Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Marcello C istf Tudor ? tveksam eller acceptabel vandel ?

Diskussion i 'Diskussion' startad av UNO, 26 juli 2013.

1. UNO
    Trådstartare

UNO Borgare

Från:
    Bullshit City
    Med risk för mitt anseende; jag är sugen på en ny men klassisk 40 mm dykare med ETA 2824.
    Tudor BlackaBay har för klumpig(hög kantig) boett, Tudor Pelagos känns för stor och för stor i förhållande till 2824 verket(knäppt ? jag vet !) så min blick har nu min blick fastnat på Marcello Nettuno C.
    Är jag på fel spår ?
    Är det bara en sipel efterapning ??
    Ska jag gå på R istället ???

2. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Klart det är en eftrapning men är det den som gör dig nöjd så kör. Sedan är den ju nästan gratis också.

3. DW6900MS

DW6900MS Biskop

Från:
    Borås
    Utan att vara helt insatt känns Marcello för mycket Homage för att vara bra.

4. plattfot

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm
    Nästan varje klockmärke har ju sin version av dykare och många har lånat mycket från de mest tongivande, historiska modellerna.

Jag hade kikat på tex:
    Maurice Lecroix Miros
    Hamilton Seaview
    Certina DS Action
    Tissot Seastar
    Alla med ETA-verk(?), klassisk dykarlook och utan kännas som rip-offs.

Edit: Sedan finns ju en rad andra ETA-drivna dykare, men med mer egen look, som kanske är ännu roligare - Oris är ett bra exempel....

vekktah gillar detta.
  5. DW6900MS

DW6900MS Biskop

Från:
    Borås
    Omega?

6. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Hade nog satsat på en Certina DS Action, mycket klocka för pengarna.
    Finns väl några här på forumet som har den.

Rille och Spencer gillar detta.
  7. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Marcello käns som efterapning. Titta på äldre Tudors eller som sagt varför inte en Omega SMP eller Planet Ocean med 2500 verket?

8. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Jag förstår inte riktigt logiken. Varför vill du bestämt ha en klocka med ETA2824? Har det med servicen att göra?
    Tudorn bör du säkerligen ändå lämna in till en Tudor AD för service, eftersom urverket är modifierat.
    Ungefär som att köpa en Breitling för att den har ett modifierat ETA-verk, som om det skulle vara extra bra på något sätt...
    Om du bestämt vill ha ETA2824, så finns det massvis med mikrotillverkare som använder dessa i dykare, men de brukar ju vara lite större.

Har du kollat på Kemmner turtle? 42mm

Precista PRS-3 -42mm

9. alfgren

alfgren Biskop

När vi ändå är inne på homager...

10. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Jag skulle ha kört.
    Lyx: Bratte SOH
    Medel: Longines Hydroconquest. Eller glycine combat sub.
    Basic: CWC RN Diver automa.

Alla med omtalade 2824.

11. KMS

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
    Tycker den känns för lik för att vara helt ok. Kruxet tycker jag är att hitta 40 mm dykare.

12. vekktah

vekktah Borgare

Marathon gsar? Minns inte ens vad det var för verk. Men maken till kvalitet för pengarna är svårt att hitta.

13. POO

POO Präst

Precis och framförallt är många dykare så sabla tjocka! En sub känns ibland som en slimmad dressare bredvid många andra dykare.

14. DrDre

DrDre Friends of KS

Det är inte så ofta man hör folk som tvekar om man ska köpa en Rolex Sub eller en Marcello? :)

Jag har själv ingen erfarenhet av Marcello men har haft ett helt gang klockor med eta 2824. Vill man ha något I lite lägre prisklasser eller vintage, så tycker jag att 2824 är oslagbart. Det är billigt att serva etc och om man köper något vintage så kan man ju I värsta fall tom byta hela urverket för en tusing och då få en klocka som funktionellt är som ny.

Så valet av urverket later vettigt. Men om du trålar efter ngt I klassen 5 tkr plus/minus några tusingar, så skulle jag istället valt något med lite egen profil (eller ngn cool vintagedykare, gärna ngn compressor). Inte för att det är ngt fel på Marcello och inte heller för att det stör mig så mkt att den hamnar nära Submarinenern (det är så manga som gör ändå). Utan för att det kan vara roligt med ngt med lite egen design.

Här är tre dykare jag har med eta 2824. Priserna för en hygglig beg på dessa ligger väl runt 4-6 tkr och då får man väldigt mycket för pengarna.

En Certina DS-3

bilden är lite halvrisig men jag satt i en rätt skakig minivan och ville ändå ta en bild just vid den tiden och datumet

En Tag Heuer Spirotechnique

Och en CWC Royal Navy Diver Automat

Mårtenssons ur Brookfield