• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Matkasse tråden >>>>>>>>

Chuck

Patek
2-Faktor
6a89d9fea3e9d83778fdf1566e265cd4.jpg


Finns förmodligen en del av er som kör matkasse, både vi med och ni utan kids. Fick reda på att vi köpt nära 250 kassar från Linas matkasse och måste säga att vi är kanon nöjda, men funderar på prova nåt nytt.

Tänkte vi kunde posta lite recept som vi gillar, lite tips på andra kassar ris&ros osv. Vi köper barnkassen idag varje vecka och du får 3 middagar som lätt räcker 5 dagar för 2 vuxna 1 tvååring. 589kr per vecka. Inget prefab (nån falukorv nån gång) mestadels ekologiska varor.

Vilken kasse kör ni?
 

Limpas

Cartier
Har aldrig provat sån där kasse-hem-till-dörren men funderat på det flera gånger. Verkar onekligen smidigt med den variationen man får, så lätt att fastna i slentrianrätter annars. Kommer följa tråden med spänning :)
 

Jaguaren

Omega
Vi kör med City Gross viktväktar kasse och vi är riktigt nöjda.

Massor med roliga och bra recept t.o.m jag som är helt värdelös i köket
har lyckats laga ett par rätter genom att följa receptet och min fru har blivit imponerad. ;)

Ha det Blått !
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Kört Linas i några år. Testade några olika men de var inte så bra och sen ligger Linas nån km från vår bostad vilket kändes praktiskt. Hade den vanliga kassen en period, testade sen barn men gick tillbaka till vanliga. Senaste året körde vi vanlig och vego alternerande veckor. Vego är den överlägset bästa kassen. Nu har vi tagit ett break på obestämd tid.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Vi kör med City Gross viktväktar kasse och vi är riktigt nöjda.

Massor med roliga och bra recept t.o.m jag som är helt värdelös i köket
har lyckats laga ett par rätter genom att följa receptet och min fru har blivit imponerad. ;)

Ha det Blått !

Låter kanon med Viktväktar kassen då min fru är med i programmet. Hur många rätter får man? Kör de ut eller får man hämta grossen?

Kört Linas i några år. Testade några olika men de var inte så bra och sen ligger Linas nån km från vår bostad vilket kändes praktiskt. Hade den vanliga kassen en period, testade sen barn men gick tillbaka till vanliga. Senaste året körde vi vanlig och vego alternerande veckor. Vego är den överlägset bästa kassen. Nu har vi tagit ett break på obestämd tid.


Ska testa veggo nu när du rekommenderar den, har bara kört vanliga innan kids, tyckte den var bäst och mest inspirerande.

Ha det gött!/Blått ;-)
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Har aldrig provat sån där kasse-hem-till-dörren men funderat på det flera gånger. Verkar onekligen smidigt med den variationen man får, så lätt att fastna i slentrianrätter annars. Kommer följa tråden med spänning :)

Ja du måste verkligen prova, framför allt får man varierad och bra kost. Sen är det kul att kocka sin egen mat från grunden, man lär sig mat. Lite öl/vin och trevlig musik under tiden så blir det kul i köket. Helt plötsligt köper du på dig fina knivar förkläden och följer hells kitchen :D
 

Limpas

Cartier
Ja du måste verkligen prova, framför allt får man varierad och bra kost. Sen är det kul att kocka sin egen mat från grunden, man lär sig mat. Lite öl/vin och trevlig musik under tiden så blir det kul i köket. Helt plötsligt köper du på dig fina knivar förkläden och följer hells kitchen :D


Haha, ja du låter riktigt frälst. Matlagningen i sig är inget problem här hemma, vi brukar vara duktiga på att laga mat själva såväl vardagar som helger. Problemet är just variationen. På vardagarna är det lätt att man lagar samma rätter för ofta, och det blir ju tråkigt i längden. Sådana här matkassar är ju grymt på det sättet, de löser både problemet med att komma på nya rätter och problemet med att ha rätt saker hemma när man väl kommer på något :) Just därför funderar vi på att prova. Blir nog Linas på prov isåfall, det är väl originalet? :D

Ni som har sådana här matkassar, upplever ni att ni behöver handla mer sällan än innan? Beror förstås på hur man gör med frukost och sådant, men tänker att det kan vara ännu en fördel.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Glömde hämta min matkasse (bamselåda) hos citygtoss idag. Kan man hämta den imorgon??
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Kört linas (vanlig & barn) i några år och citygross bamsekasse några månader. Tycker kvalitén på linas är väl värd de extra kronorna men dottern gillar bamsekassen mer (såklart ;) ) så blivit det senaste tiden. Lite väl enkla, om än praktiska, recept i bamsekassen. Känns som en betalar 300kr mer än i affären för den stundtals. Dock en del gott och går mkt snabbare att laga och inga frysvaror som det är en del hos linas. Överlag kul med lite nya maträtter och inte köra pasta/korv/köttfärs etc. veckorna :)
 

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
Bumpar denna tråden. Funderar på att köra Linas lättlagade kasse för 2. Står att det räcker för 4a middagar. Men en fråga till er som använder matkasse. Snålar dom med maten i? Äter ganska mycket så osäker på att det räcker om man väljer för 2.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Bumpar denna tråden. Funderar på att köra Linas lättlagade kasse för 2. Står att det räcker för 4a middagar. Men en fråga till er som använder matkasse. Snålar dom med maten i? Äter ganska mycket så osäker på att det räcker om man väljer för 2.
Skulle inte säga att det är snålt tilltaget. Släng på mer av ris/pasta/etc om du är hungrig.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Har kört matkomfort innan, helt ok.
Men jag tycker att man får för lite mat, middagen ska räcka till 4 pers, räcker knappt till 2 vuxna tycker jag, riktitg snålt.
Äter man lite mer än en 45 kgs skolflicka så verkar det inte funka ?
 

RBJSWE

Cartier
Kört Linas vegokasse i snart 2 år. Jag har aldrig ätit vegetariskt annars men tycker att det i 9 av 10 fall är otippat gott! Räcker oftast till 4 portioner med råge.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Bumpar denna tråden. Funderar på att köra Linas lättlagade kasse för 2. Står att det räcker för 4a middagar. Men en fråga till er som använder matkasse. Snålar dom med maten i? Äter ganska mycket så osäker på att det räcker om man väljer för 2.

Jag kan tycka att linas matkasse som vi haft för 4st personer ibland är snålt. Blivit sämre där (haft i ca 5år, av och till), ex ibland en bit kött per skalle och den ligger på ca 100g styck. Och då är vi två vuxna och en treåring som äter. Men så är det inte alltid men mer frekvent nu än tidigare är min uppfattning. Och ett irritationsmoment när man inser "jag kommer inte bli mätt/borde räcka till en matlåda om det är för 4pers"...

Men prova och se. Jag tycker linas har fina råvaror, bra recept och det ger en varierad kost. Så man får ta det onda med det goda, och för mig vinner plussidan :)
 

Peter K

Panerai
2-Faktor
Linas är klart bäst. Vi har varit med nästan från början. Körde original från början. Gick över till inspirationskassen när den kom.
Enda minuset har varit att de ett tag körde mycket bulgur och cous cous.
Nu pausar vi, men kör ändå deras recept. Då bibehåller vi variationen
 

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
Låter som lite delade meningar här. Men ska pröva, både Linas och mathem. Bra erbjudande på första kassen så helt klart värt att prova på. Tack för era åsikter :)
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Nån som har Kasse på sommaren? Ica har paus fram till vecka 31 söker en alternativ leverantör. Tips?
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Linas knockar Hellofresh alla dagar i veckan. Kört Lina till o från since 2008, numera mest iCA pga tiden räcker inte till för Linas…
Tvärtom enligt mig, iaf i Stockholm. Hellofresh var betydligt bättre recept & roligare måltider. Bra kundservice & kul att ge bort kassar till nära & kära.

Linas var riktigt tråkiga och mycket man behövde ha hemma. Hellofresh har allt förpackat i påsen för varje rätt, underlättar enormt istället för att skicka ut allt i en & samma kartong som Linas.
 

minken

Omega
Linas knockar Hellofresh alla dagar i veckan. Kört Lina till o från since 2008, numera mest iCA pga tiden räcker inte till för Linas…
När jag testade var Hellofresh överlägsen Linas. I Linas var alla recept likadana med en sås bestående av mjölk och mjöl till samtliga recept.. var några år sen så det kan ha ändrats men ungefär som skolmat skulle jag beskriva känslan överlag.
 

Reverso

Panerai
Testat Hellofresh,

Ingredienser var riktigt fräscha. En person som åt maten tyckte att kikärtscurryn var god trots att hon inte gillar curry egentligen.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Tvärtom enligt mig, iaf i Stockholm. Hellofresh var betydligt bättre recept & roligare måltider. Bra kundservice & kul att ge bort kassar till nära & kära.

Linas var riktigt tråkiga och mycket man behövde ha hemma. Hellofresh har allt förpackat i påsen för varje rätt, underlättar enormt istället för att skicka ut allt i en & samma kartong som Linas.

När jag testade var Hellofresh överlägsen Linas. I Linas var alla recept likadana med en sås bestående av mjölk och mjöl till samtliga recept.. var några år sen så det kan ha ändrats men ungefär som skolmat skulle jag beskriva känslan överlag.
Vilken variant av Lina körde ni? Vi har kört inspirations och familje.
 

zeke_varg

Omega
Har testat:
4 årstiderna
Linas
HelloFresh
Hämta Kasse vid Coop
Säkert nåt mer.

problem som uppkommit:
Ungarna äter fan inte ett piss oavsett kasse (inte kassens fel)
Vissa kassar står det 40min men i själva verket 1:20ish

min summering: god mat när man inte orkar tänka ut rätter. Tiden, den jävla tiden. Just nu är det dock hello som äts. Tack vare att jag har en kock hemma som hatar att bestämma mat. Jag har inte tid för annat än äta. Och surfa.
 
Topp