• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Marina Militare

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Lite som Parnis

Fast vet en del forum profiler som sportat MMor. På den tiden det inte var en "ful" sak att göra
 

WBergdahl

Panerai
Ännu en fråga om MM kommer nu!

Om man råkar ha en ÄKTA Marina Militare (från Panerai), får man då sälja den på forumet, eller är handel med ALLA Marian Militare förbjuden?
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Okej! :)
Men hur kan det komma sig att ett annat företag än Panerai har rätten att göra klockor med texten "Marina Militare", när det var Panerai som gjorde den första klockan med texten...?


Det är bara Panerai som har rätten att göra klockor med texten Marina Militare eftersom dom har varumärkesskyddat Marina Militare.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Så ägaren till Panerai äger också dess kopia (homage?) Marina Militare? :bored:

Haha men va fan... Såhär ligger det till (tror jag :D) rätta mig Asplund

Richemot äger Panerai som gjort en serie som heter Marina Militare (till italienska dykarmén)

Det är på denna serie (tänk motsvarade Submariner) som fuskarna gjort en exakt identisk modell och skrivit Marina Militare på. Marina Militare är skyddat av Panerai och således är det varumärkesintrång (förfalskning)

Poängen innan har väl varit att "riktiga" MM ligger på typ 100 kakor och uretvintage annonserade ut en för 13 tidigare i år. Och tidigare ännu billigare på marknaden.
 

mace

Cartier
2-Faktor
Förlåt, jag var otydlig... Men det är ju som JakobZ skriver:

Kopiorna/homagerna är just det; kopior. Sen försöker de namnge dem med en koppling till originalet. Men den göbben gick inte.

Anledningen till att man inte får handla med kopiorna (med även stulet namn) är att panerais ägare richemont är rätt duktiga/envisa/hårda med att hugga mot kopiorna. Eftersom de dessutom äger namnet "mm" så behöver de inte hamna i en diskussion om om själva utförandet är för likt, eller om det skiljer en millimeter här eller där.

Hur som är det genant att uretvintage.se lägger ut rena kopior. För det är inget annat och kommer aldrig bli något annat.
 

WBergdahl

Panerai
Haha men va fan... Såhär ligger det till (tror jag :D) rätta mig Asplund

Richemot äger Panerai som gjort en serie som heter Marina Militare (till italienska dykarmén)

Det är på denna serie (tänk motsvarade Submariner) som fuskarna gjort en exakt identisk modell och skrivit Marina Militare på. Marina Militare är skyddat av Panerai och således är det varumärkesintrång (förfalskning)

Poängen innan har väl varit att "riktiga" MM ligger på typ 100 kakor och uretvintage annonserade ut en för 13 tidigare i år. Och tidigare ännu billigare på marknaden.

JAHA! Jag uppfattade det som att det är Richemont som gör kopiorna OCH har rätten till dom!
Jag fick för mig att dom gjorde kopiorna, för att dom äkta skulle bli mer eftertraktade och på så vis dyrare, haha :D

Men alltså:
-Richemont äger Panerai
-"Marina Militare" är skyddat av Panerai, och alltså Richemont
-Fuskarna har inget med varken Panerai eller Richemont att göra
-Fuskarna är fuskare och fuskarna gör intrång
 

Asplund

Patek
2-Faktor
JAHA! Jag uppfattade det som att det är Richemont som gör kopiorna OCH har rätten till dom!
Jag fick för mig att dom gjorde kopiorna, för att dom äkta skulle bli mer eftertraktade och på så vis dyrare, haha :D

Men alltså:
-Richemont äger Panerai
-"Marina Militare" är skyddat av Panerai, och alltså Richemont
-Fuskarna har inget med varken Panerai eller Richemont att göra
-Fuskarna är fuskare och fuskarna gör intrång


Precis.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
JAHA! Jag uppfattade det som att det är Richemont som gör kopiorna OCH har rätten till dom!
Jag fick för mig att dom gjorde kopiorna, för att dom äkta skulle bli mer eftertraktade och på så vis dyrare, haha :D

Men alltså:
-Richemont äger Panerai
-"Marina Militare" är skyddat av Panerai, och alltså Richemont
-Fuskarna har inget med varken Panerai eller Richemont att göra
-Fuskarna är fuskare och fuskarna gör intrång


... Och där är du hemma! Helg! ;)
 

Men är det verkligen så numera? har inte Patentet gått ut och ägs numera av militären igen som gett Locman rätt att använda Marina Militare på sina klockor

Panerai kommer undan med klockor som är gjorda medans patentet gällde, men fick väl ta bort texten på PAM339

Finns mycket att läsa om man söker lite, men vad som är sant verkar vara svårare att lista ut...

http://panerai.watchprosite.com/show-forumpost/fi-717/pi-4145481/ti-657656/t-/

http://www.philippinewatchclub.org/forum/viewtopic.php?f=8&t=15415&p=282630

Clear as mud som man säger over there....
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Men är det verkligen så numera? har inte Patentet gått ut och ägs numera av militären igen som gett Locman rätt att använda Marina Militare på sina klockor

Panerai kommer undan med klockor som är gjorda medans patentet gällde, men fick väl ta bort texten på PAM339

Finns mycket att läsa om man söker lite...

http://panerai.watchprosite.com/show-forumpost/fi-717/pi-4145481/ti-657656/t-/

http://www.philippinewatchclub.org/forum/viewtopic.php?f=8&t=15415&p=282630

Clear as mud som man säger over there....


Jo säkert är det så, den lilla forskning jag gjorde va för ganska länge sedan. Huvudsaken är väl egentligen att klockorna för 1000 kr på bukten är skräp, fejk och dem som tillverkar dessa är banditer :)
 
Topp