Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Marathon Military Navigator Quartz Date

Diskussion i 'Diskussion' startad av CreativeMind, 8 juni 2014.

1. CreativeMind
    Trådstartare

CreativeMind Bonde

Efter att ha läst en recension på http://wornandwound.com/2014/05/14/marathon-military-navigator-quartz-date-review/ så var jag bara tvungen att beställa en Marathon Military Navigator Quartz Date. För dryga 200 USD samt frakt så var det inte så mycket att fundera på!

Marathon_3.jpg

Efter någon vecka så kom den med United States Postal Service direkt hem i brevlådan. Ett misstänkt litet kuvert och när jag öppnade det så uppenbarade sig den minsta klockförpackning jag någonsin sett.

Marathon_4.jpg

No fuzz, en klocka i en plastpåse samt en minimalistisk bruksanvisning - samma känsla som om man precis fått ut den från USAFs tygförråd :)

Marathon_5.jpg

Detta är en ren "Mil-spec" bruksklocka: asymmetrisk (pga kronskydden) boett i matt svart fiber-plastmaterial, hesalit-glas som tål tryckförändringar, tritium-belysning i visare och index (lyser konstant), vridning med 12h markeringar för en extra tidzon eller enkel tidtagning. Vattentät till 50m, antimagnetisk, fasta bandstift - tål allt som en pilot/polis/soldat/sjöman kan tänka utsätta den för - från vatten till vakuum, från extrema G-krafter till sjuka magnetfält. På insidan tickar ett ETA kvartsverk med "end of life" indikator för batteriet - som ska räcka i ca 5 år.

Marathon_7.jpg

Med ett läder-zulu istället för det svarta nylonbandet (av enkel flyg/zulu-typ) som följde med så blir den lite mer "vardags anpassad" :) Och den är definitivt mer än en beater - helt säkert en blivande ikon!

Marathon_2.jpg

Tritium-tuberna i visare och index lyser rejält. Fördelen är att de lyser konstant och inte behöver "laddas upp" som vanlig luminova.

Den är tydligen standardutrustning för en mängd amerikanska myndighetspersonal, inkl USAF och US Armys flygare. Och de flesta militära "klock-ikoner" började som för sin tid biliga bruksklockor. Jag har svårt att tro att så många - om ens några - som verkligen befinner sig i konfliktzoner springer runt med tex IWC eller Breitlingklockor - med "vanlig" luminova-lume, krossbart safirglas och känsliga mekaniska verk - samt dessutom med en prislapp på runt 100-papp. Sådana klockor blir nog kvar hemma - med i fält följer G-shock eller Marathon-klockorna ;-)

Läs mer på http://www.marathonwatch.com/product/navigator-quartz-date

ollkli, rogart-63, buggin-san och 19 andra gillar detta.
  2. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Grattis!
    Den där var riktigt cool, jag gillar den. Var beställde du den ifrån?

CreativeMind gillar detta.
  3. Maro

Maro Friends of KS

Från:
    Varberg
    Fin! Har ett tag legat med fingret på köpknappen på en grön, som jag tror är samma modell!? Cool iallafall.. Slit den väl!

4. Sundström

Sundström Friends of KS

Gratulerar, den är riktigt rå!
    Gissar att den är en lättviktare pga boettmaterialet, ungefär som min luminox?
    Det enda jag hakar upp mig på är vattentätheten... 50m fixar ju många kostymklockor till och med. Varför tog man inte i lite mer och åtminstone ökade till 100m?

CreativeMind, Räven och k0ltrasten gillar detta.
  5. CreativeMind
    Trådstartare

CreativeMind Bonde

Sorubim och snoozarn gillar detta.
  6. CreativeMind
    Trådstartare

CreativeMind Bonde

Tack!
    En riktig lättviktare, bara stål i krona och bak-boetten.
    Tror vattentätheten handlar om hesalit-glaset och att klockan klarar stora tryckskillnader - även undertryck. Om den är för tät så kan glaset "poppa ut". Speedmaster Professional har också endast 5bar (50m) vattentäthet - av samma anledning, om jag är rätt påläst ;-)

7. Sundström

Sundström Friends of KS

Aha, där ser man. Det var nytt för mig. Är hesalit nån form av plast eller är det glas i någon form?

8. Anders W

Anders W Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Här är min Navigator från 1997, utan datum. Tritiumtuberna lyser fortfarande helt OK.

marathon_navigator.jpg

ollkli, Gummo, Fixoflex och 7 andra gillar detta.
  9. CreativeMind
    Trådstartare

CreativeMind Bonde

Hesalit är en form av acryl eller plexiglas http://en.wikipedia.org/wiki/Hesalite och det finns en bra förklaring här https://answers.yahoo.com/question/index?qid=1006050512351 och här http://forums.watchuseek.com/f20/speedy-pro-sapphire-hesalite-crystal-519951.html
    Framför allt så är det splitterfritt och lite mer "elastiskt" än vanligt glas….

Sundström gillar detta.
  10. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Tror att hesalit även går under benämningen plexi, d v s ett plastmaterial som kan både expandera och invertera. Används av en del klockor för t ex flyg, åtminstone förr. För Speedy Pro var det ett krav, vad jag förstår.
    Edit: tvåa på den :)

Micce, CreativeMind och Sundström gillar detta.
  11. Jaggis

Jaggis Who dares wins!

Från:
    Stockholm
    Nice! Marathon är rock'n roll. Sliten den med hälsan!

12. Kejsaren

Kejsaren Biskop

Från:
    Bjärred
    Blev sugen. Ett alternativ till en CWC. Billigare och med liknande historik. Funkar den i Irak bör den funka i Svedala, även om det ibland kan gå hett till på Systemet en fredag kl 17:50.

cheepo63, Räven och CreativeMind gillar detta.
  13. Emil_G

Emil_G f.k.a hastkista

Grattis, riktigt hård klocka, verkar genuint funktionell. Och sugen blev jag på en.

14. Kejsaren

Kejsaren Biskop

Från:
    Bjärred
    Är det samma materiel i boetten som i de som tillverkas idag? Dvs fiberplast. Eller är din i stål?

15. Anders W

Anders W Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Det är samma fiberplast i min.

CreativeMind och Kejsaren gillar detta.
  16. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Riktigt cool!

Jag tror att min Adanac är din klockans farfar eller nåt. ;)

image.jpg

sveol, Sond, watchwelder och 4 andra gillar detta.
  17. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Cool!
    Är nyfiken på tritiumtuber. Lyser de lika starkt som en fullt uppladdad luminova?

18. ironcastle

ironcastle Borgare

Från:
    Söder om Stan
    Inte alls i samma kaliber, min är dock från -08. Men absolut fullt tillräckligt. Har du bara mörkeranpassat seende är det mer än nog. Tycker det är kalas. Dessutom är det bra fränt med radioaktivitetsmärke på tavlan.

19. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Riktigt cool grattis .

20. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Gillar dom starkt!

21. Dixie

Dixie Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i Gbg
    Har kört min Breitling Avenger Skyland i Kosovo, Afghanistan (3ggr) och i Mali utan konstigheter. Visst har någon av tillfällena varit stabstjänst men även på skyttet. Vanlig lume funkar annars får man väl använda sin NVG :D
    Och fler än vad man kanske tror kör robusta automatare nere i sandlådan (dock är de långt ifrån många).

I övrigt gillar jag din dinka starkt. Hård toolig look

CreativeMind och Kejsaren gillar detta.
  22. F-L-P

F-L-P Borgare

Från:
    Uppsala

Har hört att shuunto är välrepresenterat bland de gröna...

23. Dixie

Dixie Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i Gbg
    Visst är det så men fler och fler lackar ur på sina klockor då de inte håller måttet. Slukar batteri samt går sönder på alla möjliga sätt och vis. De tål helt enkelt inte de hårda tag som det faktiskt är. Upplever att fler är nöjda med sin G-tjockisar. Min bratte må sakna stora bitar metall men glaset är helt repfritt och verket (inkl. funktionerna) tuffar på.

24. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Bjuder på en bild av en äldre H3!

DSCF1252.JPG

CreativeMind och rogart-63 gillar detta.
  25. Schmitza

Schmitza Borgare

Från:
    Malmö

adnac = canada... marathon kommer från canada och deras klockor brandades först med adnac för att sen gå till namnet marathon!

var rätt nyligen på edwards airforce base i californien och såg både den dära plastdinkan och en två gsars på folks armar !
    (kände att man kanske inte knatar fram till en snubbe med maskingevär och frågar om man får checka hans klocka)

(fast för alla militärnördar så rekommenderar jag deras guidade turer ! fick se både en b-1 och ett b-2 bombplan på rätt nära håll)

CreativeMind och rogart-63 gillar detta.
  26. watchwelder

watchwelder Friends of KS

Var ju en cool en!

27. mega

mega Borgare

Stenhård!

28. Per-Åke Öjersson

Per-Åke Öjersson Bonde

fräck!!

29. Kattsand

Kattsand Torpare

Riktigt läcker, det där kommer att bli en beater av klass :)

30. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Verkligen hård. Grattis till en tuffing.

Mårtenssons ur Brookfield