuseek.com/f20/speedy-pro-sapphire-hesalite-crystal-519951.html
Framför allt så är det splitterfritt och lite mer "elastiskt" än vanligt glas….
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Tror att hesalit även går under benämningen plexi, d v s ett plastmaterial som kan både expandera och invertera. Används av en del klockor för t ex flyg, åtminstone förr. För Speedy Pro var det ett krav, vad jag förstår.
Edit: tvåa på den :)
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Inte alls i samma kaliber, min är dock från -08. Men absolut fullt tillräckligt. Har du bara mörkeranpassat seende är det mer än nog. Tycker det är kalas. Dessutom är det bra fränt med radioaktivitetsmärke på tavlan.
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
(...) Jag har svårt att tro att så många - om ens några - som verkligen befinner sig i konfliktzoner springer runt med tex IWC eller Breitlingklockor - med "vanlig" luminova-lume, krossbart safirglas och känsliga mekaniska verk - samt dessutom med en prislapp på runt 100-papp. Sådana klockor blir nog kvar hemma - med i fält följer G-shock eller Marathon-klockorna ;-) (...)

Har kört min Breitling Avenger Skyland i Kosovo, Afghanistan (3ggr) och i Mali utan konstigheter. Visst har någon av tillfällena varit stabstjänst men även på skyttet. Vanlig lume funkar annars får man väl använda sin NVG :D
Och fler än vad man kanske tror kör robusta automatare nere i sandlådan (dock är de långt ifrån många).

I övrigt gillar jag din dinka starkt. Hård toolig look
 

F-L-P

Panerai
Har kört min Breitling Avenger Skyland i Kosovo, Afghanistan (3ggr) och i Mali utan konstigheter. Visst har någon av tillfällena varit stabstjänst men även på skyttet. Vanlig lume funkar annars får man väl använda sin NVG :D
Och fler än vad man kanske tror kör robusta automatare nere i sandlådan (dock är de långt ifrån många).

I övrigt gillar jag din dinka starkt. Hård toolig look


Har hört att shuunto är välrepresenterat bland de gröna...
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Har hört att shuunto är välrepresenterat bland de gröna...

Visst är det så men fler och fler lackar ur på sina klockor då de inte håller måttet. Slukar batteri samt går sönder på alla möjliga sätt och vis. De tål helt enkelt inte de hårda tag som det faktiskt är. Upplever att fler är nöjda med sin G-tjockisar. Min bratte må sakna stora bitar metall men glaset är helt repfritt och verket (inkl. funktionerna) tuffar på.
 

Rulle

Audemars
Riktigt cool!

Jag tror att min Adanac är din klockans farfar eller nåt. ;)

image.jpg



adnac = canada... marathon kommer från canada och deras klockor brandades först med adnac för att sen gå till namnet marathon!

var rätt nyligen på edwards airforce base i californien och såg både den dära plastdinkan och en två gsars på folks armar !
(kände att man kanske inte knatar fram till en snubbe med maskingevär och frågar om man får checka hans klocka)


(fast för alla militärnördar så rekommenderar jag deras guidade turer ! fick se både en b-1 och ett b-2 bombplan på rätt nära håll)
 
Topp