• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Marginalen på Patek

Förväntade mig inte lägre marginaler direkt, skulle det vara uppseendeväckande med 100% påslag för en återförsäljare?

/gustav
 

Kairo

Panerai
TRF blev man ju medlem på för ett tag sedan för att kolla upp någon superintressant bild... Sedan dess har man ju glömt allt vad användarnamn och lösenord heter, samt vilken mail man reggade med... Tror inte jag är ensam om detta, så du kanske kan vara vänlig och slänga upp bilderna här istället?
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Inköpspriser på Patek är höga för handlare... marginalerna procentmässigt ut ur butik är inte stora sett till andra märken.
 

bionicbeagle

Friends of KS

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bra länk som fungerar skarpt bra då man ej är medlem i rolex maffian.
Avgå trådskapare!
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vet inte så mycket om PP men vad jag förstått så innebär marginalerna inte att man automatiskt kan pruta hur mycket som helst till kund, då märkena vill se statistik över hur mycket man som AD sålt klockorna för. Detta kan ju ha varit säljsnack men det lät trovärdigt iaf.
Du tycker på allvar att det låter trovärdigt? Då skulle gråhandlarna rykt direkt (om underlag krävts).
 

bionicbeagle

Friends of KS
Du tycker på allvar att det låter trovärdigt? Då skulle gråhandlarna rykt direkt (om underlag krävts).
Som sagt, det kan mycket väl vara rent säljsnack... skulle dock inte förvåna mig om AD:s skulle bli pressade att inte rabattera klockor alltför mycket! Swatch verkar ju ha som strategi att ta över mer och mer av kedjan från tillverkning till kund och after market service etc, och i de fall dom inte kan ta över helt så ställer dom större och större krav på hur varor visas och säljs. Det är väl typ som hur tillverkare av bilar i premiumsegmentet har agerat det senaste årtioendet.
 

par

Patek
2-Faktor
Var ungefär vad jag skulle gissa. Problemet är väll snarast att du som rolex handlare får som exempel 50 st av en modell per år. Du kan göra bra affärer på endel o sämre på endel och få en bra volym och total. På PP kanske du bara får en per år och då ska du täcka diverse omkostnader. Därför är det svårt att få rabatt om du som PP AD bara får totalt 50st att sälja per år. När det sen är kötid på många modeller så ökar väll lusten att inte lämna rabatt ännu mer.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Som sagt, det kan mycket väl vara rent säljsnack... skulle dock inte förvåna mig om AD:s skulle bli pressade att inte rabattera klockor alltför mycket! Swatch verkar ju ha som strategi att ta över mer och mer av kedjan från tillverkning till kund och after market service etc, och i de fall dom inte kan ta över helt så ställer dom större och större krav på hur varor visas och säljs. Det är väl typ som hur tillverkare av bilar i premiumsegmentet har agerat det senaste årtioendet.
Jag har noll insyn, tyckte bara det lät knas med tanke på vad man läser om rabatter ute i Europa. Sverige skiljer ju sig på det sätt att vi knappt har några butiker (mindre konkurrens).
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Var ungefär vad jag skulle gissa. Problemet är väll snarast att du som rolex handlare får som exempel 50 st av en modell per år. Du kan göra bra affärer på endel o sämre på endel och få en bra volym och total. På PP kanske du bara får en per år och då ska du täcka diverse omkostnader.
Såklart. Får man få exemplar av en eftertraktad modell så är man ju dum om man ger bort vinsten i rabatt. :)
Tycker ändå det är lite intressant.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Så då kostar tekniskt sett en helt ny PP 5167A/001 under 100k om man hittar en återförsäljare som bara sitter och vill bli av med den. Typ i Grekland :p
IMG_1492_zpsbec548d1.jpg

patek-philippe-aquanaut-ref5167a001-22750_4752.jpg
 
  • Like
Reactions: par

par

Patek
2-Faktor
Så då kostar tekniskt sett en helt ny PP 5167A/001 under 100k om man hittar en återförsäljare som bara sitter och vill bli av med den. Typ i Grekland :p
IMG_1492_zpsbec548d1.jpg

patek-philippe-aquanaut-ref5167a001-22750_4752.jpg

Tror inte det går någon nöd på varken Rolex eller Patek handlare i Grekland och vad jag vet har jag inte hört om någon som fyndat där
 

JohnDoe

Rolex
Marginalen är väl som förväntat ca 40% ex moms. Svårt att driva en butik med lägre marginal om det inte är dagligvaruhandel. Kläder och annat säsongsbetonat vill man ha minst 70-80% på.
 

JohnDoe

Rolex
Får det till 39% marginal. Det är ganska lågt branschmässigt sett. (lägg på 20% på wholesale price och dra av 16,6666% på retail price).

Vill man bli blåst på allvar köper man en Seiko !
Jag räknade inte så noga på samtliga priser utan gjorde en överslagsberäkning. Kan säkert variera lite beroende på objektets retail pris som brukar följa jämna belopp.
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
I retail när det kommer till kläder så pushar alla större kedjor 1:3 dvs tex in 500 ut 1500. Kan man pruta hejdlöst för det? Nej. Så varför tro att man kan pruta vilt på klockor?
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Sist jag iaf kollade, så finns det anställda plus omkostnader likt lokalhyra, löner som skall betalas. Elen skall betalas. Vattnet likväl. Sedan finns det säkerligen en massa jag glömt.

Jaja, undra vad Seiko ligger på för marginaler? :woot:
 

Oggs

Omega
2-Faktor
Sist jag iaf kollade, så finns det anställda plus omkostnader likt lokalhyra, löner som skall betalas. Elen skall betalas. Vattnet likväl. Sedan finns det säkerligen en massa jag glömt.

Jaja, undra vad Seiko ligger på för marginaler? :woot:

Naturligtvis är det så, men man får ju inte glömma att detta gäller samtliga handlare som driver en butik. Om man kastar ett snabbt öga på elektronikhandlare som säljer iPads med förlust och snittar 10% marginal på sitt sortiment så tycker jag det är helt rätt att ifrågasätta varför vi konsumenter tycker att det är mer acceptabelt med höga marginaler i en bransch men inte en annan.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Naturligtvis är det så, men man får ju inte glömma att detta gäller samtliga handlare som driver en butik. Om man kastar ett snabbt öga på elektronikhandlare som säljer iPads med förlust och snittar 10% marginal på sitt sortiment så tycker jag det är helt rätt att ifrågasätta varför vi konsumenter tycker att det är mer acceptabelt med höga marginaler i en bransch men inte en annan.
Därför att dyra klockor är lyxvaror och säljer oavsett pris, tanken är helt enkelt att dom inte ska vara tillgängligt för alla, när det gäller elektronikvaror är det tvärt om.
 

JohnDoe

Rolex
Naturligtvis är det så, men man får ju inte glömma att detta gäller samtliga handlare som driver en butik. Om man kastar ett snabbt öga på elektronikhandlare som säljer iPads med förlust och snittar 10% marginal på sitt sortiment så tycker jag det är helt rätt att ifrågasätta varför vi konsumenter tycker att det är mer acceptabelt med höga marginaler i en bransch men inte en annan.
Ja när det gäller it o elektronik är som sagt marginalerna på många produkter låga. Samma i dagligvaruhandeln. Där gäller volym. Men det finns många produkter med riktigt hög marginal som alla kablar, tillbehör och framförallt försäkringar. Där kan du ha 80-90%. Det här med att acceptera marginaler är ju inte riktigt så enkelt som framgår av inläggen. Det kostar att driva en rörelse. Bara en sådan enkel sak som att hantera reklamationer. Då kommer man inte långt med 10%. Som sagt bara att räkna igenom vad personal, lokaler, administration, försäkringar, marknadsföring osv kostar. Det är riktigt mycket pengar. Just marknadsföring är en dyr post på många produkter. Läste för länge sedan att marknadsföringen på bilar ofta var 10-20tkr per bil och ibland mycket mer räknat från producent till åf.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Får det till 39% marginal. Det är ganska lågt branschmässigt sett. (lägg på 20% på wholesale price och dra av 16,6666% på retail price).

Vill man bli blåst på allvar köper man en Seiko !
Hehe, ja. En PP kan man ju i princip sälja för samma pris som man köpte den för i Sverige. Svårt att säga detsamma om en SEIKO köpt till listpris i Sverige. En fördel med PP och några andra märken är att priserna inte varierar så mycket mellan olika länder, på detta är SEIKO helt klart sämst.
 
Topp