Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Maurice Lacroix - hands on + liten "aha"-upplevelse

Diskussion i 'Diskussion' startad av Wi, 9 januari 2014.

1. Wi
    Trådstartare

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    Jag är en sån där klockfantast som inte riktigt kan bestämma mig om jag gillar vintage eller modernt bäst.
    Senaste tiden har det varit mer och mer vintage som lockat och detta då vintageklockor verkligen har mer själ..Att fastna för en modell och köpa en helt ny klocka kan vem som helst göra, men när man fastnat för en vintagemodell och jagat länge efter den rätta..ja..då blir känslan så jäkla mycket bättre när man väl fått hem klockan och den sitter på handleden..Ni vet vad jag snackar om.

Trots det är det ju något med nya klockor som verkligen lockar...Nu tänker jag inte på faktumet att ingen annan ägt klockan oså, utan mer på det stora utbudet av modeller och alla nya innovationer, nya designspråk som tillkommit osv.
    För min del är det nog moderna dykare som attraherar mest. När det kommer till dessa gillar jag tunga, höga ur med mycket stål och balla (onödiga) funktioner. Det är något pojkigt/killigt/manligt med dessa pjäser som lockar =P

Till dagens upplevelse..Jag var förbi Stjärnurmakarna i Vällingby där bya jobbar. Han passade på att visa mig en ny modell de fått in, en modell jag fått upp ögonen för efter senaste baselmässan. En Maurice Lacroix Pontos S-diver på stållänk. Jag har ingen erfarenhet av märket sedan tidigare och efter att rolex-spöket tagit över så har jag inte riktigt kollat på något annat märke, och det är först nu jag insett att det är lite tråkigt.

Jag gillar den! Rejäl och tung, speciellt med stållänken..Riktigt schysta detaljer, jag gillade speciellt de krökta borstade/polerade bandhornen och den inskruvade kronan som lent drar runt den inre dykarringen. Fick mig att inse lite att det inte bara behöver vara rolex och omega..Pontos divern går på 20-23k beroende på länk eller läder och det är fan så jävla värt! Skön aha-upplevelse mitt i vardagen =)

Tog några snabba bilder

Måste nog säga att jag gillar den mer på läder

2. Mr.Sund

Mr.Sund Stadsbo

Tycker själv om Maurice Lacroix. Gällande prisbilden så är det ett stort märke bland gråhandlaren och t ex på chrono24 så är prisnivån 16-22K för Pontos S diver.

billo gillar detta.
  3. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Den är grym, va förbi Stjärnurmakarna i Bromma och tittade på den i helgen.. Dock va den lite blingigare än vad jag hade hoppats på!

4. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Btw.. Dem tog 21 700 kr med länk har jag för mig? Konstigt.

5. morrism

morrism Friends of KS

6. Wi
    Trådstartare

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm

Jo, så var det nog. Glömde priset och safe.ade ;) 22k om jag minns rätt.
    På länk var det något blingig, men på läder blir den nog riktigt bra!

Jag har rätt så svårt för gråhandlare, och i detta fall är priset nästan samma. Hade då valt en f2f handlare. Kan förstå när man väljer gråhandlare för dyrare klockor där man kan spara 10k+ på ett köp

7. SenorE

SenorE Stadsbo

Tycker den är jäkligt likt Longines Legend Diver som är strået vassare enligt mig!

8. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Tycker precis tvärtom, LLDen är ett par snäpp bakom denna i kvalitetskänsla när man håller i dem.

9. Wi
    Trådstartare

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm

Håller nog med Asplund här. Kvaliten och detaljerna känns bättre på Lacroixen. Speciellt när det kmr till dykringens funktion. Jag ser inte mycket likheter, bägge modeller ser ut kompressordykare

Dock inget ont om Legend divern, riktigt fin klocka som jag varit nära att köpa ett antal ggr

10. Wi
    Trådstartare

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
  11. andheg

andheg Friends of KS

Snygg, fet och annorlunda på ett väldigt bra sätt! Tackar för denna eye-opener!
    Den passar bra på din handled!

Mr.Sund och Wii gillar detta.
  12. Fsjberg

Fsjberg Stadsbo

Den ser riktigt bra ut på läder !

13. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Ser schysst ut. Har jag totalt missat!

14. Omen

Omen Goldmember

Vacker på läder!

15. Wi
    Trådstartare

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    Länken kändes riktigt bra, med trevligt spänne..men läder är nog det rätta valet för denna, ger den en mer nedtonad look

16. Sundström

Sundström Friends of KS

Kul att äntligen se lite "riktiga" bilder på denna pjäs! Har varit förtjust i den sedan den visades första gången. Får nog säga att den ser bäst ut på läder.
    Grattis till ett bra köp!

17. Wi
    Trådstartare

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm

Kanske var lite otydlig, jag har alltså inte köpt klockan, utan testade den bara.

18. Ingen höjdare på länken men riktigt vass på läder...

Jockinho och Wii gillar detta.
  19. Wi
    Trådstartare

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm

indeed..brunt läder ser väldigt bra ut, blir ett bra kontrast till tavlan

20. vonhall

vonhall Friends of KS

Från:
    Lerum
    Har aldrig sett modellen tidigare! Men jag måste säga att den var riktigt schysst!

Wii gillar detta.
  21. par

par Friends of KS

Snygg på läder, på länk ser den ut som något casio skulle ha gjort.

22. aljung

aljung Präst

Från:
    Uppsala
    Jäklar va snygg den var på läder. Tycker nog också den verkar vara snäppet vassare än LLD:n.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Wii gillar detta.
  23. Bingoraalf

Bingoraalf Biskop

Från:
    Malmö
    En av de snyggaste nya klockorna som kommit på senare tid :) en riktigt bra mix av modern och vintage-stuk

24. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Snygg! Hade varit ännu snyggare utan datum. Stämmer det att den är 55mm i diameter som det ser Urban på handledsbilden?

25. Singular

Singular Företag Forumsponsor

Som sagt tidigare - Pontosdykaren är riktigt fin. Har gått och sugit ett tag på om man kanske...

26. Wi
    Trådstartare

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm

Kanske det som är lösningen på mitt "problem"..att skaffa en modern klocka med vintage-stuk..Pontosen känns dock mer modern än vintage med sin tjocklek och pimpade HE-ventil.

43mm och jag hade önskat att datumskivan var svart med vit font.

Trodde inte detta skulle vara en klocka i din smak..inte av att döma dina tidigare val.

27. Singular

Singular Företag Forumsponsor

Jaså?

28. Wi
    Trådstartare

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm

Tänker på de privata klockor du visat upp i din första blogg och även king-bloggen.

29. Vander_Hion

Vander_Hion Bonde

Från:
    Linköping
    Väcker denna tråd till liv igen. Klämde nämligen på klockan idag och blev lite kär. Någon som köpt klockan och kan utvärdera den? Hittade inget när jag scrollade igenom sökningen.

30. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
    Roligt om nån vågar bryta det maniska Rolexbeteendet. Ser välgjord ut!

vonhall gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield