• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Marinemaster-tråden

Alla andra klockor får ju egna trådar och då bör definitivt Marinemastern ha en tycker jag.
För mig är Sbdx Marinemastern med stort M men även övriga varianter kan väl samsas här.

Sbdx001/017 är nog enligt många flaggskeppet bland Seikos dykare trots mer exklusiva modeller, jag har själv suttit uppe många nätter och Youtube-sökt på denna skönhet.

Andra klockor har kommit i vägen men idag blev den äntligen min via en tysk C24-handlare.
image.jpg

image.jpg

MM300 överträffar mina förväntningar och jag tänkte komma med några reflektioner efter några timmar på armen.

-Det är speciellt med en sprillans, repfri klocka :)
-Höjden stör inte tycker jag. Jag hade räknat med att den skulle vara topptung samt att Nato kanske ej skulle funka eftersom det bygger på ytterligare. Den känns inte topptung och ser inte högre ut än min Skx. Den bärs ungefär som en Seiko monster tycker jag.
image.jpg

-Bezel, boett och finish är fantastisk! Den blanka lacken (?) och känslan i vridningen för tankarna till ett Franz Jaeger- kassaskåp.

-Lyspastan! Man har ju blivit bortskämd av Seikos lume men den nya blandningen är snäppet vassare helt klart.

-Som många påpekat tidigare är inte länken on par med resten av klockan.
Den är ok men inte i nivå med europeiska konkurrenter.

Allt som allt en fantastisk, mångsidig dykare 100% in-house med lång historik och högklassigt urverk.
Jag är glad som en speleman! :)
image.jpg
 
image.jpeg

Säker på att 017 har nya lyspastan? Är den gulare än på 001? Den nya är nämligen gulare.

Visar med en marine master som har nya lyspastan. Och grattis till en grym klocka!

Tackar!
Jag vet inte säkert men har läst någonstans att 017 ska ha nya blandningen.
Den ser iaf mer gul/grön ut än på min skx007. Syns inte så tydligt med mobilkameran kanske men i verkligheten är det en tydlig nyansskillnad.
image.jpg
 

Bosse

Friends of KS
Svar på Hr. Y's fråga är: Ja det har den -- nya lumibright--alltså

Inte för att skillnaden är så stor, men det är en annan pilsner

//Bosse
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Svar på Hr. Y's fråga är: Ja det har den -- nya lumibright--alltså

Inte för att skillnaden är så stor, men det är en annan pilsner

//Bosse
Svarade du på om det är nyansskillnad på din 001 och på din 017? Min 001 hade också mer färg i lumen än min dåvarande sumo men den (001) hade ju garanterat inte nya lyspastan.
 

Bosse

Friends of KS
Svarade du på om det är nyansskillnad på din 001 och på din 017? Min 001 hade också mer färg i lumen än min dåvarande sumo men den (001) hade ju garanterat inte nya lyspastan.
Nej
Enligt allt skriveri på internet inför 017 lanseringen har den nya "ljuset" och där är skillnad 001/017 i färg och livslängd på lumen, men inte mycket som jag ser det.

Här 001 idag (vad är en tråd utan bilder?)

P8231238.jpg



//Bosse
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nej
Enligt allt skriveri på internet inför 017 lanseringen har den nya "ljuset" och där är skillnad 001/017 i färg och livslängd på lumen, men inte mycket som jag ser det.

Här 001 idag (vad är en tråd utan bilder?)

P8231238.jpg

//Bosse
Jag har ju också läst lite på internet och den allmäna uppfattningen är mig veterligen att endast de nylanserade modellerna med de nya visarna fick den nya lumen, exempelvis SBBN031 ovan. Jag mailar seiko och frågar så slipper vi sjabbla.
 

Dammen

Cartier
Alla andra klockor får ju egna trådar och då bör definitivt Marinemastern ha en tycker jag.
För mig är Sbdx Marinemastern med stort M men även övriga varianter kan väl samsas här.

Sbdx001/017 är nog enligt många flaggskeppet bland Seikos dykare trots mer exklusiva modeller, jag har själv suttit uppe många nätter och Youtube-sökt på denna skönhet.

Andra klockor har kommit i vägen men idag blev den äntligen min via en tysk C24-handlare.
image.jpg

image.jpg

MM300 överträffar mina förväntningar och jag tänkte komma med några reflektioner efter några timmar på armen.

-Det är speciellt med en sprillans, repfri klocka :)
-Höjden stör inte tycker jag. Jag hade räknat med att den skulle vara topptung samt att Nato kanske ej skulle funka eftersom det bygger på ytterligare. Den känns inte topptung och ser inte högre ut än min Skx. Den bärs ungefär som en Seiko monster tycker jag.
image.jpg

-Bezel, boett och finish är fantastisk! Den blanka lacken (?) och känslan i vridningen för tankarna till ett Franz Jaeger- kassaskåp.

-Lyspastan! Man har ju blivit bortskämd av Seikos lume men den nya blandningen är snäppet vassare helt klart.

-Som många påpekat tidigare är inte länken on par med resten av klockan.
Den är ok men inte i nivå med europeiska konkurrenter.

Allt som allt en fantastisk, mångsidig dykare 100% in-house med lång historik och högklassigt urverk.
Jag är glad som en speleman! :)
image.jpg

Grattis! Den klockan har jag haft på radarn i flera år men aldrig kommit till skott. Från vilken handlare har du köpt den från, om man får fråga?
 

Bosse

Friends of KS
Jag har ju också läst lite på internet och den allmäna uppfattningen är mig veterligen att endast de nylanserade modellerna med de nya visarna fick den nya lumen, exempelvis SBBN031 ovan. Jag mailar seiko och frågar så slipper vi sjabbla.

Bra tänkt, men en gentleman på "ett annat forum" (WUS) fick detta svar från Seiko (klipp och klister):)

To ALL of you, who were interested, I emailed Seiko asking about the new lume and this is what I got as an answer:


Our Ref. 33894

Dear Sir,

We acknowledged receiving your inquiry of luminous paint for our products.
Firstly, please excuse us for any inconvenience caused by our delayed reply.

In reply to your inquiry, we would like to inform you that the materials of Lumibrite
for SBDX013, 014, 017 using the new version. The hands and markers are coated with
a new version of Seiko’s Lumibrite, which glows for 60% longer than in the past.

On the other hand, the material of Lumibrite for SBDB005, SBDB008, SBDB009 and SUN019
is not the new version.

We hope this answers your inquiry.

With best regards,
CS Dept.
SEIKO WATCH CORPORATION

//Bosse
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bra tänkt, men en gentleman på "ett annat forum" (WUS) fick detta svar från Seiko (klipp och klister):)

To ALL of you, who were interested, I emailed Seiko asking about the new lume and this is what I got as an answer:


Our Ref. 33894

Dear Sir,

We acknowledged receiving your inquiry of luminous paint for our products.
Firstly, please excuse us for any inconvenience caused by our delayed reply.

In reply to your inquiry, we would like to inform you that the materials of Lumibrite
for SBDX013, 014, 017 using the new version. The hands and markers are coated with
a new version of Seiko’s Lumibrite, which glows for 60% longer than in the past.

On the other hand, the material of Lumibrite for SBDB005, SBDB008, SBDB009 and SUN019
is not the new version.

We hope this answers your inquiry.

With best regards,
CS Dept.
SEIKO WATCH CORPORATION

//Bosse
OK, lite märkligt att inte färgskillnaden är större mellan 001 och 017. Hann maila SEIKO inbands skrev ditt inlägg. :)
 
Grattis! Den klockan har jag haft på radarn i flera år men aldrig kommit till skott. Från vilken handlare har du köpt den från, om man får fråga?

Timeshop24.de
1800 eur gick den på, smidig affär och leverans.
Seikos garanti jag fick är anpassad för EU. Worldwide garanti första året, och år 2 i EU + Norge.
Köper man från Japan/HongKong riskerar man kanske Japan only garanti?
Så var det iaf med Skx för mig.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Timeshop24.de
1800 eur gick den på, smidig affär och leverans.
Seikos garanti jag fick är anpassad för EU. Worldwide garanti första året, och år 2 i EU + Norge.
Köper man från Japan/HongKong riskerar man kanske Japan only garanti?
Så var det iaf med Skx för mig.
Det beror helt på vem man köper av.
 

Hillarn

Omega
2-Faktor
890e04c9.jpg

Kanske får bli till att klippa ett isofrane om man skulle köpa, vittade en bild på nätet och det blev en snygg kombo enligt mig. En annan fråga: har för mig att jag har hört att den är lite knepigt att serva i och med att den är lite svåröppnad? Är det något man bör ha i tankarna?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
890e04c9.jpg

Kanske får bli till att klippa ett isofrane om man skulle köpa, vittade en bild på nätet och det blev en snygg kombo enligt mig. En annan fråga: har för mig att jag har hört att den är lite knepigt att serva i och med att den är lite svåröppnad? Är det något man bör ha i tankarna?
SEIKOs kan ju gå länge som satan utan service så mig hade det aldrig oroat. Vet även att SEIKO UK servar dessa och pundet är dessutom lågt nu.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vill inte ha tjockare. Frågan är om den nya är "bättre" på något sätt.
Det verkar som att många av de nya modellerna har denna nya typ. Om själva länken blir stabilare, hållbarare osv eller om det endast är poleringen som blir enklare har jag såklart ingen aning om. Skulle jag gissa så skulle jag tro att det främst har att göra med att underlätta polering.
 
Topp