• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Maurice Lacroix - hands on + liten "aha"-upplevelse

Wi

NLA
2-Faktor
Jag är en sån där klockfantast som inte riktigt kan bestämma mig om jag gillar vintage eller modernt bäst.
Senaste tiden har det varit mer och mer vintage som lockat och detta då vintageklockor verkligen har mer själ..Att fastna för en modell och köpa en helt ny klocka kan vem som helst göra, men när man fastnat för en vintagemodell och jagat länge efter den rätta..ja..då blir känslan så jäkla mycket bättre när man väl fått hem klockan och den sitter på handleden..Ni vet vad jag snackar om.

Trots det är det ju något med nya klockor som verkligen lockar...Nu tänker jag inte på faktumet att ingen annan ägt klockan oså, utan mer på det stora utbudet av modeller och alla nya innovationer, nya designspråk som tillkommit osv.
För min del är det nog moderna dykare som attraherar mest. När det kommer till dessa gillar jag tunga, höga ur med mycket stål och balla (onödiga) funktioner. Det är något pojkigt/killigt/manligt med dessa pjäser som lockar =P

Till dagens upplevelse..Jag var förbi Stjärnurmakarna i Vällingby där bya jobbar. Han passade på att visa mig en ny modell de fått in, en modell jag fått upp ögonen för efter senaste baselmässan. En Maurice Lacroix Pontos S-diver på stållänk. Jag har ingen erfarenhet av märket sedan tidigare och efter att rolex-spöket tagit över så har jag inte riktigt kollat på något annat märke, och det är först nu jag insett att det är lite tråkigt.

Jag gillar den! Rejäl och tung, speciellt med stållänken..Riktigt schysta detaljer, jag gillade speciellt de krökta borstade/polerade bandhornen och den inskruvade kronan som lent drar runt den inre dykarringen. Fick mig att inse lite att det inte bara behöver vara rolex och omega..Pontos divern går på 20-23k beroende på länk eller läder och det är fan så jävla värt! Skön aha-upplevelse mitt i vardagen =)

Tog några snabba bilder

q9aSQcp.jpg

hzbpLBB.jpg


Måste nog säga att jag gillar den mer på läder
3u0fsc3.jpg
 

Clocksauce

Cartier
Tycker själv om Maurice Lacroix. Gällande prisbilden så är det ett stort märke bland gråhandlaren och t ex på chrono24 så är prisnivån 16-22K för Pontos S diver.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Den är grym, va förbi Stjärnurmakarna i Bromma och tittade på den i helgen.. Dock va den lite blingigare än vad jag hade hoppats på!
 

Wi

NLA
2-Faktor
Btw.. Dem tog 21 700 kr med länk har jag för mig? Konstigt.


Jo, så var det nog. Glömde priset och safe.ade ;) 22k om jag minns rätt.
På länk var det något blingig, men på läder blir den nog riktigt bra!

Tycker själv om Maurice Lacroix. Gällande prisbilden så är det ett stort märke bland gråhandlaren och t ex på chrono24 så är prisnivån 16-22K för Pontos S diver.


Jag har rätt så svårt för gråhandlare, och i detta fall är priset nästan samma. Hade då valt en f2f handlare. Kan förstå när man väljer gråhandlare för dyrare klockor där man kan spara 10k+ på ett köp
 

Wi

NLA
2-Faktor
Tycker den är jäkligt likt Longines Legend Diver som är strået vassare enligt mig!


Håller nog med Asplund här. Kvaliten och detaljerna känns bättre på Lacroixen. Speciellt när det kmr till dykringens funktion. Jag ser inte mycket likheter, bägge modeller ser ut kompressordykare

Dock inget ont om Legend divern, riktigt fin klocka som jag varit nära att köpa ett antal ggr
 

Wi

NLA
2-Faktor
Länken kändes riktigt bra, med trevligt spänne..men läder är nog det rätta valet för denna, ger den en mer nedtonad look
 
Kul att äntligen se lite "riktiga" bilder på denna pjäs! Har varit förtjust i den sedan den visades första gången. Får nog säga att den ser bäst ut på läder.
Grattis till ett bra köp!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Snygg! Hade varit ännu snyggare utan datum. Stämmer det att den är 55mm i diameter som det ser Urban på handledsbilden?
 

Wi

NLA
2-Faktor
En av de snyggaste nya klockorna som kommit på senare tid :) en riktigt bra mix av modern och vintage-stuk


Kanske det som är lösningen på mitt "problem"..att skaffa en modern klocka med vintage-stuk..Pontosen känns dock mer modern än vintage med sin tjocklek och pimpade HE-ventil.

Snygg! Hade varit ännu snyggare utan datum. Stämmer det att den är 55mm i diameter som det ser Urban på handledsbilden?


43mm och jag hade önskat att datumskivan var svart med vit font.

Som sagt tidigare - Pontosdykaren är riktigt fin. Har gått och sugit ett tag på om man kanske...


Trodde inte detta skulle vara en klocka i din smak..inte av att döma dina tidigare val.
 
Väcker denna tråd till liv igen. Klämde nämligen på klockan idag och blev lite kär. Någon som köpt klockan och kan utvärdera den? Hittade inget när jag scrollade igenom sökningen.
 
Topp