• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Matchande visare och tavla, en myt?

Ministern

Founder
2-Faktor
Det diskuteras kraftig på vintageforum om matchande visare och avviker det de minsta är det inte koscher..
Jag har varit av den åsikten att massan kan avvika mellan tavla och visare samt att lumen i visarna kan reagera annorlunda mot metal respektive färg.. Jag tror att flera klockor har "fått" hjälp att matcha, beviset på att det kan avvika måste väl ändå vara denna 16610 LV. Klockan satt på min gode vän "Legosoldaten" och den är ju inte helt matchande:D.

PS vem sade att inte ny lysmassa kunde åldras..


BA22C215-BC6A-4B0E-9986-1A9599628F63-3985-000006034FB3B6FB.jpg
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Sweet med 5 tick Swiss Made....tidig mao :)

Vill minnas att även min LV från 05 fick mörkare och spruckna index redan efter några år....
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Är beredd att hålla med! Ser det snarare som ett varningstecken då de matchar perfekt, ffa på en vintagedinka. Ser en del på VRF där det lutar lite åt fejkpatina.
 

finnirgens

Panerai
Tror också det, på min 16610 L-serie var indexen i stort sett oförändrade medan tritiumet i visarna antog en lite mörkare färg samt sprack....
005.jpg

Dålig bild men det går att ana....
 

M.M

Cartier
Ja, hur ska en nybörjare välja/resonera inför ett köp?
Blir lika opepp på missmatchande som helt perfekt matchande index/visare.. Sen är det flammiga skiftningar på vissa index, andra är helt homogent patinerade. Vissa säljare ger info i sina annonser kring detta ibland och, misstänker jag, ibland inte..
(OT?) Gissar ex att abc watchwerks arbeten inte alltid redovisas på ett försäljningsobjekt (av någon som köpt deras service, menar jag då). Tror jag själv kommer behöva en rolexräv/enigt forum vid kommande inköp... Tack på förhand (för all hjälp)!
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Det diskuteras kraftig på vintageforum om matchande visare och avviker det de minsta är det inte koscher..
Jag har varit av den åsikten att massan kan avvika mellan tavla och visare samt att lumen i visarna kan reagera annorlunda mot metal respektive färg.. Jag tror att flera klockor har "fått" hjälp att matcha, beviset på att det kan avvika måste väl ändå vara denna 16610 LV. Klockan satt på min gode vän "Legosoldaten" och den är ju inte helt matchande:D.

PS vem sade att inte ny lysmassa kunde åldras..


BA22C215-BC6A-4B0E-9986-1A9599628F63-3985-000006034FB3B6FB.jpg
Läste en tråd på rolexforums om det, verkar inte helt ovanligt. Jag gillar det! Har en viss charm :cool:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja, hur ska en nybörjare välja/resonera inför ett köp?
Blir lika opepp på missmatchande som helt perfekt matchande index/visare.. Sen är det flammiga skiftningar på vissa index, andra är helt homogent patinerade. Vissa säljare ger info i sina annonser kring detta ibland och, misstänker jag, ibland inte..
(OT?) Gissar ex att abc watchwerks arbeten inte alltid redovisas på ett försäljningsobjekt (av någon som köpt deras service, menar jag då). Tror jag själv kommer behöva en rolexräv/enigt forum vid kommande inköp... Tack på förhand (för all hjälp)!
Görs det rätt är det ju väldigt svårt att se. Är det väldigt svårt att se så kvittar det. :)
Man kan ju även byta tavla och visare mellan klockor och så länge årtalen är någorlunda samstämmiga så är det ju i princip omöjligt att upptäcka. Köp nåt som ser bra och och var nöjd är mitt tips. :)
 

M.M

Cartier
Görs det rätt är det ju väldigt svårt att se. Är det väldigt svårt att se så kvittar det. :)
Man kan ju även byta tavla och visare mellan klockor och så länge årtalen är någorlunda samstämmiga så är det ju i princip omöjligt att upptäcka. Köp nåt som ser bra och och var nöjd är mitt tips. :)

'If you can't beat them, join them!' :) :)
Det gäller bara att det är tillräckligt bra gjort att kollektivet senare inte dömer ut klockan när man glatt visar upp den. Men delas åsikterna isär (kosher el inte) någorlunda jämlikt så bör det vara ganska safe att ge sig på endera utfallet egentligen. Själv lutar jag åt matchande patinerade, om jag får välja men tror nog, som Spencer66 säger, att det nog finns missmatchande, av någon anledning, som är helt kosher.
 

poormans

Rolex
nackdelen med icke redovisade relumes som tex att fixa visare i matchande färg är ju att då åldras tavla och visare olika från tillfället relumen genomförs men redovisas det inte kommer det ändå att märkas om några år, givetvis lite är detta även lite beroende på hur mkt solljus klockan får

har sett poster om både index/patina som mörknat på några år samt ljusnat vid frekvent användande
 
Topp